Gå til innhold

Trenger noen tips vedr en Linux-oppgave


Anbefalte innlegg

Skal til å skrive en større Linux oppgave i forbindelse med studiet, og trenger noen tips om hvor jeg finner rett, konkret og faktafull informasjon. Har Googlet mye og funnet mye, men ser ut som det er en del forskjellig oppfatninger om de aktuelle temaene jeg skal skrive om. Jeg har selv null erfaring med drift av Linux som server i forbindelse med nettverk, og er derfor ute etter å høre deres meninger.

 

-- Oppgaven har tatt utgangspunkt i et større IT-miljø, med mange hundre brukere. Serverplattform er i dag Windows 2000, og diverse Windows versjoner som arbeidsplattform.

-- Vi skal ikke "selge" linux, men ha en nøytral og korrekt fremstilling.

-- Vi skal skrive dette til personer som sitter med IT-teknisk bakgrunn.

 

Oppgaven skal omhandle:

1. Fordeler og ulemper ved heterogene IT-miljøer basert på Windows/Linux i forhold til et rent Windows Miljø.

2. Hvilke problemer en slik løsning eventuelt kan skape og hvordan disse bør takles.

3. I hvilken grad eksisterende nettverkstruktur og nettverkstjenester (F.eks programmer, datalagring og utskrifter) kan opprettholdes slik brukeren kjenner dem og hvordan dette kan håndteres.

 

Så utgangspunktet blir å skrive dette med Linux som server alternativ med utgangspunkt i de punkter som er angitt her. Men like viktig at oppgaven blir nøytral.

 

Jeg er altså ikke på utkikk etter rene svar, men informasjon og hvor jeg kan finne svar på dette, og eventuelt erfaringer dere der ute som drifter linux baserte miljøer sitter med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du bør ta for deg "Total cost of ownership" som er et argument som Microsoft og ligaen liker godt å dra frem, dette vil videre lede deg til det som handler om ekspertise og opplæring, siden opplæring og ekspertise i de forskjellige miljøene kan ha en kostnadsfaktor. Er dette virkelig et problem? Er det noe du er nødt til å utsette sluttbrukeren for, og dermed se seg nødvendig til å opplære sluttbrukerne i form av kurs eller utsette de for en mindre effektiv arbeidsflyt.

 

Du kan også ta for det å selge sjelen sin til Microsoft og dermed skape et lukket miljø der frie alternativer og kryss-kompatibilitet bli en ulempe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...