Gå til innhold

Canon EF 40 mm til analog EOS


Anbefalte innlegg

Jeg leter etter et nytt objektiv til min EOS 650(den analoge EOS 650, ikke 650D som kom i fjor) og har lenge sniffet på Canon EF 35mm F2.0.

 

Nå ser jeg at FotoVideo har tilbud på Canon EF 40mm F2.8 STM til 1/3 av prisen og lurer på om jeg skal slå til på det tilbudet. Har lest en del tester på nettet av 40mm'en og den skal visst være et bra objektiv til prisen, men samtidig kjenner jeg at jeg har lyst på 35mm, selv om den er tre ganger dyrere.

 

Noen tips? 35mm er jo videre og skal visst være bedre på manuell fokus(autofokus funker ikke så alt for bra på min 650), i tillegg til at den er mer lyssterk,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle Canons EF-objektiver fungerer utmerket på alle analoge EOS-modeller.

 

Autofokus vil være bittelitt tregere på EF 40/2.8 STM, men det er beste pannekakeobjektivet til EOS-fatning. Fokusringen er ikke så fantastisk - det er "fokus by wire".

 

EF 40/2.8 STM er vel verdt prisen! Har kjøpt det selv, og det får plass i sidelommen på snuteveska når jeg for eksempel skal ut og ta bilder med 125mm'en min. :)

Lenke til kommentar

Husk at 40mm STM er "fly by wire" (du får ikke fokussert når kameraet er avslått)

 

Er også usikker på hvor kompatibelt det egentlig er på et så gammelt kamera. Men vil tro det skal funke. Til manuell fokus så er jeg litt redd for at fingrene fort kommer i veien på 40mm objektivet. 35mm F/2 er vel noe bedre på det området.

 

Vil tro at objektivene på blender 2,8 er relativt like optisk sett, så der vil du nok slite med å se forskjell. Har selv 35mm F/2 og det er ganske dårlig i motlys, men i alle andre situasjoner er det meget bra. Egentlig et ganske vanskelig valg. 40mm er jo kul fordi den er så liten. veldig billig og bra optisk.

 

kupper tråden litt herfra:

Jeg vurderer faktisk selv å selge min 35F/2 for å kjøpe 40mm objektivet, men er fryktelig usikker på akkurat dette området. Etter jeg kjøpte 5D2 så blir 35en veldig lite brukt. Det er også blitt ganske vidt og da er jeg svært sjelden på store blendere.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

For meg betyr 40mm'en at jeg framover lettere vil kunne dra på tur med "bare" favorittobjektivet (fast 125mm) - så har jeg nemlig 40mm'en i sidelomma - uten den ved siden av vil 125mm kunne føles alt for trangt og snevert, og så vil jeg vegre meg for å bare ta med en fast tele (med mindre jeg er i dyrehage - der er den perfekt) - så en 40mm som er lett å ta med uten å veie eller fylle noe gir meg flere muligheter når jeg vil dra av sted med et enkelt annet fastobjektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...