Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekk til tung MC


Anbefalte innlegg

God dagen godtfolk!

 

Har nettop slitt ut mitt første dekk på min kawasaki z1000!

Ser dermed etter nytt bakdekk!

 

lurer på erfaringer til folket?

 

- Holder det med det billigste man finner?

 

- Burde man investere mye i et bra dekk?

 

- Hvilke merker er bra og hvilke er "billigmerker"?

 

- Hvilken prisklasse burde man legge seg på?

 

- Hva skal man se etter i et godt dekk?

 

- Anbefalte nettsider/forhandlere/butikker?

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grovt sett får du det du betaler for.

Om du vet hva du skal ha, kan f.eks denne nettsiden ha gode priser. Det fordrer at du enten kan bytte dekk selv, eller finner et dekkverksted som kan bytte dekket for deg. Det er kun MC-verksteder eller deg selv som har lov til å demontere/montere hjulet, så som du forstår er det avhengig av ditt eget kunnskapsnivå/pågangsmot hvor rimelig du kan få det.

Billigdekk vil jeg sterkt fraråde. I noen enkelt-tilfeller kan de være ganske så bra, men sjansen er stor for at du får et dekk som f.eks er farlig glatt på vått/sleipt føre, slites unødig fort, eller annet.

Med merkevare er du mye mer sikret at egenskapene er trygge. Så kommer det mye an på hvilke egenskaper du selv er ute etter. Vil du ha et dekk som henger som tyggis på alskens føre, må du gjerne betale endel, samtidig som levetiden er begrenset.

Det tryggeste du gjør er å få en MC-forhandler til å anbefale deg et dekk, og få de til å montere det. Om du ikke har spesielle krav til dekket, bør det være mulig å få det gjort for rundt 3.000,-

Eksempler på generelt gode merker er Michelin, Bridgestone, Dunlop, Continental, Pireli, med flere.

Flere av de store produsentene har egne veivisere for å anbefale dekk til akkurat din sykkel.

Normalt bør du holde deg til den originale dekkdimensjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som fikse sier, hold deg langt unna billigdekkene. Dessverre kan du merke et billigdekk i første svingen og den trenger ikke engang være krapp.

Etter å ha testet litt forskjellig gjennom flere år, både et billigdekk en gang (ble fort skiftet igjen) og langt dyrere, som Pirelli MTR-serien (Dragon2, slitt ut på under en sesong, men steike moro å kjøre), endte jeg vel egentlig opp med Metzeler Z6. God kjørecomfort og holder flere sesonger, selvsagt avhengig av kjørestil og hyppighet på vridningskramper i høyrehånda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å anbefale dekk til mc er svært vanskeleg då eit og same dekk kan ha forskjellege eigeskapar på forskjellege syklar.

Har hatt Metzeler M3 og Diablo Rosso 2 på min og desse skal eigentleg være bra dekk, men fungerte ræva på min sykkel. Dårleg grep og glapp ved gassing i sving.

Kjører no Continental Road Attack 2 som eg hadde på forrige sykkel, desse fungerer svært bra og har veldig bra grep, du slepp å køyre dei inn då dei allereie er "rubba". Varmar raskt opp og har hardare gummi på midten for auka køyrelengde.

Du må nesten prøve deg fram til kva som passar din sykkel og køyrestil, lykke til.

 

Edit: Invester det du kan i eit mc dekk, det skal faktisk holde deg på veien.

Du køyrer ikkje ein dyr sykkel(eller sykkel generelt) og sparar på dekka.

Endret av Daxt3r
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...