Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R2 eksamen om en måned - Ikke ferdig med pensum enda. Hvordan angripe det?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Jeg skal ta R2 eksamen om en måned og har vel gått gjennom rundt 30-40% av pensum.

 

Jeg prøver å legge det opp slik at jeg sitter igjen med 10-12 dager til å regne gjennom eksamensoppgaver og så bruker jeg tiden frem til da på å gå gjennom pensum, men jeg blir nok nødt til å kutte litt i svingene, da pensum er tungt og stort og jeg rett og slett ikke har tid.

 

Høres det ut som en fornuftig plan?

 

Har kjøpt eksamenshefte og det ser ut som om det meste av pensum er relevant, så det er vel ikke så enkelt å sløyfe noe heller.

 

Er det best å fokusere på å gjøre det middels over hele linjen eller skal jeg velge noen få emner hvor jeg prøver å bli en ekspert? Vektorregning og integraler ser ut til å være veldig sentralt uansett. Egentlig ser det ut som alt er relevant.

 

Målet er selvsagt å få så god karakter som mulig, men ambisjonene om 6 har minst blitt halvert. Men jeg burde vel få til en 3-er. Kanskje til og med 4 om jeg er heldig. Fikk rett og slett for dårlig tid. :)

 

Takk!

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobb strukturert. Samme tidsplan hver dag, ca. Og jobb med oppgaver. Masse oppgaver. Det er den beste måten å bli flink på. Husk å ta deg tid til å ikke lese, også. Slapp av på kvelden, og ta deg fri på søndager.

 

Jobb først med pensumoppgavene og når du har en sånn passe-ish forståelse, jobber du med tidligere eksamensoppgaver. F.eks. ett hefte per dag eller noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er ikke alene om dette. Jeg holder på hele tiden når min baby sover. Og hele kveldene fra han legger seg. Men det er viktig å få forståelse for oppgavene. Klarer du å forstå eksamens oppgavene nå?

Klarer du å løse de med hjelpemiddlene du kan bruke på eksamen?

De anser jeg som viktigst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde R2 eksamen i vinter (Desember) og eksamen i faget er forholdsvis vanskelig. Det er ikke lett å velge ut spesifikke oppgaver, og det jeg kan anbefale er bare å jobbe mye med faget. Prøv også å sette dere litt inn i definisjoner og hvorfor ting er som de er i noen spesielle områder. Disse er hovedsakelig integrasjon, derivasjon, og trigonometri der de ofte vil ha deg til å bruke definisjonene for å løse oppgaver. Når det kommer til vektorregning og rekker er ikke dette så relevant, og heller ikke for differensial-likninger.

 

Jeg ville kanskje også brukt litt tid på rekker og føler da dette er ganske lett-tjente poeng, spesielt i del en, og også oppgavene i del to er forholdsvis greie. Lær deg definisjonene for aritmetisk rekke, sum, uendelige rekker, konvergens osv.

 

Noe som også er viktig, men som folk har lett for å overse / glemme er hvor mye poeng du faktisk kan tjene på del 1 av eksamen, på oppgaver som er enkle / greie. Læreren vår omtalte det nesten som gratis-poeng. Så vidt jeg husker er alle matematikk eksamener delt opp slik at eksamen inneholder totalt 60 poeng, der 24 poeng er på del 1. Jeg er litt usikker nå, men jeg mener det er 16 poeng som gir karakteren to, så man kan faktisk bestå med glans bare med å utelukkende gjøre det bra på del en. Håper dette bidrar til at noen klarer å senke skuldrene litt.

 

Lykke til med forberedelsene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du er ikke alene om dette. Jeg holder på hele tiden når min baby sover. Og hele kveldene fra han legger seg. Men det er viktig å få forståelse for oppgavene. Klarer du å forstå eksamens oppgavene nå?

Klarer du å løse de med hjelpemiddlene du kan bruke på eksamen?

De anser jeg som viktigst.

 

Kudos. Har du holdt på lenge med pensum?

 

Hva slags hjelpemiddel bruker du/dere på eksamen?

 

Er dere flinke med for eksempel Geogebra? Jeg har NULL kompetanse der og tror heller ikke at jeg får tid til å lære meg det.

 

Men jeg har bøkene selvsagt.

 

Er det slik at man ikke får brukt regelbok en gang på del 1?

 

Forresten, hvor kan man finne tidligere R2-eksamensoppgaver på nett?

 

Anbefaler deg å kjøpe et eksamenshefte, da dette inneholder løsningsforslag også, noe som er essensielt for min del. Usikker på om det som ligger på nett har det.

 

Jeg hadde R2 eksamen i vinter (Desember) og eksamen i faget er forholdsvis vanskelig. Det er ikke lett å velge ut spesifikke oppgaver, og det jeg kan anbefale er bare å jobbe mye med faget. Prøv også å sette dere litt inn i definisjoner og hvorfor ting er som de er i noen spesielle områder. Disse er hovedsakelig integrasjon, derivasjon, og trigonometri der de ofte vil ha deg til å bruke definisjonene for å løse oppgaver. Når det kommer til vektorregning og rekker er ikke dette så relevant, og heller ikke for differensial-likninger.

 

Jeg ville kanskje også brukt litt tid på rekker og føler da dette er ganske lett-tjente poeng, spesielt i del en, og også oppgavene i del to er forholdsvis greie. Lær deg definisjonene for aritmetisk rekke, sum, uendelige rekker, konvergens osv.

 

Noe som også er viktig, men som folk har lett for å overse / glemme er hvor mye poeng du faktisk kan tjene på del 1 av eksamen, på oppgaver som er enkle / greie. Læreren vår omtalte det nesten som gratis-poeng. Så vidt jeg husker er alle matematikk eksamener delt opp slik at eksamen inneholder totalt 60 poeng, der 24 poeng er på del 1. Jeg er litt usikker nå, men jeg mener det er 16 poeng som gir karakteren to, så man kan faktisk bestå med glans bare med å utelukkende gjøre det bra på del en. Håper dette bidrar til at noen klarer å senke skuldrene litt.

 

Lykke til med forberedelsene.

 

Takker for godt svar. Tør jeg spørre hva slags karakter du fikk? Jobbet du lenge med pensum?

Nå holder jeg på med vektorregning og synes det er rimelig greit. Håper rekker og følger ikke er for vanskelig, da dette er neste ut.

Godt poeng vedrørende del 1.

Benyttet du deg av digitale hjelpemidler? Datamaskin? Geogebra?

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Mitt beste råd er å jobbe med ett kapittel av gangen.

 

Begynn med eksemplene, når du tror du har forstått, velg en lett oppgave og gjør den. Velg en vanskeligere oppgave og til slutt endel av de vanskligste oppgavene. Repeat.

 

Det er en stor fordel for deg hvis du kan spørre en lærer når du sitter fast.

Lenke til kommentar

Geogebra er gull verdt. Det gjør at man på mange av oppgavene kan kontrollsjekke svaret. Det er nesten som en fasit på del 2. I tillegg, på oppgaver som "Finn topp- eller bunnpunkt" som innholder vanskelig derivasjon eller lignende, kan man bare skrive inn en enkel kommando på geogebra og skrive på eksamen: "Jeg brukte Geogebra sin toppunkt kommando og fikk svaret x" (med mindre det står eksplisitt at man skal løse ved regning, er alle løsningsmetoder like gyldige). Tar heller ikke særlig lang tid å lære seg programmet.

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar

Del 1 er helt uten hjelpemiddel, del 2 er med alle ikke-kommuniserende hjelpemiddel. Sjekk ut hvordan dere kan plotte grafer i GeoGebra (skrive inn uttrykket og trykke enter), det er egentlig det viktigste. Skal du ha plottet i et bestemt intervall:

Funksjon[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt> ]

Ev. "Function" dersom du har det på engelsk. Det dukker gjerne opp forslag til kommandoer etterhvert som du begynner å skrive.

 

Last dessuten ned Microsoft Mathematics 4. Du kan bruke det til å sjekke svarene dine, og på en del oppgaver får man faktisk også løsningsforslag. Dette kommer selvsagt også godt med når dere jobber i forkant. Da kan jeg også anbefale WolframAlpha (men det er ikke tilgjengelig offline.)

 

Regn mange oppgaver, kom gjennom så mange eksamensoppgaver dere kan. Står du fast på noe, kikk først i boka og se om du kan finne ut av det (spesielt hvis det er en a, b, c eller d-oppgave.) Kommer du ingen vei, bruk løsningsforslaget som ligger ute.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Geogebra er gull verdt. Det gjør at man på mange av oppgavene kan kontrollsjekke svaret. Det er nesten som en fasit på del 2. I tillegg, på oppgaver som "Finn topp- eller bunnpunkt" som innholder vanskelig derivasjon eller lignende, kan man bare skrive inn en enkel kommando på geogebra og skrive på eksamen: "Jeg brukte Geogebra sin toppunkt kommando og fikk svaret x" (med mindre det står eksplisitt at man skal løse ved regning, er alle løsningsmetoder like gyldige). Tar heller ikke særlig lang tid å lære seg programmet.

 

 

Del 1 er helt uten hjelpemiddel, del 2 er med alle ikke-kommuniserende hjelpemiddel. Sjekk ut hvordan dere kan plotte grafer i GeoGebra (skrive inn uttrykket og trykke enter), det er egentlig det viktigste. Skal du ha plottet i et bestemt intervall:

Funksjon[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt> ]

Ev. "Function" dersom du har det på engelsk. Det dukker gjerne opp forslag til kommandoer etterhvert som du begynner å skrive.

 

Last dessuten ned Microsoft Mathematics 4. Du kan bruke det til å sjekke svarene dine, og på en del oppgaver får man faktisk også løsningsforslag. Dette kommer selvsagt også godt med når dere jobber i forkant. Da kan jeg også anbefale WolframAlpha (men det er ikke tilgjengelig offline.)

 

Regn mange oppgaver, kom gjennom så mange eksamensoppgaver dere kan. Står du fast på noe, kikk først i boka og se om du kan finne ut av det (spesielt hvis det er en a, b, c eller d-oppgave.) Kommer du ingen vei, bruk løsningsforslaget som ligger ute.

 

Hjertelig takk! Gull verdt vil jeg tro! :)

 

Hva slags læreverk benytter dere her inne dere av?

 

Jeg fikk sterkt anbefalt Sigma sine bøker. Brukte denne for 1T selvstudium som jeg tok først for å få på plass fundamentet (10 år siden jeg gikk på VGS). Denne synes jeg var elendig for selvstudium. Dårlig pedagogisk, korte eksempel og fasit uten løsningsforslag. Brukte mye tid på å søke rundt på internett for å få svar på ting boken ikke forklarte tilstrekkelig eller ikke forklarte i det hele tatt.

 

På R1 brukte jeg Sinus og synes den var stort sett veldig bra. Nettstedet har løsningsforslag til alle oppgaver, noe som er gull verdt. Men, det ser ut som om ofte så er eksemplene enklere enn selve oppgavene og løsningsforslagene er ofte annerledes enn eksemplene, noe jeg synes er merkelig.

 

På R2 bruker jeg også Sinus, men synes den har vært litt dårligere på det pedagogiske og forklaringene. I hvert fall tidlig i boken. Vektorkapittelet som jeg har jobbet med nå har vært greit.

 

Har vurdert om jeg skal kjøpe Aschehoug eller Sigma i R2 for støttelitteratur.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

[...]

På R1 brukte jeg Sinus og synes den var stort sett veldig bra. Nettstedet har løsningsforslag til alle oppgaver, noe som er gull verdt. Men, det ser ut som om ofte så er eksemplene enklere enn selve oppgavene og løsningsforslagene er ofte annerledes enn eksemplene, noe jeg synes er merkelig.

 

[...]

 

Har vurdert om jeg skal kjøpe Aschehoug eller Sigma i R2 for støttelitteratur.

At eksempeloppgavene er enklere er ganske vanlig, og det er jo fordi at man skal lære seg metoder og konsepter. Så øker man gradvis vanskelighetsgraden. I Sinus gjøres dette gjerne gjennom de oppgavene som følger eksemplene i hvert delkapittel. Ettersom det er fullstendige løsningsforslag til disse også, kan de brukes som eksempler.

 

Ville gått for Aschehoug ved siden av Sinus dersom jeg absolutt skulle ha noe ved siden av.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

At eksempeloppgavene er enklere er ganske vanlig, og det er jo fordi at man skal lære seg metoder og konsepter. Så øker man gradvis vanskelighetsgraden. I Sinus gjøres dette gjerne gjennom de oppgavene som følger eksemplene i hvert delkapittel. Ettersom det er fullstendige løsningsforslag til disse også, kan de brukes som eksempler.

 

Ville gått for Aschehoug ved siden av Sinus dersom jeg absolutt skulle ha noe ved siden av.

 

Ok. Hvilke læreverk mener du er best av de tre?

 

Jeg kjøpte faktisk Aschehoug sin bok, men etter å ha bladd litt i den vurderer jeg å se om jeg får tilbake pengene. Litt usikker.

 

Tror kanskje det er like greit å holde seg til Sinus og så heller bruke nettet når jeg trenger noe. Dessuten er de ikke akkurat gratis. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...