Gå til innhold

Annbefalinger til 120-144hz gaming LED-LCD monitor


Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg prøver å researche litt på hva som er et godt valg for en 120hz (eller helst 144hz om det ikke innebærer store kompromiss) gaming LED-LCD skjerm.

 

Utvalget i modeller som har dette i norge er ikke så enormt, men det er ikke så lett velge. Jeg hadde veldig gjerne satt pris på om jeg kan få en annbefaling eller to av skjermekspertene på forumet.

 

Personlige erfaringer kan dere gjerne også komme med, men hvis det ikke gjelder erfaringer i sammenligning mellom forskjellige skjermer i denne klassen så er det ikke nødvendigvis så hjelpsomt. Jeg vet hva som er fordelene med 120/144hz monitor over 60hz - og det er jo nettop grunnen til at jeg skal oppgradere. Spørsmålet er bare hva det beste kjøpet er :)

 

Jeg ser sansynligvis etter en 24", ikke noe mindre ihvertfall. 27" er også aktuellt, men egentlig bare dersom ting som responstid og input-lag er minst like bra som det jeg kan få på 24" (som virker litt tvilsomt utifra det jeg har lest meg til så langt).

 

Takker og bukker for all hjelp :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp denne. Ikke noe å lure på da jeg har den selv.

 

Takker for inuput. Denne er en av de som jeg allerede har på vurderingslisten min. Hvordan opplever du denne i forhold til generell bildekvalitet? Jeg eier nå en over 6 år gammel Dell 2405FPW (VA panel) som var super i sin tid (dog kanskje ikke akkurat ideel for gaming), så jeg er litt usikker hvordan denne skjermen som var i sin tid på topp i bildekvalitet vil sammenligne mot en ny TN skjerm. TN er jo værre på slikt, men teknoligien har jo gjort kjempesteg fremover i disse årene også.

 

Jeg tar også gjerne imot fere forslag dersom noen andre har mer å komme med (ninja bump!) ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har en Benq XL2420T. Deler det opp i hva jeg er fornøyd med, og hva ikke:

 

Fornøyd:

- Innstillingmuligheter og meny (såfremt en bruker "fjernkontrollen" som følger med).

- Inputlag og responstid.

- Generell utforming. Foten er veldig god synes jeg.

 

Ikke fornøyd:

- Bildekvalitet ut av boksen (Katastrofal!)

- Muligheter til å dempe baklyset (selv på 0 er det litt for lyst for meg)

- Touchknappene på siden. På/av knappen kan være veldig vanskelig å treffe (dvs det kan ta meg 3 min å skru av skjermen).

 

Etter kalibrering + icc profil ble skjermen helt grei bildemessig :)

Lenke til kommentar

Har en Benq XL2420T. Deler det opp i hva jeg er fornøyd med, og hva ikke:

 

Fornøyd:

- Innstillingmuligheter og meny (såfremt en bruker "fjernkontrollen" som følger med).

- Inputlag og responstid.

- Generell utforming. Foten er veldig god synes jeg.

 

Ikke fornøyd:

- Bildekvalitet ut av boksen (Katastrofal!)

- Muligheter til å dempe baklyset (selv på 0 er det litt for lyst for meg)

- Touchknappene på siden. På/av knappen kan være veldig vanskelig å treffe (dvs det kan ta meg 3 min å skru av skjermen).

 

Etter kalibrering + icc profil ble skjermen helt grei bildemessig :)

 

Det er det jeg hører en god del om mange av disse skjermene i denne kategorien - at de nesten MÅ kalibreres for at det skal være halvveis brukbart å se på. Det er litt scary må jeg inrømme. Ikke det at disse skjermene koster så mye men bildekvaliteten må neten holde et visst minimum selv om panelet er laget for superrask responstid.

 

labbus: Hvordan var det med din 27" - var den også helt forferdelig da den kom med standardinstillingene?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er det jeg hører en god del om mange av disse skjermene i denne kategorien - at de nesten MÅ kalibreres for at det skal være halvveis brukbart å se på. Det er litt scary må jeg inrømme. Ikke det at disse skjermene koster så mye men bildekvaliteten må neten holde et visst minimum selv om panelet er laget for superrask responstid.

 

labbus: Hvordan var det med din 27" - var den også helt forferdelig da den kom med standardinstillingene?

 

-Stigma

Jeg kjøpte en BenQ xl2411t hos komplett for noen måneder tilbake(etter å ha hatt en xl2420t). Det viste seg også at denne hadde litt bedre bildekvalitet enn xl2420t.

 

Denne er den råeste gamingskjermen jeg har hatt, og når du har kalibrert litt på fargeinnstillingene(oppskriften på gode fargeinnstillinger er lett å finne), Ble det så gode farger på skjermen at jeg absolutt ikke trenger bedre, ikke legger merke til det og alle spill flyter så smooth i 144hz at alt blir en drøm.

 

Hadde selv en 24 tommer 60hz led skjerm før denne, og må si at jeg ikke legger så mye merke til hvordan fargene var i forhold, jeg ble forelsket i denne skjermen med en gang jeg fikk den.

 

BenQ xl2411t anbefales fra meg ;)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en BenQ xl2411t hos komplett for noen måneder tilbake(etter å ha hatt en xl2420t). Det viste seg også at denne hadde litt bedre bildekvalitet enn xl2420t.

 

Denne er den råeste gamingskjermen jeg har hatt, og når du har kalibrert litt på fargeinnstillingene(oppskriften på gode fargeinnstillinger er lett å finne), Ble det så gode farger på skjermen at jeg absolutt ikke trenger bedre, ikke legger merke til det og alle spill flyter så smooth i 144hz at alt blir en drøm.

 

Hadde selv en 24 tommer 60hz led skjerm før denne, og må si at jeg ikke legger så mye merke til hvordan fargene var i forhold, jeg ble forelsket i denne skjermen med en gang jeg fikk den.

 

BenQ xl2411t anbefales fra meg ;)

 

har Benq XL2411T selv :green: gamer veldig smooth på alle spill. veldig god skjerm å se på. bruker å les emye PDF filer også, får ikke vondt i øyene. eg kjøpte den hos komplett.no- dem hadde lanserings tilbud på 1690 kr :green::w00t:

Lenke til kommentar

Takker for inuput. Denne er en av de som jeg allerede har på vurderingslisten min. Hvordan opplever du denne i forhold til generell bildekvalitet? Jeg eier nå en over 6 år gammel Dell 2405FPW (VA panel) som var super i sin tid (dog kanskje ikke akkurat ideel for gaming), så jeg er litt usikker hvordan denne skjermen som var i sin tid på topp i bildekvalitet vil sammenligne mot en ny TN skjerm. TN er jo værre på slikt, men teknoligien har jo gjort kjempesteg fremover i disse årene også.

 

Jeg tar også gjerne imot fere forslag dersom noen andre har mer å komme med (ninja bump!) ;)

 

-Stigma

 

Om du åpner de andre trådene her inne om "skjermer" så finner du masse informasjon om hva de enkelte brukerne her inne skriver om mener om de forskjellige skjermene.

 

Jeg gikk fra en ca 3-4 år gammel Beq 24" og 60Hz til denne jeg har nå. Forskjellen jeg merket betraktelig var responsen ved å bevege musa til reaksjon på skjermen. Der er opplevelsen ganske merkbar.

Også litt bedre på farger.

 

For din del blir kanskje opplevelsen enda større da du har en eldre skjerm enn det jeg hadde.

Endret av labbus
Lenke til kommentar

Du må regne med baclight bleed, tror ikke benq sin har det ;)

http://www.overclock.net/t/1331478/new-asus-vg248qe-144hz-1ms-tn-1080p/170

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18488500

http://pcmonitors.info/

Sånn så jeg ser det har du bare 2 valg: http://www.prisjakt....hp?l=s122793626

 

Du vil ikke få gode farger, og de vil gjerne være litt utvasket, men det er TN, noe du ikke engang burde vurdere om du spiller MMO og ikke Fraps spill ;)

Endret av Vebb
Lenke til kommentar

Du må regne med baclight bleed, tror ikke benq sin har det ;)

 

Sånn så jeg ser det har du bare 2 valg: http://www.prisjakt....hp?l=s122793626

 

Du vil ikke få gode farger, og de vil gjerne være litt utvasket, men det er TN, noe du ikke engang burde vurdere om du spiller MMO og ikke Fraps spill ;)

BenQ sine 120-144hz skjermer har ikke backlight bleed, hvertfall ikke de jeg har hatt.

Fargene på disse skjermene er ikke dårlige, grønn er grønn, rød er rød osv. Hva mer trenger man? Man må jo selvsagt kalibrere litt på fargeinnstillingene på skjermen for å få fargene best mulig til det du skal gjøre på skjermen.

Personlig synes jeg ikke fargene er dårlig, men smak og behag tror jeg :)

Lenke til kommentar

Kan også anbefale denne til Gaming. Det som er viktig å kjøpe en 120/144hz skjerm med Lightboost!

 

Hvorfor kan du lese her:

http://www.blurbuste...lur/lightboost/

 

Å spille fps spill nå er helt KONGE!

 

Det jeg lurer litt på med denne modellen er hvordan bildekvaliteten gjevnt over er i forhold til BenQ og Asus 24" modellene. hvis den er lik eller bedre på overall bildekvalitet så er den absolutt fristende til prisen.

 

Har du noen erfaring i forhold til dette eller vet om noen sammenligning jeg kan lese på? Det er lett å finne gode reviews på hver enkelt modell men det er veldig vanskelig å sammenligne dem selv utifra dette. Må ta meg en googlerunde og se om det finnes noen 144hz "roundup" review ett eller annet sted...

 

Jeg har lest om denne lightboost "hacken". Hvordan vil du beskrive forskjellen med/uten? Er det en veldig positiv effekt? Nå har jo alle de tre skjermene i salg med 144hz denne funksjonen tror jeg, men det høres ut som en interessant ting å ha.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Den lightboost hacken er veldig bra faktisk. Nesten som å spille med en crt skjerm. Super responsivt. Asus 144 HE har kanskje ikkje verdens beste bildekvalitet, men det er ikkje så nøye. Mener på at samsung sin 27" 120hz skjerm har litt bedre farger, men den er dog hakket treigere. Men den har lightboost som igjen er veldig possitivt. Det jeg kan si om min Asus er at jeg er enda mere fornøyd med den nå, enn før jeg oppdaget lightboosthacken :D Spiller dog nesten bare bf3 når jeg har tid, og i det spillet er det DEILIG å ha lightboost. Er jo nesten cheat :p

Lenke til kommentar

Den lightboost hacken er veldig bra faktisk. Nesten som å spille med en crt skjerm. Super responsivt. Asus 144 HE har kanskje ikkje verdens beste bildekvalitet, men det er ikkje så nøye. Mener på at samsung sin 27" 120hz skjerm har litt bedre farger, men den er dog hakket treigere. Men den har lightboost som igjen er veldig possitivt. Det jeg kan si om min Asus er at jeg er enda mere fornøyd med den nå, enn før jeg oppdaget lightboosthacken :D Spiller dog nesten bare bf3 når jeg har tid, og i det spillet er det DEILIG å ha lightboost. Er jo nesten cheat :p

Hva er lightboost? :p

Lenke til kommentar

Hva er lightboost? :p

 

Det er egentlig et sytem som skal kompensere med ekstra lysstyrke for å motvirke den lysdempende effekten du normalt opplever når du bruker shutter-type 3D briller - slik at bildet skal se like lyst og flott ut som normalt selv om du bruker 3D brillene.

 

Det han snakker om her er ikke å bruke det til 3D dog, men en litt "hackete" måte å bruke den samme featuren i 2D modus til å "gjemme" motionblur. Det får ikke skjermen til å gå noe fortere men det ser sånn ut pga. hvordan øyet oppfatter bildet. Jeg har ikke lest så mye på det enda men jeg tror det går ut på å øke lysstyrken midt i framen der bildet er minst mulig påvirket av etterslepsartifacts og dempe litt på hver side i overgangsperioden mellom framene. Dette går selvfølgelig så fort i 120/144hz at du ikke kan merke det, men mer lys gjør at øyet oppfatter mer info fra den perioden - og dette skal visstnok gi en visuell effekt som gir inntrykk av null etterslep og veldig CRT-lignende følelse.

 

Med forbehold av at jeg forstått det feil... best å lese litt om det selv om du vil vite mer, men dette tror jeg faktisk fort kan bli en teknologi som produsentene vil begynne å bygge inn i skjermene som en offisiell feature, for det virker som det har bra potensiale.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kan også anbefale denne til Gaming. Det som er viktig å kjøpe en 120/144hz skjerm med Lightboost!

 

Hvorfor kan du lese her:

http://www.blurbuste...lur/lightboost/

 

Å spille fps spill nå er helt KONGE!

 

Etter hva jeg forsto av linken du la ved over her ang. Lightboost, er en nødt til å koble til et par briller

for så å deaktivere "stereoscopic 3D" underveis i spillet.

"Make sure your glasses emitter is connected"

 

Må jeg kjøpe et par briller til hvilken pris??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...