Gå til innhold

Kjøp av ny 55" TV (10-15k kr) for bruk til film/spill


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å være så utfyllende som mulig angående den malen, så da håper jeg det gir et godt bilde av mine ønsker.

 

Størrelse:

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg 55", men det er ikke noe krav. Tidligere så tenkte jeg vel på en 50", men så hørte jeg at man burde ta et hakk større enn det man hadde sett for seg.

 

Jeg sitter ca. 2,5 meter fra TV-en, så mulig dette blir stort? Det finnes sikkert en tommelfingerregel for dette, men 42" er i alle fall for lite etter min mening.

 

Prisklasse:

Jeg tenkte egentlig å bruke mellom 10 000 og 15 000 kr, men dersom det er et knakende godt argument for å gå over dette så er ikke grensen hugget i stein.

 

Hva slags spesifikasjoner mener du TV-en bør ha?

Siden den skal brukes til spilling/film så er det viktig at bildet oppdaterer seg så raskt som mulig og det var derfor jeg så på plasma. LED er vel fortsatt ikke på høyde med plasma når det kommer til oppfriskning av bildet?

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg en LED, men det ville i så fall vært av mer estetiske årsaker og når det kommer til stykket så er det jo selve bildet som er viktig.

 

Kort sagt:

- Full HD

- Rask oppfriskning av bildet

- 3D er ikke et must, men gjerne det

- Høyttalerkvalitet spiller ingen rolle ettersom jeg har et hjemmekinoanlegg

 

Hva slags kildesignal har du?

Irrelevant ettersom jeg dessverre har en dekoder som ikke støtter HD :p

 

Hva annet enn TV skal du bruke den til?

TV-spill.

 

Har du spillemaskiner, DVD-spillere og annet?

Jeg kommer nok til å bruke PS3-en min til det meste av det jeg har nevnt.

 

Skal du koble til PC?

Jeg bruker den til PC-spill innimellom, men da bruker jeg bare HDMI til det, så det er ikke nødvendig med D-SUB/DVI f.eks.

 

Modell jeg har vurdert:

http://thewirecutter...panasonic-st60/

 

Kunnskapene mine når det kommer til TV-er er noe begrenset, så derfor har jeg bare kikket litt rundt og denne TV-en fikk jo veldig mye skryt.

 

Det er vel ofte kontrastforhold og oppfriskningsfrekvens som er viktig når man skal velge en TV for bruket jeg beskriver?

 

Litt off-topic:

Jeg skal selge min gamle TV i samme slengen:

http://www.dustinhome.no/product/5010135038/panasonic-th-42pz80e-42-plasma-tv/?s=c#intcmp=con_sel

 

Det hadde vært fint med en pekepinne for hva jeg realistisk kan forvente å få igjen for denne i dag. Selv tenkte jeg mellom 1 000 og 2 000 kr (nypris 11 000 kr), men det er mulig jeg er litt optimistisk.

 

Positivt:

+ V-Real PRO 3-prosessor

+ Full HD

+ 3 HDMI-porter

 

Negativt:

- Mye brukt

- Noe burn-in (kun synlig om skjermen er helt svart, f.eks. når den ikke får signal av noe slag)

- 5 år gammel

 

På forhånd; takk for alle innspill! :D

Endret av LiQuID
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den du linket er en plasma skjerm, mens den eg linket er en LED-LCD. Plasma skjermen er bedre til film i mørke rom, hvor LED-LCD skjermen takler lys noe bedre.

Lydkvaliteten er grei på begge, men personleg meining så synes jeg samsung har litt klarer lyd en Panasonic pr dags dato.

Andre forskjellen er at den ene er 55" mens den andre er 50".

 

Skal du spille så ville eg fått for LED-LCD, men har du et mørkt rom hvor du skal se på film/tv så er Plasma et meget godt alternativ :) (dette er bare min mening)

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt at LED-LCD egner seg bedre for lyse rom, men det skal stå i en kjeller og her er det mørkt ca. hele året.

 

Angående lyd så burde jeg kanskje ha spesifisert det lengre oppe, men jeg har et hjemmekinoanlegg så hvor god lyd TV-ene har i seg selv er egentlig ikke så interessant.

 

Joda, jeg merket meg at det var 50" og LCD-LED, men tenkte mer på de andre detaljene. F.eks. har den jeg lenket til "2500 Hz Focused Field Drive" mens den du lenket til har "400 Hz Clear Motion Rate", men dette sier meg fælt lite utenom at det har med oppfriskningen av bildet å gjøre.

Endret av LiQuID
Lenke til kommentar

Ja det tilhører fortiden. I dag så er Plasma og LED på lik linje i de fleste kategorier. Plasma sies å være på tur ut, men de tvene som produseres pr dags dato er av topp kvalitet. Nå skal det sies at 4K skjermen er rett rundt hjørnet, men det vil bli en stiv pris i starten vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Plasma er uten tvil bedre enn LED til spilling!

 

Når du sier at du skal ha en TV til spill og film som skal stå i kjelleren er det ingen tvil om at du skal ha en plasma TV, og ST60 (som du selv har funnet frem til) er uten tvil et godt valg. Skulle du finne ut at du vil bruke mer penger så er det vt60 eller zt60 du skal gå for ;)

Lenke til kommentar

Plasma er uten tvil bedre enn LED til spilling!

 

Når du sier at du skal ha en TV til spill og film som skal stå i kjelleren er det ingen tvil om at du skal ha en plasma TV, og ST60 (som du selv har funnet frem til) er uten tvil et godt valg. Skulle du finne ut at du vil bruke mer penger så er det vt60 eller zt60 du skal gå for ;)

 

Om du ikke er redd for innbrenning så ;)

Lenke til kommentar

Om du ikke er redd for innbrenning så ;)

 

nesj, innbrenning var en barnasykdom på plasma, som kun henger igjen på de billige modellene. På nyere, bedre plasma TVr vil du ikke få noen innbrenning. Har du en meny oppe i 5-6 timer, så vil du kunne se noen svake konturer av menyen i bakgrunnen et par minutter etterpå, thats it!

 

Innbrenning er bare noe TV-selgere klamrer seg fast i når de har bedre profitt på en LED TV.

Lenke til kommentar

nesj, innbrenning var en barnasykdom på plasma, som kun henger igjen på de billige modellene. På nyere, bedre plasma TVr vil du ikke få noen innbrenning. Har du en meny oppe i 5-6 timer, så vil du kunne se noen svake konturer av menyen i bakgrunnen et par minutter etterpå, thats it!

 

Innbrenning er bare noe TV-selgere klamrer seg fast i når de har bedre profitt på en LED TV.

 

Dette stemmer ikke helt, men nok om det.

 

Lest flere eksempler om folk som har fått innbrenning av å ha hatt samme kanal og et spill på kjørende lenge.

 

Men så har det også noe å si for bruker om tven skal stå i et mørkt rom eller i et rom med sofalys osv.

Lenke til kommentar

Aldri hatt noen problemer med innbrenning.

Har en 4 år gammel budsjett Panasonicplasma.

Men sitter å vurderer sterkt å oppgradere til Panasonic ST60(?) 50".

 

Hvis den du har nå fortsatt fungerer ville jeg ventet til etter sommeren hvertfall, nå er de nettopp kommet ut, og prisene faller garantert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er HW sine artikler jeg stort sett har mine TV-kunnskaper fra, og da blant annet denne:

http://www.hardware....ll-tv-en/108666

 

Men jeg ser at denne er ett år gammel, så det kan jo ha forandret seg noe på den tiden.

 

Riktig, Tvèr blir utgående og nye slipper til. 1 år gamle tester av Tvèr er bør ikke være like bra som de du kan få kjøpt i dag. Da tenker jeg på de siste utgitte modeller fra i fjor sommer som kan være noe forskjellig fra de som blir sluppen i disse dager.

Jeg kjøpte min 42" LG LM760T i juni i fjor(12900,-), da hadde ikke LM860 eller LM960 kommet for salg ennå.

Like etterpå kom 860 og 960, 960 var da toppmodellen, nå så ser jeg at 960 ikke er å finne på elkjøp eller lefdal. Hva som er grunnen til det må andre fortelle oss. Ser også at andre (mellom)modeller er kommet.

 

Du sier du skal bruke den til film/spill. Jeg tror det ikke er så stor forskjell på bildekvaliteten fra fjorårets modeller til dagens.Spill må andre svare på, men til film kan jeg kanskje gi deg noen innspill.

 

Det jeg tror kan være større forskjell er reaksjonstiden fra du trykker på kontrollerern til Tv`n reagerer.

Min 760 har onecore, 860 og 960 har dualcore. Nå ser jeg at Samsung har 4 kjærners CPU.

 

 

Les forøvrig min post ang. dette.

Jeg mener en TV skal funke til alt, og ingen begrensninger på reaksjonstid, om økonomi ikke er en sak her.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

i dag

Lenke til kommentar

 

 

Hvis den du har nå fortsatt fungerer ville jeg ventet til etter sommeren hvertfall, nå er de nettopp kommet ut, og prisene faller garantert.

 

Kommer nok å vente til over sommeren. Ser den allerede har begynt å ramle i pris, sommeren skal uansett nytes ute :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...