Gå til innhold

[Løst] Innspill til stille gaming/utviklings pc 9k


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk på diskusjon.no.

Jeg har omsider bestemt meg får å kjøpe en pc som jeg håper kan holde noen år. Den pcen jeg har hatt de siste 5 årene(og er den jeg skriver på nå) har vært en laptop verdt 9k ny, og vil dermed oppgradere til en stasjonær pc siden min nåværende data er utdatert.

Uten mer babbling går jeg på sak:

 

Hva skal maskinen brukes til?

- Seeding/Leeching

- Spilling

- Litt utvikling

- Standard pc-ting som e-post, web browsing, etc.

 

Prisantydning

- Jeg vil nødig gå over 9.5k ved mindre det er VELDIG gode grunner til det

 

Skal maskinen overklokkes

- Har ikke bestemt meg, muligens siden jeg i mitt forslag inneholder vannkjøling

 

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

- Er Intel-mann

 

Er det deler du vet du ikke trenger?

- HAR: Skjerm, mus, tastatur, musematte -> trenger bare pc'en og det som følger med.

 

Andre preferanser

- Hadde vært fint med en pc som ikke bråket for mye.

- At den er fremtidsrettet. I det ligger det at jeg skal kunne kjøpe ett til skjermkort(SLI/xfire) uten å bytte både PSU, kabinett og motherboard.. you get the idea.

 

 

Her er mitt forslag til en slik PC: http://www.prisjakt....?l=45331&view=o

 

På forhånd Takk for innspill!

 

Edit: Har foreløbig kommet frem til at jeg må vurdere en annen PSU(helst 850W) og annet RAM.

Edit2: Har oppdatert listen med en Seagate Barracuda 1TB, samt ny PSU

Edit3: Oppdatert liste med Corsair Vengeance 8GB RAM

Edit4: Oppdatert liste uten vannkjøling og z77 hovedkort

Edit5: Har da mer eller mindre bestemt meg for hva jeg vil ha. Hvis noen bare kunne se over en gang før jeg kjøper hadde kjekt ! :) Ellers tusen takk godtfolk på diskusjon.no

Endret av sinadra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste spørsmålet jeg sitter igjenn med nå er

- Er R4 stor nok til 2 670 kort?

- Vil jeg kunne kjøre flere monitorer på ett 670 kort?

- Vil det være plass til radiatoren til H60?

 

Takker for svar så langt! :D

Det er nok plass til det ja. Jeg har et 7970 i min, og det er plass til fler. Du må kanskje ta ut harddiskstasjonene før du putter inn, men det går bra.

 

Du vil kunne kjøre flere monitorer på et 670 ja. Men det vil jo selvsagt kreve mer av kortet, så skal du spille på flere skjermer, burde du investere i et kort til. Men 670 er bra den og, men skal du spille på fler skjermer, må u nok dempe settings litt.

 

Det med radiatoren vet jeg ikke :)

 

Edit: Eller så enkelt forklart som han over her :p

Endret av EveryGameGamer
Lenke til kommentar

Du kan sikkert fjerne det B75 fra listen din sånn at prisen blir riktig:-) Er det noen spesiell grunn til at du går for i7 3770k remfor i5 3570k? Utifra kriteriene dine så vil i5 være et mye mer fornuftig og rimeligere valg, penger du kan bruke på vannkjøling dersom du syntes det er viktig. Ser også at det Z77 HK'et du har valgt ikke selges av så veldig mange butikker. Har du en preferanse i forhold til butikk? Greit å få hele bestillingen fra samme mtp fraktkostnader...

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Dette er en god RAM ;)

 

Eneste forskjellen jeg ser er at de du linket til er CL10, altså at den har litt lenger forsinkelse enn de han først fant. Resten er helt likt. Ergo, de han fant først er bedre, selv om det selvfølgelig er en minimal forskjell. Et Corsair-klistremerke på produktet gjør ikke produktet bedre enn konkurrentene ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har i7-3770K som ett forslag er fordi jeg ikke har lyst å bytte ut deler med en gang. Har og hørt mye bra om denne prosessoren.

Det er dog mulig at denne kanskje er litt overkill til mitt bruk, og at jeg heller kan gå ned på prosessoren og dermed bruke penger ett annet sted.

 

Skal se om jeg ikke finner ett annet Z77 MB som de selger i flere butikker.

 

Angående RAM ser jeg det ann, den første vs den nåværende (Vengance Low profile 8GB)

 

Hvis jeg skal gå for annen CPU, er det noen konkrete anbefaliger dere har? BioNor nevner i5, men hadde lyst på i7 når jeg først skulle kjøpe :)

 

Angående det å endre listen, sitter på en iPad, og prisuige.no er helt elendig på touch-screen og får dermed ikke endret :p

Endret av sinadra
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har i7-3770K som ett forslag er fordi jeg ikke har lyst å bytte ut deler med en gang. Har og hørt mye bra om denne prosessoren.

Det er dog mulig at denne kanskje er litt overkill til mitt bruk, og at jeg heller kan gå ned på prosessoren og dermed bruke penger ett annet sted.

 

Skal se om jeg ikke finner ett annet Z77 MB som de selger i flere butikker.

 

Angående RAM ser jeg det ann, den første vs den nåværende (Vengance Low profile 8GB)

 

Hvis jeg skal gå for annen CPU, er det noen konkrete anbefaliger dere har? BioNor nevner i5, men hadde lyst på i7 når jeg først skulle kjøpe :)

 

Angående det å endre listen, sitter på en iPad, og prisuige.no er helt elendig på touch-screen og får dermed ikke endret :p

 

Forskjellen mellom i5 og i7 er hyperthreading. Hyperthreading er bruk av virtuelle kjerner som du kun får bruk for i CPU-tunge prosesser. Tidligere har man dratt nytte av hyperthreading først og fremst i videoredigering og rendering, og ikke i spill. Men med nyere og mer heavy spill som Crysis 3 og Far Cry 3 har vi sett at flere CPU-kjerner faktisk har gitt bedre ytelse.

 

En veldig bra i5 CPU er i5-3570k. Hvis prisforskjellen mellom den og i7-3770k er veldig liten, ville jeg ha valgt i7.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...