Gå til innhold

[Løst] [BATCH] username [Active directory][


Gjest medlem-296073

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-296073

hei, jeg lager noe til active directory, og skal lage en hjemmebane for hver av brukerne som eksisterer der.

 

koden min er slik:

set hjemmebane= -hmdir \\server\homeareas\%uniquename%\ -hmdrv
 set uniquename=%user%

 

 

siden brukeren min på pcen jeg programmerer på heter Administrator, så kommer dette til brukeren:

334he1x.png

 

 

altså %username% tolker datamaskinen som sitt eget navn, istedenfor navnet til brukeren.

 

navnet til brukeren er feks fra dette:

dsadd user "cn=bob kåre,dc=diskusjon,dc=local

 

spørsmålet er hvordan jeg får den til å registrere det fulle navnet som er her, i dette tilfellet bob kåre, og bruke det ?

 

eller få den til å skrive ut %username% istedenfor å bruke sitt eget, så når brukeren logger på vil det bli automatisk sitt eget brukernavn?

Endret av medlem-296073
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-296073

ikke helt sikker på hva du mener her.

Vil du at mappen skal hete <fornatn> <etternavn> i stedenfor brukernavn?

 

beklager rotete tråd ! :)

når den går igjennom %username% hadde jeg tenkt at den skulle ta brukernavnet til hver bruker, og ikke det datamaskin navnet som batch-filen ble kjørt med, aka den jeg skriver på i nåværende øyeblikk ( administrator).

 

hvis ikke det fungerer, vil jeg den skal skrive %username% , istedenfor å faktisk finne ut å bruke variablen.

 

trenger å lage individuelle steder for hver person, i dette tilfellet vil alle havne med username som blir gjort om til administrator... siden den tar navnet på datamaskinen min å bruker det.

 

men angående ditt forslag til fornavn og etternavn, hadde hjulpet det også.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-296073

Hadde hjulpet å se hele scriptet... Du må i så fall få den til å hente ut samaccountname e.l. og sette inn det som en variabel i banen...

Anbefaler å bruke powershell om du er på 2008(R2) eller 2012-server, så kan du få til dette veldig enkelt.

 

jeg må desverre bruke 2003(r2). på en windows 2008 server.

 

om du vil ha scriptet, send meg en PM ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-296073

Slik jeg skjønner deg ønsker du et batch script som lager en lokal bruker for samtlige brukere som per nå ligger i ad?

 

send meg en mld, så viser jeg deg scriptet.

Lenke til kommentar

Måten scriptet er bygget lar det seg nok ikke på en lett måte å få til det du ønsker, ettersom variablene kun er tekstverdier og variabler av ekstisterende parametere.

Må enten skrives om for å lage en loop som henter hver bruker fra en csv fil, eller skrevet i et objektbasert språk som PS (som blir vanskelig på Srv2003).

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar
Gjest medlem-296073

må i tillegg holde meg til oppgaven.. har gjort mer enn nødvendig, men har ikke .yst til å gjøre det via grafikk, vil heller ha cmd ;)

Lenke til kommentar

Du ønsker å bruke

dsadd user

og samtidig legge til hjemmebane for brukeren?

Kan jo titte på:

dsget user

Som du kan bruke samtidig hvis du f.eks looper igjennom et excel-ark for bruke dsadd user

 

Ta også en titt på post nummer #2 her

Så da blir jo koden:

dsquery users | dsmod user -hmdir \\server\users\$username$\

 

Da har man lært noe nytt i dag også :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Gjest medlem-296073

Du ønsker å bruke

dsadd user

og samtidig legge til hjemmebane for brukeren?

Kan jo titte på:

dsget user

Som du kan bruke samtidig hvis du f.eks looper igjennom et excel-ark for bruke dsadd user

 

Ta også en titt på post nummer #2 her

Så da blir jo koden:

dsquery users | dsmod user -hmdir \\server\users\$username$\

 

Da har man lært noe nytt i dag også :)

 

hmmm... enklere om jeg viser koden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...