Gå til innhold

Forhandle lønn etter å ha fått tilbud om jobb?


Anbefalte innlegg

Jeg er på siste semester av en IT-master, og har fått tilbud om jobb i et stort privat firma.

 

Lønnstilbudet ligger på 430 000,-. Jeg har vist til Teknas begynnerlønnsanbefaling for nyutdannede med mastergrad som ligger på 490 000,-, men bedriften mener at denne er så høy pga høye lønninger i offshorebransjen, og at slik lønn kan jeg ikke forvente i IT-bransjen.

 

Jeg har mye relevant erfaring fra jobber ved siden av studiet.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan forhandle opp lønnen min før jeg evt. godtar tilbudet? Hvordan bør jeg gå frem?

 

Setter pris på alle tips og synspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på siste semester av en IT-master, og har fått tilbud om jobb i et stort privat firma.

 

Lønnstilbudet ligger på 430 000,-. Jeg har vist til Teknas begynnerlønnsanbefaling for nyutdannede med mastergrad som ligger på 490 000,-, men bedriften mener at denne er så høy pga høye lønninger i offshorebransjen, og at slik lønn kan jeg ikke forvente i IT-bransjen.

 

Jeg har mye relevant erfaring fra jobber ved siden av studiet.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan forhandle opp lønnen min før jeg evt. godtar tilbudet? Hvordan bør jeg gå frem?

 

Setter pris på alle tips og synspunkt.

 

Er dette en type bedrift hvor man blir fofremmet etter kort tid? (f.eks 2 år?)

Isåfall ville jeg ikke brydd meg om at det er lavere enn tekna. 490 hørtes mye ut uansett.

 

Jeg startet selv i en slik stor bedrift og det var nok også slik at jeg tjenete dårligere enn tekna anbefalingene, det tok meg bare 4 år å gå fra 350 til første gang jeg passert 1 mill i årslønn.

 

Personlig kunne jeg aldri tenkt meg byttet jobb grunnet lønn. Det viktigste for meg er hvilke muligheter man har faglig og hvilke prosjekter det er. (at det er en del søte damer i firmaet er også viktig)

Lenke til kommentar

Relevante arbeidsoppgaver er mye viktigere enn startslønn, er min personlige mening. Den første jobben gir grunnlaget for hva du jobber med i mange år framover. Er du heldig, kommer du inn i en bedrift med mange erfarne kollegaer og karakterbyggende prosjekter. Når startlønnen er over 400 000 går man ikke akkurat sulten til sengs her til lands. Det er ikke alle som gir 490 000 i startslønn selv om Tekna mener de har statistikk som viser det. Det eneste som presser opp lønnen er om du har flere tilbud, og hva bedriften betaler andre med lignende bakgrunn som deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...