Gå til innhold

Spesialstyrken med Scheuermann's sykdom


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er en 16 år gammel gutt som har drømt om å komme inn i spesialstyrken siden 13-14 års alderen. I dag fant jeg ut at jeg hadde Scheuermann's sykdom. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/scheuermanns-sykdom-2852.html?page=1

 

Det står b.la at jeg ikke bør ha ett yrke der man utsetter ryggen for store belastningsskader og jeg er fullt klar over at dette ikke er bra mtp. mitt yrkesvalg. Er det bare å legge disse planene i grus eller er det en mulighet for meg? Evt. andre yrker i forsvaret som er lignende og passer bedre for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok ikke 100% da jeg verken er lege eller jobber i forsvaret men en tilfeldig bruker på nettet. Men alt som har med rygg og slikt før du kommer inn i forsvaret, ser de på som alvorlig, det kommer selvsagt ann på alvorlighets grad etc. Men du burde nok også ikke bare legge planer for en jobb i forsvaret, som de sier i forsvaret synd, trist, leit.

 

Det er som sagt bare å prøve, men ikke legg alle pengene på et kort.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Ryggskader er 100% no-go no matter what. Vært innom det samme selv, de har ikke lyst å bli potensialt erstatningsansvarlige.

Tror dette er individuelt, om du ikke har problemer med ryggen når du bærer tungt burde det ikke være et problem. Vet om flere med f.eks. litt skjev rygg som har tatt fgtj i grønn tjeneste. Men det kommer selvsagt veldig an på hvilken type lege du snakker med.

Hva er det du har erfart?

Lenke til kommentar

Tror dette er individuelt, om du ikke har problemer med ryggen når du bærer tungt burde det ikke være et problem. Vet om flere med f.eks. litt skjev rygg som har tatt fgtj i grønn tjeneste. Men det kommer selvsagt veldig an på hvilken type lege du snakker med.

Hva er det du har erfart?

 

Det er dog forskjell på førstegangstjeneste i grønn tjeneste og MJK/FSK

Lenke til kommentar

Spesialstyrker, glem det. De går MYE med tung sekk og utstyr. Om du så kom inn tviler jeg på at kroppen din hadde holdt så alt for lenge. Fysiske problemer som kan gi problemer med å fungere i tjeneste fungerer ikke i spesialstyrkene. Der må man alltid fungere.

Forsvaret tenker også på seg selv før deg, de må betale om de ødelegger deg, dermed tar de noen andre. Er ikke sånn at de har mangel på personer til de stillingene, så hvorfor ta noen som ikke nødvendigvis fungerer best?

 

Men, finnes mye annet enn spesialstyrker man kan gjøre :)

 

 

Btw, at man kan fullføre førstegangstjenesten med en defekt er ikke det samme som at man kan gå inn i en hvilken som helst stilling i Forsvaret.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg er en 16 år gammel gutt som har drømt om å komme inn i spesialstyrken siden 13-14 års alderen. I dag fant jeg ut at jeg hadde Scheuermann's sykdom. http://nhi.no/foreld...852.html?page=1

Såvidt jeg forstår er ikke Scheuermann's sykdom noe som gir deg permanente plager som voksen. Med andre ord er det bare å kline til.

 

Dersom det står beskrevet i legejournalen din nå at du lider av sykdommen kan det være at du på et eller annet tidspunkt må gå til en spesialist å få en attest på du er frisk og rask. Det er typisk en ting du tar med rekrutteringsoffiseren til avdelingen du søker i forkant av en søknadsprosess.

 

Merk at for eksempel FSK/HJK er mer pirkete på de medisinske kravene for søkere til fallskjermjeger enn til spesialjeger. Hvorfor? Fallskjermjeger er førstegangstjeneste og kravene er derfor strengt regulert. Spesialjeger er profesjonelle soldater så kravene er mer pragmatiske og erfaringsbaserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...