Gå til innhold

[Løst] Oppgradering, 2 år gammel pc, budsjett 6000


Anbefalte innlegg

2 år er ikke helt rett, da kabinettet er splitter nytt og et par deler er eldre, men prosessor, hovedkort og grafikk-kort som jeg vil bytte ut er omtrent 2 år gamle. Jeg ønsker å oppgradere pc-en for best mulig ytelse i spill. Jeg vil gjerne ha et Nvidia-skjermkort, for Phys-X støtte. Hvordan får jeg best mulig spillytelse for penga? For tida spiller jeg mest Planetside 2, som er mer CPU intensivt enn de fleste andre spill.

 

 

Nåværende komponenter til utskiftning:

  • ASUS M4A87TD USB3 AM3 ATX
  • AMD PHENOM II X6 1055T 2.8GHZ 9MB
  • Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB

Andre komponenter:

  • FRACTAL DESIGN Define R4
  • Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W
  • 8 GB KINGSTON DDR3 HYPERX BLU XMP
  • ASUS Xonar Essence STX PCI-Express
  • WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB
  • Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM
  • Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7203S

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja Asus GeForce GTX 670 2GB DirectCU II burde hjelpe noe.

Men prosessoren er kanskje ikke helt optimal uten overklokking.

 

PHANTEKS PH-TC14PE CPU COOLER AM3+/1155/1366/2011 BLUE

Med fem heat-pipes og doble 140 mm vifter!

 

Samt en SSD f.eks samsung 840.

 

Det glemte jeg å nevne, men prosessoren virker å ha en defekt, siden jeg har vært nødt til å deaktivere en av kjernene (temperaturen er ikke problemet). Derfor ønsket jeg å bytte den ut. Kunne sikkert forsøke reklamasjon, men regnet egentlig med at jeg trenger en ny prosessor uansett. Er vel litt ytelse å hente på å bytte den ut? Merk at den ikke er klokket nå, kjører fabrikkvifte. Om det er stemning for det kunne jeg reklamert hos Dustin og klokket den. I så fall har jeg 5k å blåse på skjermkort, men vil ukvalifisert tippe at CPUen ville bli en flaskehals; man måtte veie ytelsen i min gamle CPU overklokket opp mot en ny CPU med nytt hovedkort (prislapp sirka 3k, med 3k satt av til skjermkort), noe jeg ikke har kompetanse til.

 

Edit: Regner ikke med å kjøpe SSD ennå, da jeg ikke tror det vil forbedre FPS, kun loadetider, som min gode gamle Velociraptor håndterer greit nok uansett. Men har tatt feil før :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Tja, hvis man må ha ny cpu så er det ikke store valgmulighetene ser det ut som.

 

AMD Phenom II X4 975 men problemet med denne er er denne trekker så voldsomt mye strøm så og overklokke den til f.eks 4 Ghz, gir ikke veldig bra ytelse, samtidig som tempraturen blir raskt høy. Og man bør oppdatere bios først.

 

Så det jeg helst ville anbefale da er å kjøpe Haswell prosessor og nytt hovedkort helst, eller se etter eldre LGA 1155 basert på sandy brigde på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Hva slags strømforsyning har du nå?

 

Det glemte jeg å si, Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W.

 

Hva med dette?

01. Handlevogn

1 x ASUS Sabertooth 990FX/3GEN R2.0

1 490,-

1 x AMD FX 8350 4.0GHZ

1 399,-

1 x Gigabyte GeForce GTX670 OC 2GB

2 879,-

Sum handlevogn:5 768,-

Gratis frakt på netonnet:)

 

Takk. Tom's Hardware anbefaler Intel Core i5-3570K, hadde tenkt å kjøpe den, men kanskje det er en god grunn til å velge AMD?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I testen målte de 329 watt med det oppsettet de brukte, så det bør holde greit.

Hovedkort og cpu ble plukket litt på måfå av det man hadde igjen etter at man hadde brukt 2600 på kortene.

 

Pruter alltid selv, uansett om det er elkjøp eller komplett. de selger aldri med tap, men ofte kan man få en god pakkepris om man spør pent.

Lenke til kommentar

post-292852-0-21049200-1367936031_thumb.png

 

Siden du ønsker en god prosessor er nok 3570k eller 3770k veien å gå, men innenfor budsjettet ditt er nok 3570k det beste valget.

 

På skjermkortfronten er nok gtx 670 det beste valget med tanke på budsjett, og at du ønsker et Nvidiakort. Gigabyte har en av de billigste overklokkede modellene, men du kan alltids gi noen hundrelapper ekstra for ASUS sin versjon (som jeg har lest skal være mer stillegående), selv om jeg er personlig veldig fornøyd med mitt Gigabyte gtx 670.

 

EDIT: SLI gtx 650 ti BOOST er også et godt alternativ, som kan brukes på dette hovedkortet uten oppgradering av PSU.

 

Hovedkortet har støtte for SLI om du på et tidspunkt ønsker å oppgradere PSUen din for å putte inn et nytt skjermkort. Om dette ikke er interessant for deg, vil jeg anbefale å finne et billigere hovedkort med kun en PCI-E 3.0-slot for så å spytte resten av budsjettet ditt i en god CPU-kjøler. Dette med tanke på at du Planetside 2 - i følge deg - er tyngre på CPUen.

Endret av Nedieth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da satser jeg på

 

Byggende videre på dette har jeg laget denne handlelisten. Jeg endret to GTX 650 ti til to Gigabyte GeForce GTX 660 Windforce OC 2GB. Jeg slengte også med en Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler - satser på å klokke opp til 4,4 eller noe, da jeg ser folk klarer det fint. Da landet jeg på 6300+frakt. Litt over budsjett, men burde vel være veldig bra ytelse for prisen såvidt jeg kan forstå. Litt flaut å spørre igjen, men har jeg nok strøm, eller bruker GTX 660 mye mer enn 650 ti-en? Aner ikke hvordan jeg regner ut det der :)

post-55699-0-98076700-1368100544_thumb.png

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...