Gå til innhold

Folkeavstemnig om Norge skal melde seg ut av EØS avtalen - SpU har fått gjennomslag for sitt forslag.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

I følge dagens nrk 19.00 nyheter vil Senterpatiet fremme forslag om en folkeavstemning om at Norge skal melde seg ut av EØS avtalen.

 

Dermed har SpU og leder av SpU Sandra Borch fått gjennomslag i moderpartiet for sitt syn.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Mengden av sære forslag & standpunkter ser ut til å øke, i takt med at SP synker i velgeroppsluttning.

 

Personlig var jeg mot EØS avtalen den gang den ble inngått. Det hadde vært en fordel om vi den gang hadde valgt Sveits sin løsning om en assosieringsavtale.

 

Det burde være et tankekors for mange at EØS avtalen implementerer mye av det som ble forkastet av flertallet av det norske folk ved den første EF (EU) avstemingnen i 1972.

 

I 1972 gikk jeg i et demostrasjonstog oppover Karl Johans gate under et banner som gikk tvers over gaten Bannerets tekst var:

 

Ja til nærdemokrati, nei til Brussel byråkrati.

 

Ettertiden har vel vist at det har blitt mye Brussel byråkrati uten EU medlemsskap.

 

Merk for øvrig at det kan bli en folkeavsteming i England om fortsatt EU medlemskap. Meningsmålingene viser at der i England er 2/3 flertall for ikke å fornye EU medlemskapet.

 

Tybing-Gjedde sammenlikner Sp med Nord Korea etter dette EØS-utspillet.

http://www.nrk.no/va...orea-1.10975869

Vanligvis har jeg ingenting til overs for Frp, men her får de dundrende applaus fra meg.

 

Ikke fra meg, selv om det kan være vanskelig og kanskje uklokt å reversere en utvikling.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Personlig var jeg mot EØS avtalen den gang den ble inngått. Det hadde vært en fordel om vi den gang hadde valgt Sveits sin løsning om en assosieringsavtale.

 

Det burde være et tankekors for mange at EØS avtalen implementerer mye av det som ble forkastet av flertallet av det norske folk ved den første EF (EU) avstemingnen i 1972.

 

I 1972 gikk jeg i et demostrasjonstog oppover Karl Johans gate under et banner som gikk tvers over gaten Bannerets tekst var:

 

Ja til nærdemokrati, nei til Brussel byråkrati.

 

Ettertiden har vel vist at det har blitt mye Brussel byråkrati uten EU medlemsskap.

 

Merk for øvrig at det kan bli en folkeavsteming i England om fortsatt EU medlemskap. Meningsmålingene viser at der i England er 2/3 flertall for ikke å fornye EU medlemskapet.

 

Dette valgte Nei-folk selv ved å si nei til EU-medlemskap hvor Norge ville hatt en stemme og en reell veto.

 

Om England vil ut av EU-medlemskap får være deres valg, men de kommer likevel ikke forbi EØS om de fremdeles vil drive handel med resten av europa. Og dessuten vil de risikere at Storbritannia oppløses etter noe slikt siden det er langt ifra sikkert at skottene, walisene og irene er enige med engelskmennene. For min del kan de bare gå ut. De skulle aldri ha blitt sluppet inn i utgangspunktet.

 

Og ikke minst er det komplett idioti å gå ut av EØS kun for å få en EØS-light i retur hvor vi ender opp med enda verre betingelser enn vi har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om England vil ut av EU-medlemskap får være deres valg, men de kommer likevel ikke forbi EØS om de fremdeles vil drive handel med resten av europa. Og dessuten vil de risikere at Storbritannia oppløses etter noe slikt siden det er langt ifra sikkert at skottene, walisene og irene er enige med engelskmennene. For min del kan de bare gå ut. De skulle aldri ha blitt sluppet inn i utgangspunktet.

 

"Rule Britannia, but not over Norway, please".

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nei, medmindre den formuleres (tolkes) slik som siste>

 

Vil dere melde dere inn i EU ...

 

... eller i EØS?

 

Nettopp, det er kun de to reelle alternativene igjen: Enten EU-medlemskap eller EØS.

 

Nei-siden har årevis påstått at det finnes alternativer til EØS, men ikke en eneste gang har de vist til et slikt reellt alternativ. Dette er noe man bør tenke over før man stemmer seg selv til sovjetisk totalisolasjon.

Lenke til kommentar

Eh, var ikke dere tilhengere av demokrati? :lol:

 

Jo, men folkeavstemninger innebærer at folk har kunnskap om det de vil velge om, og det er dessverre ikke tilfellet med det norske folk og følgelig en grunn hvorfor folkeavstemninger som i Sveits ikke vil fungere i Norge. Sveitserne stemmer basert på kunnskap; nordmenn stemmer basert på populistiske utspill uten å tenke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nettopp, det er kun de to reelle alternativene igjen: Enten EU-medlemskap eller EØS.

 

Nei-siden har årevis påstått at det finnes alternativer til EØS, men ikke en eneste gang har de vist til et slikt reellt alternativ. Dette er noe man bør tenke over før man stemmer seg selv til sovjetisk totalisolasjon.

 

Sveits er et reelt alternativ.

 

Se heller ikke bort fra at neste folkeavstemin kan bli et valg

  1. mellom å melde seg ut av EØS. Det er vanlig under avstemninger å begnne med det som oppfattes som det mest ekstreme alternativet.
  2. Å melde seg inn i EU?
  3. Status Quo. Det minst ekstreme alternativet kommer til slutt eller er en naturlig konsekvens av flertall mot 2.

Digital foleavstemining via Internet skulle det ikke være vanskelig å få til. Authentiserig med BankID og elektronis avsteming burde være like enkelt og sikrere enn at det skjer feil under papiropptelling.

 

i var nok riktig. Norge kan kun stå utenfor EU-medlemskap uten konsekvenser gjennom EØS. EU har gjort det klart flere ganger at de ikke vil akseptere noe mindre enn dette.

 

Det virker som et diktat.

 

Jo, men folkeavstemninger innebærer at folk har kunnskap om det de vil velge om, og det er dessverre ikke tilfellet med det norske folk og følgelig en grunn hvorfor folkeavstemninger som i Sveits ikke vil fungere i Norge. Sveitserne stemmer basert på kunnskap; nordmenn stemmer basert på populistiske utspill uten å tenke.

 

Du undervurderer nordmenn. Nordmenn er et kunskapshungrig avis- og bokleskende folk. Blant de som leser mest i verden i følge det jeg har hørt og lest.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det virker som et diktat.

 

 

 

Du undervurderer nordmenn. Nordmenn er et kunskapshungrig avis- og bokleskende folk. Blant de som leser mest i verden i følge det jeg har hørt og lest.

 

Avtaler innebærer gjensidig interesse. Hvor er det et diktat når den ene siden ikke vil ha en annen avtale?

 

Og hvis det du sier stemmer, er det forunderlig for meg at det finnes fremdeles skremmende mange som lar seg fore av nasjonalistisk populisme enn av kunnskap. Og avisene i dette landet er veldig politisk kulørte. Dette til tross at mediaen skal være politisk nøytral.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er bra du nevner Sveits, kgn. For hvis Sveits har det så mye bedre enn oss, hvorfor trenger de da hjelp fra EØS-landet Norge?

 

http://www.aftenpost...ml#.UWBmO1dv43s

 

Det virker heller for meg som Sveits sliter mer med deres EØS-light enn vi gjør med EØS.

 

Hvorfor nevner du heller ikke:

  1. Kypros?
  2. Hellas?
  3. Spania?
  4. Portugal?
  5. Italia?
  6. Irland?

Der er kun et EU land som har Norges gjeldsrating, Finland. Tyskland sin er ikke nedgradert, men den er under observasjon - på hold heter det på fagspråket. Jeg hadde ventet smartere argumenter av deg,

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og hvis det du sier stemmer, er det forunderlig for meg at det finnes fremdeles skremmende mange som lar seg fore av nasjonalistisk populisme enn av kunnskap. Og avisene i dette landet er veldig politisk kulørte. Dette til tross at mediaen skal være politisk nøytral.

 

Nasjonalistisk populisme for å melde seg ut av en avtale med en merkantilistisk tollunion med intern liberalisme som holder Tyrkia og Russland utenfor det noen liker å kalle Europas forente stater?

 

Det er vel snarere du som burde frykte nasjonalist stempelet som ovenfor trykker nasjonalisten Tybring Gjedde til ditt bryst.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvorfor nevner du heller ikke:

  1. Kypros?
  2. Hellas?
  3. Spania?
  4. Portugal?
  5. Italia?
  6. Irland?

Der er kun et EU land som har Norges gjeldsrating, Finland. Tyskland sin er ikke nedgradert, men den er under observasjon - på hold heter det på fagspråket. Jeg hadde ventet smartere argumenter av deg,

 

Ikke stråmenn if you please.

 

1. De landene du ramset opp har skakkjørt deres egen økonomi pga. altfor dårlig budsjettdisiplin. som jeg tror du vet meget godt selv. Det argumentet ditt er som å gi Norge skyld for at enkelte kommuner har drevet seg selv til konkurs. At individer som Silvio Berlusconi kjører landet deres i grøfta med en finanspolitikk ikke så langt ifra den til Frp (for høye skattelettelser i forhold til offentlig forbruk) kan ikke EU lastes for.

 

2. Det er flere EU-land som gjør det bra, herav Nederland, Tyskland, Danmark, Sverige, Finland og Østerrike. Problemet er ikke selve EU-systemet, problemet er at mange land ikke skaper nok verdi for å holde deres nasjonalbudsjett i ballanse. Det eneste som er kritikkverdig med EU-systemet er at de ikke vil gå inn for å la bankene som har gamblet vekk pengene gå konkurs istedenfor å sende regningen til mannen i gaten hos de andre landene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...