Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vil vi bli et sorteringssamfunn?


Anbefalte innlegg

Skal vi virkelig sortere bort alt som ikke er "helt riktig" helt fra mors liv? Skal vi etter hvert abortere fordi vi ville ha en jente, istedenfor en gutt, blåe øyne istedenfor brune? Er det virkelig slik at Norge blir et land der det ikke lever noen med Downs eller andre "feil"? Og de blir abortert fordi man kan se noe i nakken på dem, da de enda bare er noen uker gamle. Det har blitt drept mange friske fostre (I blant annet Danmark)grunn av slike funn.

 

Er det virkelig slik vi vil ha det?

 

Nå vil jeg høre Din mening, og Dine argumenter for eller mot dette temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Sorteringssamfunn både bør vi ha og må vi ha.

 

Først og fremst bør vi fjerne fostre med genfeil, kromosionfeil, dna feil og andre sykdommer. Dette fordi det er mest etisk riktig ovenfor fosteret og fordi man ikke bør få barn med ulike kjente skader for enhver pris.

 

Dernest fordi et barn med uønskede feil ofte blir uønsket av foreldrene noe som gir barnet et dårlig liv.

 

Om man skal abortere etter kjønn, øyenfarge osv er en annen side, dvs når fosteret i seg selv er friskt.

Det er uetisk og umoralsk, mener jeg, men samtidig vil det teknisk sett ikke spille noen rolle.

 

Man har jo også reservedelsunger, det at man får en ny unge kun for å bruke den som reservedeler til den man allerede har. Dvs at man får en ny unge for å gi en nyre og lever til den man allerede har. Litt som å klippe opp en ny dress for å lappe en gammel dress, men likevel.

 

Som VHEMT`er så har jeg jo et annet synspunkt om menneskene bør få barn i det hele tatt, men nå de tross alt gjør det så synes jeg de man får bør være friske, psykisk og fysisk, og at kjønn og øyenfarge ikke spilelr noen rolle.

Lenke til kommentar

Er det virkelig slik vi vil ha det?

 

Nei. Et barn/menneske kan ha et helt fint liv med for eksempel Downs syndrom. Istedenfor å bruke ressurser på å finne ut om det kan være noe galt/mindre optimalt med et foster og kvitte seg med det, bør man heller bruke ressursene på å gjøre nødvendige tilpasninger slik at det også kan være en del av og bidra i samfunnet. Kort og godt.

Lenke til kommentar

Syns det er ok, ser ikke på tingen som et menneske så tidlig likevel.

Abort bør være tillat uten at man må oppgi noen grunn for det, eneste dilemmaet er hvem som skal betale for inngrepet.

 

At abort blir utført pga kjønn og øyefarge tror jeg ikke blir realiteten uansett i Norge, vi har ikke kultur for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...