Gå til innhold

noen som har lest inferno av dan brown?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gi den nye Dan Brown romanen, Inferno, i gave til en kompis i sommerferien.

Jeg vet Dan Brown har skrevet Inferno decoded, som oppklaring og guide til mytene, symbolene osv. som blir brukt.

 

Så til dere som har lest boka; er det mulig å lese den og samtidig henge med uten å ha inferno decoded som kompanjong? Får man forklaring på symbolene, mytene osv. underveis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Bør man ha lest de tre foregående bøkene før man leser denne?

Har lest de tre andre i serien, men følte ærlig talt det bare var samme historie i reprise hele veien med små forandringer. Om Inferno er i samme stil vil det nok være en fordel å ikke ha lest de andre først. Dan Brown er seriøst oppskrytt. Hadde han sagt rett ut at DaVinci Koden bare var tull, hadde ingen giddet kaste bort tid på bøkene hans. Den eneste grunnen til hvorfor folk leser bøkene hans er fordi mange tror det er ekte fakta osv. Sannheten er at det aller meste av "fakta" han kommer med i bøkene bare er oppspinn. Det er en rimelig stor sjanger, og han er ikke akkurat i topp fem, for å si det sånn...

 

Btw ta for eksempel vår egen Tom Egeland, og bøkene "Sirkelens ende", "Paktens voktere", "Lucifers evangelium" og "Nostradamus' testamente". Alle er i samme sjanger som Dan Brown, og alle er langt, langt bedre.

Endret av Lykketrolling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ble ferdig igår, koste meg med denne boken, spennende og flotte detaljer. Du må ikke ha lest de andre, men jeg synes ihvertfall de er bra, og de går fort fordi du blir hektet etterhvert. uansett, dette var en av de bedre bøkene til dan brown.

 

Mye detaljer om historien rundt steder og symboler, men jeg synes ihvertfall det var interessant :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er akkurat ferdig med den. I motsetning til Da Vinci-koden, som er proppfull av nye gåter (stort sett totalt virkelighetsfjerne gåter, men kule gåter) i ett sett, er dette slappe greier.

 

Det er veldig få gåter og utfordringer. Noe av det rareste er at Robert Langdon har kunnskap til helt utolig obskure ting når det trengs for å nøste opp, mens han er totalt uvitende om ting som nesten er allmennkunnskap og som i alle fall han burde visst, tatt i betraktning alt det superobskure han veit om.

 

Men for all del, den er veldig lettlest (blant annet fordi alt som er vagt uklart blir forklart megatydelig umiddelbart.

 

Det er litt artig å følge med på kunsten og Dantetekstene som blir brukt i plottet, men det burde ha blitt brukt mer.

 

Jeg likte å lese boka fordi jeg er en sucker etter usannsynlige og tullete konspirasjonsgreier, men de to første Robert langdonbøkene er mer gjennomarbeida og helhjerta, strammere i oppbygninga og med mer overskudd av oppfinnsomhet. Jeg vil ikke anbefale Inferno til folk som ikke er spesielt svake for sjangeren, for den er ganske slapp.

 

For å svare konkret på spørsmålet til TS: Det er rett og slett umulig å IKKE klare å følge med plottet, sida alt gis inn med teskje, og vel så det.

Endret av Moose Murders
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har lest de tre andre i serien, men følte ærlig talt det bare var samme historie i reprise hele veien med små forandringer. Om Inferno er i samme stil vil det nok være en fordel å ikke ha lest de andre først. Dan Brown er seriøst oppskrytt. Hadde han sagt rett ut at DaVinci Koden bare var tull, hadde ingen giddet kaste bort tid på bøkene hans. Den eneste grunnen til hvorfor folk leser bøkene hans er fordi mange tror det er ekte fakta osv. Sannheten er at det aller meste av "fakta" han kommer med i bøkene bare er oppspinn. Det er en rimelig stor sjanger, og han er ikke akkurat i topp fem, for å si det sånn...

 

Btw ta for eksempel vår egen Tom Egeland, og bøkene "Sirkelens ende", "Paktens voktere", "Lucifers evangelium" og "Nostradamus' testamente". Alle er i samme sjanger som Dan Brown, og alle er langt, langt bedre.

Du kan ikke være seriøs? Hvis du noen gang studerer symbolikk eller teologi, vil du se at veldig mye av det han sier er fakta. Selvsagt er mye fiction, det er jo ingen lærebok. Men faktaene er fakta. Alle bygninger er som han forklarer dem. Dan Brown er så faktariktig, at når en leser sendte han en mail og sa at den gata han snakket om et sted i Italia (jeg husker ikke hvor) kun var enveiskjørt, så redigerte Dan Brown boka og trykket opp nye eksemplarer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan ikke være seriøs? Hvis du noen gang studerer symbolikk eller teologi, vil du se at veldig mye av det han sier er fakta. Selvsagt er mye fiction, det er jo ingen lærebok. Men faktaene er fakta. Alle bygninger er som han forklarer dem. Dan Brown er så faktariktig, at når en leser sendte han en mail og sa at den gata han snakket om et sted i Italia (jeg husker ikke hvor) kun var enveiskjørt, så redigerte Dan Brown boka og trykket opp nye eksemplarer.

Fact-Checking Dan Brown’s ‘Inferno’: 10 Mistakes, False Statements, and Oversimplifications

 

At en bygning eller gate han nevner eksisterer i virkeligheten er en ting, men det er ikke akkurat det jeg snakker om. Med 'fakta' mener jeg de historiske hendelsene han nevner, vitenskap og så videre. En stor del av Inferno handler om Svartedøden (The Black Plague), og han fikk ikke engang den rett. Hvor vanskelig er det å bruke fem minutter på google for å finne ut hva Svartedøden egentlig var?

Har for øvrig prøvd å lese Inferno, men kom bare litt over halvveis før jeg gav opp. Den er om mulig enda verre enn de forrige, med et ræva plot som går på tomgang, null følelse av et mysterium som må løses, syltynne karakterer uten personlighet, og skriftspråket han bruker er ikke akkurat topp kvalitet. At bøkene hans er populære er kun pga hypen etter DaVinci Code. DVC var i tillegg den fjerde boken hans, og ingen hdde hørt om ham før den kom. Det sier jo sitt.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Fact-Checking Dan Brown’s ‘Inferno’: 10 Mistakes, False Statements, and Oversimplifications

 

At en bygning eller gate han nevner eksisterer i virkeligheten er en ting, men det er ikke akkurat det jeg snakker om. Med 'fakta' mener jeg de historiske hendelsene han nevner, vitenskap og så videre. En stor del av Inferno handler om Svartedøden (The Black Plague), og han fikk ikke engang den rett. Hvor vanskelig er det å bruke fem minutter på google for å finne ut hva Svartedøden egentlig var?

Har for øvrig prøvd å lese Inferno, men kom bare litt over halvveis før jeg gav opp. Den er om mulig enda verre enn de forrige, med et ræva plot som går på tomgang, null følelse av et mysterium som må løses, syltynne karakterer uten personlighet, og skriftspråket han bruker er ikke akkurat topp kvalitet. At bøkene hans er populære er kun pga hypen etter DaVinci Code. DVC var i tillegg den fjerde boken hans, og ingen hdde hørt om ham før den kom. Det sier jo sitt.

mye av de feilene kom aldri i den norske versjonen pga oversettelsen, spesielt den med david. det med at svartedauden sluttet før renessansen er vanskelig å si, renessansen begynte i 1350 tallet, svartedauden slutta i 1350. selvfølgelig er det endel oversimplifikasjoner i en fiksjonell bok, noen ganger så passer det inn, selv om jeg er enig med det biohazard symbolet er en ting som alle kjenner igjen, samt det med google er litt vel gammelt, men ok de har vel faktisk ikke satt en tidsperiode for dette så kan vel fort være i tidlig 2000 tallet for den del.

 

synd du ikke likte boken, jeg gjorde, kjekt å lese og prøve å huske hvordan firenze så ut mtp har vært der før og i mange av de nevnte plassene, samt det var spennende å lese, samt det går alltid kjapt å lese hans bøker for min del. men smaken er som baken, vi har alle forskjellig smak.

Lenke til kommentar

Poenget er at det er mange feil i bøkene til Dan Brown, og han er ikke en spesielt god forfatter. Suksessen hans kom utelukkende ved å skapte blest om DaVinci Code, siden han (eller rettere sagt forlaget) fikk folk til å tro det han brukte av fakta der var ekte. Men det største problemet her er at han bare har brukt teorier folk har kjent til i flere tiår. For eksempele har vi et spill kalt Gabriel Knight 3: Blood of the sacred, blood of the damned. Det kom mange år før DaVinci Code, men omhandler nøyaktig det samme problemet med Jesus og alt det der. Dan Brown er med andre ord ikke akkurat original.

 

Btw, det med google er jo så klart Dan Brown selv jeg snakker om. Det ville tatt han noen minutter å undersøke hva svartedøden egentlig var og sjekke andre fakta, men det gadd han ikke. Dermed får vi en bok full av faktafeil og vill spekulasjon. At noen ting er rettet eller utelatt i den norske versjonen endrer ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er så relevant om det Dan Brown skriver er korrekt eller ikke. Selv om jeg ikke trodde på et ord av "teoriene" i Da Vincikoden, syntes jeg det var en råspennende bok på grunn av den fantasifulle tankeleken og fordi den var skrevet på en skamløst spennende måte.

 

Inferno er veldig mye mindre oppfinnsom enn de fleste spenningsbøker som bygger på spektakulære konspirasjonsidéer, pinlig slapt konstruert.

Lenke til kommentar
I bøker og på filmer er det ikke akkurat et ukjent fenomen at det blir nevnt personer som faktisk har levd en eller annen gang. Men dette betyr ikke nødvendigvis at absolutt alt som står skrevet i disse bøkene er et faktum. De bøkene til Dan Brown er overhodet ikke noe unntak fra denne regelen. Alle bøkene hans er fiksjon, og ikke fakta...


En bok kan ha tatt utgangspunkt i enkelte hendelser eller mennesker som har funnet sted i virkeligheten, men det aller aller meste er fantasi, og noe som forfatteren har kokt i hop.

Endret av WeirdFace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...