Gå til innhold

2 spørsmål om bank og konto :)


Booya

Anbefalte innlegg

1. Hvordan kan jeg gjøre slik at foreldrene mine ikke har tilgang/kan se hva jeg kjøper, hvor mye penger jeg bruker, hvor mye som kommer inn på konto osv.? Føler det er på tide med litt privatliv

 

2. Når en person får kontonr mitt, er det slik at personen kan få masse info om meg? Sånne private ting? Kan personen se hele navnet mitt, adresse osv?

--> Isåfall, hvordan får jeg laget en "fake" eller anonym konto, der ingen kan få vite hvem jeg er?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du, dummejenta? Har du tenkt å utføre en kriminell og dum handling? Høres litt småshady ut spør du meg.

 

Det er helt legitime spørsmål.

 

1. Når du er 18 bestemmer du hvem som skal ha tilgang til kontoen din. Da kan du f.eks. fjerne foreldrene dine som disponenter. Men inntil da er det de som bestemmer.

2. Nei, når en person får kontonummeret ditt så kan han ikke finne noe ut om deg. Det eneste unntaket er om personen jobber i bank. I din egen bank kan personen selvsagt finne ut "alt" men en person i annen bank kan finne ut navnet ditt og hvilken bank du bruker (men ikke mer enn det).(skal dobbeltsjekke dette siste)

(Før var det sånn at når du skrev inn en mottagers kontonummer i nettbanken, så fikk du opp navnet på personen. Det skjer ikke i dag, bare med bedrifter. )

Endret av Quevaal
Lenke til kommentar

Det er helt legitime spørsmål.

 

1. Når du er 18 bestemmer du hvem som skal ha tilgang til kontoen din. Da kan du f.eks. fjerne foreldrene dine som disponenter. Men inntil da er det de som bestemmer.

2. Nei, når en person får kontonummeret ditt så kan han ikke finne noe ut om deg. Det eneste unntaket er om personen jobber i bank. I din egen bank kan personen selvsagt finne ut "alt" men en person i annen bank kan finne ut navnet ditt (men ikke mer enn det).

 

1. Hvordan fjerner jeg foreldrene mine som disponenter? Skal jeg gå til DnB i byen og be dem gjøre det for meg? :)

2. Hva om personen er styrtrik, kan han be banken sende ham informasjon om meg for en stor sum med penger?

 

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar

1. Hvordan fjerner jeg foreldrene mine som disponenter? Skal jeg gå til DnB i byen og be dem gjøre det for meg? :)

2. Hva om personen er styrtrik, kan han be banken sende ham informasjon om meg for en stor sum med penger?

 

Takk for svar forresten :)

 

1. Er du 18? Hvis du har nettbank kan du normalt gjøre det der. Men du kan sikkert ringe Kundeservice og be dem slette foreldrene dine som disponenter. I verste fall får du gå innom en filial.

2. Nei, da er det i såfall korrupsjon. Man skal aldri si aldri, men hvis banken finner ut av det, så får den bankansatte sparken i det minste. Og selvsagt, hvis du misbruker kontoen din, så har Politiet krav på innsyn, så ikke gjør noe dumt. ;)

Lenke til kommentar

1. Det er ikke mulig å la foreldrene ikke se hva du kjøper med kontoen din. (om du er under 18). Da må du isåfall gå ned til en Narvesen/ 7/eleven butikk for å kjøpe et VISA SpendOn med en pris mellom 200-5000,- som kan brukes på nett.

 

2. Det er vell fødselsnummeret de bruker for å få tak i info om deg osv. om du oppgir dette. Jeg tror nok ikke kontonummeret har så veldig mye info om deg. Det er vell bare knyttet til kontoen din.

Endret av VH7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vedrørende spørsmål 1: husk at dersom du fjerner dine foreldre som disponenter, har de selvfølgelig ingen mulighet til å administrere kontoen din. Det er selvfølgelig greit dersom du ønsker et privatliv. Jeg fjernet selv foreldre som disponenter etter jeg ble 18. Dette legger imidlertid større ansvar på deg som person. Hvis du står på gaten i Mexico City og finner ut at du har glemt å overføre penger fra sparekonto til brukskonto, kan du ikke lenger sende melding til far og be ham flytte penger mellom de to, da han ikke står oppført som disponent.

 

Det er sikkert ikke et problem, men det er verdt å merke seg.

Lenke til kommentar

Vedrørende spørsmål 1: husk at dersom du fjerner dine foreldre som disponenter, har de selvfølgelig ingen mulighet til å administrere kontoen din. Det er selvfølgelig greit dersom du ønsker et privatliv. Jeg fjernet selv foreldre som disponenter etter jeg ble 18. Dette legger imidlertid større ansvar på deg som person. Hvis du står på gaten i Mexico City og finner ut at du har glemt å overføre penger fra sparekonto til brukskonto, kan du ikke lenger sende melding til far og be ham flytte penger mellom de to, da han ikke står oppført som disponent.

 

Det er sikkert ikke et problem, men det er verdt å merke seg.

 

Aldri dra til utlandet uten kodebrikke (selv ikke hvis du har BankID Mobil. Jeg har snakket med folk som stod nettopp i Mexico med bankid mobil, og så funket det ikke. I tillegg har man SMS-tjenesten som er det greieste for overføring mellom kontoer når man er ute på farten.

Men, akkurat denne situasjonen kan ellers løses ved at foreldrene disponerer sparekontoen men ikke brukskontoen. Da kan de flytte penger over, men ikke se transaksjoner på brukskontoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...