Gå til innhold

Windows7 software raid - yay or nay?


Anbefalte innlegg

Har planer om å oppgradere laptopen min med en 256GB msata SSD og en "vanlig" 256GB 2.5" SSD. Planen er at disse i raid0 gir meg 500GB med veldig rask lagring. Laptopen kjører hopvedsaklig linux, og her er det ikke noe problem å smelle sammen et raid0 og installere OS på dette. Men når det gjelder Windows, vet jeg egentlig ikke mer enn at WIndows 7 tilbyr software-raid. Planen var å sette av 15GB på SSD til et 30GB raid0 for win7, og bruke resten til linux. Men:

1: Kan Windows settes opp med et software-raid under installasjonen og boote fra det?

2: Kan man trikse dette til etter at Windows er installert, selv om det ikke går under installasjonen?

3: Noen andre løsninger som er verdt å vurdere? FakeRaid utgår både mtp at det er uønsket og at det vil gi trøbbel med softwareraidet.

 

Jeg bruker WIndows-installasjonen så sjelden (har faktisk vurdert å droppe den helt) at raid0-ytelse absolutt ikke er påkrevet. Men jeg vil helst spre wiondows utover to disker. Om jeg må ha Windows på én disk, vil jo det medføre tap av tilsvarende diskplass på den andre SSD-en også, iom. at raidet må bestå av to like store partisjoner. 30GB windows på en disk i setdet for en Windows-partisjon på 15GB på hver av diskene, gir meg altså 30GB mindre plass i linuxsoftwareraidet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på dette vil gå med mindre, man har en form av virtualisering der man installerer et Raid software til å ordne raid 0 oppsettet også installere windows etterpå.

 

Se litt på Microsoft Hyper-V Server 2012.

 

I windows må man enten bruke UEFI eller Bios å sette opp raid, eller sette raid på eksterne harddisker der windows holder oversikt hvor filene ligger.

Lenke til kommentar

Raid på interne harddisker er ikke no problem å sette opp i Windows, det er innebygget Disk Management. Men det er ikke mulig å gjøre på OS-disken, kanskje? Virtualisering for å kjøre Windows fra harddisken på laptopen er rimelig uaktuelt, da kjører jeg heller en virtuall maskin fra linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...