Gå til innhold

Finner ikke disk 2 win 8


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bygget min første pc, og det har i utgangspunktet gått over all forventning men jeg har noen spørsmål allikevel.

 

Jeg har en Samsung 840 Series og en Seagate Barracuda (SB) 2 TB sata 3.0.

 

Har ikke pc tilgjengelig akkurat nå, men jeg passet på å endre til AHCI før win 8 installasjon. BIOS oppdager Barracuda-disken, men den vises ikke i Datamaskin. Der finner den bare DVD-rom og SSD. På hovedkortet har jeg plassert SSD i SATA spor 0, SB i spor 1 og DVD-rom i spor 2. Under installasjon spurte Windows om jeg ville installere på SSD eller SB, og jeg valgte SSD. Seagate-disk repair eller noe slikt finner disken, og jeg kjører SMART uten feil, og den vises også i Enhetsbehandling i Windows, men ikke under Datamaskin. Hva kan være problemet?

 

Bør jeg velge MBR eller GPT? UEFI eller Legacy?

 

Kan legge til noen skjermbilder i kveld hvis det er til hjelp.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si, men når det gjelder hard disker så har du ikke noe valg hvis HDD er større enn 2,2 TB, da vil Windows velge GPT fordi grensen for MBR disker er 2,2 TB hvis jeg husker rett. Så vil du ha større HDD enn 2,2 TB, f.eks. 4 TB vil Windows automatisk sette den til GPT noe Windows 8 gjorde med mitt RAID6 da det var 2,7 TB. Praktisk vil det ikke ha noe å si bortsett fra at Windows (mulig jeg tar feil) ikke kan installere OS på en GPT disk da det ikke kan boote fra den typen disker. Dog er det mulig at det boote fra GPT HDD hvis du setter BIOS til UEFI.

 

Jeg tror jeg kjører UEFI BIOS, men har ikke det som Winodws 8 kaller Secure Boot da jeg også har Winodws XP. Jeg kan ikke si dette sikkert da jeg ikke er hjemme og kan sjekke oppsettet mitt.

Lenke til kommentar

Du kan godt sette BIOS til UEFI, det spiller ingen rolle med mindre du vil ha Secure Boot til Windows 8. Som sagt, tror jeg har UEFi, men pga Windows XP kjører jeg ikke Secure Boot. Du kan mikse GPT og MBR disker med både Legacy og EUFI boot, som nevnt er diskene større enn 2,2 TB vil WIndows sette dem til GPT uansett så lenge de er mer enn 2,2 TB som er begrensingen til MBR disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...