Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startsproblem Audi A6 1996 Diesel (Glødeproblem?)


Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt mye startersproblemer med min Audi A6 1996 AAT C4 Diesel bil , og prøver som siste forsøk å få hjelp her.

 

Det som skjer er at om morgenen, gløder bilen gjerne i 8 sekunder, og starter på 1 sekund, eller hvis den er varm (Skrur av, skrur på bilen) . Men etter at jeg har vært på jobb, eller hvis den står av i et par timer, eller en time, så gløder den ikke, og blir svært tungstartet. Vet aldri, kan starte etter 10 forsøk eller 20 forsøk.

 

Så vet egentlig når jeg drar på tenninga og ser glødelyset, lyset det så starter bilen raskt, lyser det ikke blir det svært vanskelig.

Har vært mye frem og tilbake her, har skifta glødeplugger, dieselfilter og en temp føler (G62 ?, en 2pin føler som er på toppen av

kjølevannslangen rett før den går inn i motoren, men bilen er like tungstartet.

Hvis jeg tar av pluggen til føleren, så gløder bilen evigt.

Kan det være gløderele? Fant 2 stk "Heating - relay" 4pin ved passaskjerside. (Ved døra under hanskerommet), men har målt disse OK, de slår inn normalt og ut, veldig usikker på om dette er gløderele, men trodde likevel at det skulle være noe mer avansert en strøm til spolen og en åpen kontakt.

Kan det være et annet rele?

svar mottas med glede :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hvor jeg finner dette glødereleet? Har sjekket på nett, og har lett meg IHJEL, og da mener jeg IHJEL etter dette glødereleet.

 

Har funnet 4 plasser der det er releer, men tror ingen av dem går til et gløderele

 

1. I motoren, er det en boks som jeg kan åpne

2. Under rattet

3. På førerside, ved dør

4. På passaskjerside ved dør

 

Lurer nesten på om jeg mangler et gløderele, eller... bilen gløder jo, men det er bare hvis den er iskald, og stått i ro over natta, så noe må det vel være :p

 

Vet om en annen plass også, på passaskjerside til venstre. Men trodde bare det var "hjernen" som satt der?

Endret av Toreey
Lenke til kommentar

Ser det er 2 stk temp følere på kjølevannet. På siste bildet er det føleren jeg har byttet.

Hvis jeg tar denne føleren av, så gløder den maks tid(30sec?), men blir til 0,5sec hvis den er på.

 

Men det er også en føler under kjølevann slangen, kommer et bilde til straks

Lenke til kommentar

Her er også en føler på undersiden av kjølevannet. Den er litt vanskelig å se. Det er den store svarte tingen under kjølevannet, det er bare en gummibeskyttelse. Åpner jeg den svarte beskyttelsen ser den slik ut: http://www.bildeler.no/?Bilmerke=1&Bilmodell=45&Arsmodell=1996&R_Time=201118&Drivstoff=D&Motorkode=AAT&Karosseri=720&Forside=&Varegruppe=522

 

Men denne går vel til instrumenter ?

 

Den som er på toppen og er byttet er 2pin

Den nederste under er 3pin

post-122580-0-95045400-1363893025_thumb.jpg

Endret av Toreey
Lenke til kommentar

Litt interssant det du never at hvis du tar av kontakta til temp.føler så vil den gløde evig.

 

Jeg regner med at når du sier glødepluggene gløder så mener du det. Ikke at det bare er lampa inni bilen som tenner. At glødelampa lyser kan jo bare være "feilkode lampa" fordi du napper den kontakta på en Audi diesel. Lyser lampa pga feilkode vil den eller ikke slukke når du setter temp. føleren på plass. Du må skru av å på tenning. Et voltmeter på en glødeplugg er alt du trenger for å få sikkert svar.

 

Uansett, hvis du kan nappe av den ledningen i 10sek for å få lett start på bilen er jo det bare bra og da får jeg teorier.

 

Det betyr at rele er i orden.

 

Det jeg stusser på er at du sier det er kun 2 ledninger. Jeg ser alltid på G62 som en 3 eller 4 pin dings. Kanskje denne temp. føleren du fikler med går til instrumentet og det skjer noe merkelig der. Da skal det jo dette kanskje også reagere mer med tempraturen inni kupeen. Glødeproblemer/instrumentpanel er ikke uhørt.

 

At den skal starte å gløde når du napper en "random" kontakt er ikke normalt. Glødeplugg drap og disse temp følerene ryker jo i hytt å pine. Det er noe som ikke stemmer her. Dem lager ikke systemet så dumt og dette hadde vi visst om.

 

Se mer på kretsen til denne temp.føleren. Det skjer noe merkelig her. Se etter Irr i hovedkontakter, styreenhet osv. Riv litt i ledninger og er du heldig mister du glødingen helt. Da begynner du å nærme deg.

 

Have fun =)

Endret av Mekker`n
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den 2pin på toppen ser slik ut : http://12v.org/urs/e...map/20985.phtml , litt lenger ned på siden så ser du den, en 2pin G62. Beskrivelsene ligner ganske mye på problemer jeg nettop hadde ute. Ustabilitet ved tomgang og evig gløding. Føleren min har forøvrig vært lik før og etter jeg byttet G62.

 

Lampa lyser så lenge tenningen er på og 2-pinneren på toppen er av :)

 

Sjekket nå nettop, og er 100% sikker på at den gløder når jeg tar 2pinneren av (Den på toppen), kjente også at glødepluggene ble varme.

Målte mellom pluggen til glødepluggen (Som er +) regner jeg med, og - på batteriet. Fikk ingenting hvis 2pin var på, og 12V hvis 2pin var av.

 

Det jeg også merket var at hvis jeg tar av 2pin mens motor er i gang, så går turtallet høyere. Den sto på tomgang mens jeg gjorde det, den går fra ca 800 til 1100 omreininger. Merket det godt ta jeg sto utforbi og hørte, men måtte gå inn i bilen for å sjekke .

 

Her er forøvrig en tegning fra Haynes, denne er for AUDI 100 og A6 1991 - 1997, kansje dere forstår litt mer en meg :)

post-122580-0-07900700-1363897528_thumb.jpg

Endret av Toreey
Lenke til kommentar

Var nettop ute og sjekket. Jeg hørte en klikkelyd når jeg startet bilen, men klikket selv etter 1 minutt. Rele 202 på bildet. Jeg tok på releet for å sjekke om det var det, og det bevegte seg veldig ofte. Rele 202 slår inn og ut hele tiden.

 

Jeg har testet rele 202 og når den får 12V så slår den inn. Så virker som rele 202 virker :\

 

Rele 202 er visst et gløderele også,hmm :p

 

Hvis jeg ikke tar helt feil er Rele 202 i min bil rele nr 5 på teningen. står noe 87F på tegningen og det samme på bildet.

 

Men hva er det som gjør at den slår ut og inn hele tiden?

 

Har forøvrig også en dårlig dynamo ( Spenningsregulator? ). Lyset på bilen flimrer veldig, og volten hopper alt fra 12-14V. (Har voltmeter i bilen). Og det stemmer godt med lysene.

 

Dette kan kansje slå ut og inn releet ?

 

Noen som vet om det er mulig å skifte spenningsregulator på denne bilen ute å skifte hele dynamoen? Virker som den lader hvertfall

Endret av Toreey
Lenke til kommentar

Hvis du måler spenningen over 85/86 kontaktene til 202 releet. Gjerne mål med releet innkoblet så man får litt last. På baksiden av relee boksen skal disse ledningene være svart og brun/svart.

 

Den svarte ledningen skal ha klemme 15 spenning fra rele plata, altså 12 volt når du setter på tenning. Den brun/svarte er minus og blir styrt av styreenheten.

 

For lav spenning her vil få releet til å "klikke".

 

De skal vel hete 15(svart ledning) og S(brun/svart ledning) på rele plata.

 

Lurer også litt på hvorfor den mutteren/skruen under 202 releet ser så rar ut i forhold til de andre.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Går mye amp gjennom den kursen. 80A sikring. Mulig det har gått en smule varmt. Gjerne koble av batteriet før du begynner å fikle med dette.

 

At spenningsregulatoren kødder mellom 12-14 volt skal ikke utgjøre noen forskjell. Glødesystemet er jo kun i bruk når motoren ikke går, stort sett. Usikker på hvor lav spenning du må ned i før releet ikke klarer å holde igjen. Når du kjinner på starteren er ofte batteriet nede i 9-10 volt uten at det blir "rele konsert" i hele bilen.

Lenke til kommentar

Har sjekket nå.Tok ut releet og festet det til et testapparat. Målte 7V på releet før det slo ut. Dette med 2 forskjellige målerapparater.

 

Så releet slår ikke ut før 7Volt

Testet også batteriet, det er 13,4V fullt ladet.

 

Stresstesta batteriet med 200A tester, og batteriet gikk aldri under 11Volt

 

Nå er jeg tom for ideer..

 

Finnes det en annen temp. føler ?

 

En annen person med samme symptomer her:

http://www.vwaudifor...g-lights-1-9tdi

 

Men synes bare at det virker usannsynlig at det har noe med regulatoren å gjøre. Selv om lysene mine også flimrer fælt

Endret av Toreey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...