Gå til innhold

Reisetid til arbeidsplass


Anbefalte innlegg

Jeg er elektrikerlærling, og har spørsmål angående reisetid til arbeidsplassen.

Jeg bor omtrent 20 min. unna kontoret, og starter arbeidsdagen 07:30. Noen ganger må jeg kjøre så lenge som halvannen time for å komme til arbeidsPLASSEN (ikke kontoret). De forventer at jeg skal møte opp 07:30, men har jeg da startet arbeidsdagen når jeg ankommer arbeidsplassen, eller når jeg setter meg inn i bilen? trekker da selvfølgelig av 20 min. egentid.

 

Det er andre lærlinger i samme firma som jobber typ 5 min. unna kontoret, og da møter de opp 07:30 på kontoret. De får betalt fra de er på kontoret, som er forståelig. Men jeg slutter altså 15:30, og når jeg slutter 15:30 der jeg jobber får jeg en kjøretur på halvannen time +++, mens de andre lærlingene får 20 min. kjøretur hjem. Er det riktig at jeg skal bruke egentid på å kjøre til kunder som bor flere timer unna? Burde ikke de da betale for kjøringen, og?

 

Vil gjerne ha svar fra folk som vet svaret, og spør gjerne om dere ikke forsto.

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg husker rett;

Reisetid til arbeidsplass regnes fra kontoret, ikke hvor du bor(det er irrelevant for bedriften i dette spørsmålet). Så om det er 20 min fra arbeidsplassen til kontoret må du nok bite i det sure eplet.

 

Men dette er tilfeller da jeg ikke er innom kontoret først. Jeg trekker jo av 20 minutter som er egentid (omtrent det jeg ville brukt til kontoret)

Lenke til kommentar

Igjen; hvor du bor er irrelevant. Reisetid beregnes på strekningen kontoret -> arbeidsplass.

Er arbeidsplassen 20 minutter unna kontoret, så er du pliktig å møte opp på arbeidsplassen ved arbeiddagens start(0730). Er arbeidsplassen 50 minutter unna kontoret, har du 30 min reisetid i arbeidstiden(du møter opp 0800).

 

Hvor lang reisetid er det fra kontoret til arbeidsplassen?

Og hvordan kan du få en reisevei på 1.5 time hvis du bor drøye 20 minutter unna kontoret, og de andre som bor 5 min unna kontoret får 20 min reisevei?

Lenke til kommentar

Igjen; hvor du bor er irrelevant. Reisetid beregnes på strekningen kontoret -> arbeidsplass.

Er arbeidsplassen 20 minutter unna kontoret, så er du pliktig å møte opp på arbeidsplassen ved arbeiddagens start(0730). Er arbeidsplassen 50 minutter unna kontoret, har du 30 min reisetid i arbeidstiden(du møter opp 0800).

 

Hvor lang reisetid er det fra kontoret til arbeidsplassen?

Og hvordan kan du få en reisevei på 1.5 time hvis du bor drøye 20 minutter unna kontoret, og de andre som bor 5 min unna kontoret får 20 min reisevei?

 

Da har du misforstått meg. Jeg bor 20 min unna kontoret, men arbeidsplassen er omtrent en time unna kontoret. Så det blir da til sammen omtrent halvannen time. kan gå fortere, kan ta lenger tid, kommer an på kø. Men uansett, jeg jobber da altså en time unna kontoret, mens andre jobber få minutter unna kontoret. De har kortere vei til sin arbeidsplass enn meg, og må derfor bruke mindre egentid på å komme seg til arbeidsplassen. Jeg får fortsatt ikke betalt for den tiden ekstra jeg må bruke på å komme meg dit. Håper dette oppklarte misforståelsen...

Lenke til kommentar

Jeg er elektrikerlærling, og har spørsmål angående reisetid til arbeidsplassen.

Jeg bor omtrent 20 min. unna kontoret, og starter arbeidsdagen 07:30. Noen ganger må jeg kjøre så lenge som halvannen time for å komme til arbeidsPLASSEN (ikke kontoret). De forventer at jeg skal møte opp 07:30, men har jeg da startet arbeidsdagen når jeg ankommer arbeidsplassen, eller når jeg setter meg inn i bilen? trekker da selvfølgelig av 20 min. egentid.

 

Det er andre lærlinger i samme firma som jobber typ 5 min. unna kontoret, og da møter de opp 07:30 på kontoret. De får betalt fra de er på kontoret, som er forståelig. Men jeg slutter altså 15:30, og når jeg slutter 15:30 der jeg jobber får jeg en kjøretur på halvannen time +++, mens de andre lærlingene får 20 min. kjøretur hjem. Er det riktig at jeg skal bruke egentid på å kjøre til kunder som bor flere timer unna? Burde ikke de da betale for kjøringen, og?

 

Vil gjerne ha svar fra folk som vet svaret, og spør gjerne om dere ikke forsto.

Takker på forhånd for svar :)

 

Det sedvane er jo at firmaet fks opererer med en 5 km radius rundt kontoret, og alt utenfor det genererer extra betalt kjøretid.Når jeg gikk i lære som rørlegger, fikk vi betalt for kjøretid utover de 5 kilometerne.Det var selvsagt ikke full timelønn(for det er jævlene for gniene til) men du fikk da noe.Og hadde du passasjerer i bilen, alså kollegaer, fikk du ikke bare betalt på kilometer i tilegg, men også extra for hver passasjer du hadde med.

 

Det at firmaet ditt sender deg langt av lei uten noen kompensasjon, er for dårlig.Vet ikke hvordan loverket er på området, men jeg hadde spurt opplæringskontoret om dette var jeg deg.

Det høres ekstremt lite attraktivt ut å måtte reise ut til perisfære kunder uten å få betalt for kjøretiden.

Så lite attraktivt at jeg hadde vurdert å finne meg et annet firma å jobbe for.Å være læring betyr ikke at du skal finne deg i alt mulig piss ledelsen serverer.

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Da har du misforstått meg. Jeg bor 20 min unna kontoret, men arbeidsplassen er omtrent en time unna kontoret. Så det blir da til sammen omtrent halvannen time. kan gå fortere, kan ta lenger tid, kommer an på kø. Men uansett, jeg jobber da altså en time unna kontoret, mens andre jobber få minutter unna kontoret. De har kortere vei til sin arbeidsplass enn meg, og må derfor bruke mindre egentid på å komme seg til arbeidsplassen. Jeg får fortsatt ikke betalt for den tiden ekstra jeg må bruke på å komme meg dit. Håper dette oppklarte misforståelsen...

Da blir saken en litt annen.

Nå er det riktignok noen år siden jeg jobba som elektriker/i fagforeninga, men mener å huske noe. Og det noe er visst endret/ble praktisert annerledes hos oss. Her er hva som står i tariffavtalen om dette med oppmøte;

H. Mønstring/reisetidsbestemmelser

  1. Mønstring skal skje direkte på bedriften, uansett avlønningsform, med mindre annet er bestemt.
  2. Mønstring kan skje direkte på arbeidsstedet til fastsatt arbeidstid ved reiser inntil 20 km hver vei ved bruk av bil, eller 20 minutter ved bruk av offentlig transportmiddel.
    Merknad:
    Der hvor ferjeforbindelser eller lignende varige trafikkforhold vesentlig endrer reisetiden for bruk av bil, kan avtale om endret mønstringstidspunkt inngås med bedriften.
  3. Ved arbeid i lønnssystemene i § 4 betales reisetid utover 20 km eller 20 min. med fastlønn + fagarbeidertillegg (§ 3 A og § 3 C). Ved fastlønnsoppdrag lønnes tid utover 20 km eller 20 min med §§ 3 A + 3 C + 3E.
  4. Dokumenterte medgåtte reiseutgifter godtgjøres med maksimalt bedriften som utgangspunkt.
  5. Bedriften kan beslutte å sette opp fellestransporter. I slike tilfeller er oppmøte bedriften. I den enkelte bedrift kan man inngå avtale om annet oppmøtested. Oppmøtetid er på bedriften tidligst 20 minutter før arbeidstidens begynnelse.
  6. Den avtalte arbeidstid i bedriften kan, innenfor normalarbeidsdagens lengde (0700-1700), tilpasses arbeidsstedets mønstringstidspunkter hvis oppdraget har varighet utover 5 dager.
  7. Bedriftene skal tegne en forsikringsordning som gir den samme økonomiske dekning som yrkesskadeforsikringen ved annet oppmøtested enn bedriften.

Siden du reiser privat, må du møte opp 0730 om arbeidsstedet er 20km fra kontoret. Hos oss ble kun 20-minutters regelen praktisert, altså all reisetid utover 20 minutter ble betalt som vanlig arbeidstid.

 

Er det en fagforening hos dere, så kan disse fort ta seg av problemet. Om ledelsen fortsatt står på sitt, at du må møte opp da og da, så kan du jo spørre du kan avspassere reisetiden utover 20 min en gang i uka. F.eks. at du samler nok reisetid til å få en dag betalt fri. Bare husk at reisetid kun er reisetid fra kontoret til arbeidsplassen, det er irrelevant for reisetiden hvor du bor.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg tolker det, klokka 07:30 skal du være 20 km fra kontoret i retning arbeidsstedet. Du vil i følge dine opplysninger ankomme arbeidsstedet ca klokka 08:30. Dette er riktig. Hvis bedriften krever oppmøte på dette arbeidsstedet 07:30, skriver du en time overtid 50%. Hvis du i tillegg må jobbe der til 15:00, setter du en time 50% på vei tilbake også. Ikke la deg herse med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet her er jo at jeg ikke skriver timer selv. Eller, jeg skriver det opp på telefonen, men jeg har jo ikke fått speedycraft (som vi bruker til sånt), for det er altfor dyrt. Og skriver man overtid blir man så godt som hatet.. De jeg jobber med har ikke noen problemer med denne ordningen, så de skriver jo fra de ankommer arbeidsplassen til de drar. Jeg har ofte skrevet 8,5 timer, og av de har jeg bare fått godkjent 6 til 6,5...

Lenke til kommentar

Høres spesielt ut. Når jeg jobbet som elektriker skulle vi møte opp på kontoret kl 7. Hadde vi jobber som var f.eks en times kjøretur fra kontoret møtte vi på kontoret først, evt. kjørte vi i fornuftig tid direkte hjemmefra, for eksempel kvart på syv.

 

Du har krav på betaling for 8 timers arbeidsdag minus pause. Og du skal selvfølgelig ha betalt for overtidsarbeid.

Lenke til kommentar

Hvor godt fornøyd er sjefen din med den jobben du utfører og ikke minst din personlighet?

 

Det jeg forteller de nye som kommer inn i firma og skal jobbe med meg:

- Engasjement, initiativ, ikke stå med henda i lomma å lure på hva som skjer..så kommer resten av seg selv

 

Utfyller du disse kan du stille krav.

 

Husk at sjefen din primært ønsker folk som kan sakene sine. Han betaler deg for å gjøre den jobben han forventer at du skal kunne gjøre.

 

Som Yngve Hågensen sa en gang: Gjør din plikt å krev din rett!

 

Likevel skal du ikke ha noen dårligere avtale enn dine kolleger.

Endret av labbus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...