Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ram Problem, 2 slots defekt?


Anbefalte innlegg

Fikk bluescreen. Det er ikke noe nytt siden jeg har litt dårlig kjøling. La på ny pasta som jeg har gjort før og skulle starte igjen.... Vifta suser igang med CPU lampa lysende på hovedkortet. Vifta stopper. Så byttes det til DRAM lampa og vifta settes igang igjen. Her slutter det derimot. Tilbake på cpu.... DRAM vifte settes igang. Repeat. Hvor ligger feilen her? Har sjekket at CPU sitter på plass, sjekket at RAM også sitter på plass... Hjeeeelp

Endret av Paulex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, nå har jeg skjønt at det er feil på den ene "røde ram-slotten" og den ene sorte.

Hvis jeg kjører en i sort og en i rød fungerer maskinen.... men det gikk veldig utover ytelsen for å si det mild.

 

Jeg har nå altså en 2g i rød og 1 2g i sort, hvor mye "skade" tar rammen av å ikke sitte i "samme farge" slots? Og er det mulig å bare kjøpe en ny ram som kun er en brikke og bruke denne? Det er mitt nye spørsmål.

Lenke til kommentar

RAM tar ikke skade av å sitte i forskjellige spor, men du får kun "single" channel og ikke "Dual" channel når det er slik. Det vil si at data har kun en kanal mens dual har to kanaler for data.

Derfor er ytelsen tregere.

 

Om det er mulig å kjøpe en enkelt RAM brikke, vet jeg ikke. Kommer helt an på hvilket RAM du har. Men hva skal du med en RAM brikke til? Hvis det hovedkortet ditt har 4 spor og to spor er "kaputt" hjelper det ikke med ny RAM brikke.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 4 RAM brikker, dog var de ikke helt tipp topp tommelopp på ytelse fra før, så nå som jeg sitter igjen med 2 tenkte jeg kanskje at det kunne vært en ide å kjøpe 2 litt mer kraftige karer enn de 2x2g jeg sitter igjen med nå.

 

LITT rart at 2 spor klarte å ødelegge seg selv akkurat på likt, men det ser ut som det er den eneste mulige feilen jeg kan finne iallefall.

 

Jeg er bare spent på hvor mye dårligere maskinen blir uten dual channel, om det faktisk er ett reelt alternativ å tenke på ett nytt hovedkort pga. at de slotsa er kaputt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...