Gå til innhold

Skal lage en enkel "blogg", hva trenger jeg av kunnskaper?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Planlegger å starte en "blogg", men har veldig lyst til å programmere den fra grunnen av. Problemet er at jeg kan "ingenting" om å lage og sette opp nettsider.

 

Hvorfor jeg ikke bruker en eksisterende bloggside, er fordi jeg har lyst til å ha full kontroll over hvordan "bloggen" blir værende. Jeg tenker først å lage meg en enkel "blogg", som jeg senere kan utvikle videre. Ser for meg at nettsiden ser slik ut:

 

post-99953-0-33677000-1362683526_thumb.jpg

 

Kategoriene på hovedmenyen ser jeg for meg er noe slikt som; forside, politikk/økonomi, historie, filosofi, psykologi +++

 

Avhengig av hvilken "hovedkategori" man er inne på, tenker jeg meg at undermenyen skal være for å "raskt" kunne navigere seg innenfor hovedkategorien man er inne i.

 

Jeg vil at "artiklene" jeg poster, skal vises på forsiden og innenfor hver hovedkategori, i omvendt kronologisk rekkefølge, med en overskrift, et bilde og en ingress, og muligheten til å trykke seg inn på selve artikkelen.

 

Jeg tenker meg kommentarfelt på hver artikkel, har litt lyst til å lage et brukersystem slik at man kan lage en personlig bruker på nettsiden min, men om dette krever mye arbeid er det noe jeg eventuelt får gjøre senere.

 

I tillegg tenker jeg meg "like" knapper for Facebook/Google+ på hver enkelt artikkel, og siden som en helhet.

 

Angående server plass, tenker jeg meg å leie hos ekstern leverandør, og nettadresse tenker jeg meg å kjøpe.

 

Hva trenger jeg av kunnskaper? Finnes det noen guider jeg kan følge?

 

Setter veldig mye pris på svar, bedre med korte svar enn ingen i det hele tatt ;) .

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen teknologier du må sette deg inn i.

 

Utseende på bloggen

Her brukes HTML og CSS for å definere designet på bloggen, samt kanskje noe javascript hvis du ønsker litt "visual magic" på siden.

 

Lagring av blogginnlegg og kommentarer osv

Du må ha et sted å lagre blogginnlegg, kommentarer og evt brukere. Dette gjøres ofte i en database. En populær database er mysql, og er som regel det som følger med webhotellet ditt. Da må du sette deg litt inn i SQL-spørringer og generelt om hvordan man bygger opp en database med tabeller.

 

Funksjonaliteten som binder alt sammen

Blogger er i 99.999% av tilfellene dynamiske sider som henter informasjon fra en database basert på brukerinput. Her brukes et webprogrammeringsspråk som f.eks PHP, Ruby eller Python. Her kan det diskuteres i all evighet om hva som er best, men det må du nesten finne ut av selv ved å lese deg opp om de forskjellige språkene og gjøre deg opp en mening.

 

Siden du vil bygge alt fra bunnen av regner jeg med at du ikke ønsker noe rammeverk. Jeg vil sterkt anbefale deg å lese deg opp om sikkerhet, da bloggen din lett kan bli ødelagt av "hackere". Se på SQL-Injections, XSS og hashing.

 

Her er en guide om hvordan man lager sin egen blogg i PHP. Krever dog at du kan endel PHP fra før

How to Create an Object-Oriented Blog Using PHP | Nettuts+

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for et bra svar :) . Fint å få noen pekepinner.

 

Siden du vil bygge alt fra bunnen av regner jeg med at du ikke ønsker noe rammeverk. Jeg vil sterkt anbefale deg å lese deg opp om sikkerhet, da bloggen din lett kan bli ødelagt av "hackere". Se på SQL-Injections, XSS og hashing.

Hva er et slikt "rammeverk"? Er ikke nødvendigvis noe jeg ikke ønsker, men har lyst til å kunne ha "kontroll" over "alt", tenker da på for eksempel framtidige utvidelser og funksjoner.

Lenke til kommentar

Et rammeverk er et sett med funksjoner som f.eks gjør det enklere å snakke med en database, bruk av templates osv. Et rammeverk gjør at du på en måte slipper å finne opp hjulet på nytt hver gang du skal lage f.eks en nettside, men samtidig vil kanskje mange føle at de mister litt av kontrollen på hva som egentlig skjer i bakgrunnen.

 

Du kan jo lese litt om Model-View-Controller(MVC) som de aller fleste rammeverk for nettet bruker i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :) . Skal sjekke ut.

 

Første prioritet blir vel da kanskje å lære seg php/ruby/python? Hva er "enklest"? Hva er mest populært (tenker da i forhold til guider og lignende)?

 

Ta deg en titt på wordpress. Det kan brukes til utrolig mye, inkludert blogging. Alt blir som du selv vil.

Skal sjekke ut. Blir nettadressen i så fall noe som inneholder wordpress?

Lenke til kommentar

Du kan ha full kontroll selv om du bruker rammeverket. Forskjellen er at en del av grovarbeidet er gjort for å gjøre jobben din mindre krevende og tvinge deg til å bruke gode konvensjoner. Om du vil lære alt fra bunnen av, trenger du ikke noe rammeverk, men sannsynligheten for at du begynner å bli oppgitt over at koden du har skrevet er for dårlig eller for lite utvidbar er større. Du vil imidlertid også måtte sette deg inn i rammeverket, som pleier å være en del jobb.

 

Eksempler på gode rammeverk for utvikling av webapplikasjoner er Ruby on Rails (Ruby), Django (Python) og Yii (PHP).

 

Om dette blir det første du gjør av programmering, ville jeg skrevet alt fra bunnen av i PHP, og om behovet for noe bedre viser seg, gått over til et rammeverk. Koden du skriver i starten kommer sannsynligvis til å være av ganske laber kvalitet, så å starte på nytt kan være en befrielse like mye som en pine. Gitt at du synes hva du holder på med er spennende!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar :) . Skal sjekke ut.

 

Første prioritet blir vel da kanskje å lære seg php/ruby/python? Hva er "enklest"? Hva er mest populært (tenker da i forhold til guider og lignende)?

 

 

Skal sjekke ut. Blir nettadressen i så fall noe som inneholder wordpress?

 

Wordpress kan du laste ned og installere på egen server, eller du kan bruke wordpress sine egne servere. Adressen blir som du selv bestemmer. Jeg kan hjelpe deg med wordpress hvis du vil det, der kan jeg endel. Send meg gjerne skypen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal sjekke ut. Blir nettadressen i så fall noe som inneholder wordpress?

Hvis du titter innom wordpress.com så vil du kunne lage en blogg som er hostet hos wordpress(brukernavn.wordpress.com).

Hvis du titter innom wordpress.org vil du kunne laste ned hele wordpress platformen og hoste den selv.

 

Veldig enig med hlnd!

Endret av Lek1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hlnd:

 

Takker for svar :) . Eneste programmeringskunnskaper jeg har, er med automatiserte systemer innenfor elektrikerfaget, tenker da hovedsaklig på programmering av PLS (kun brukt ladderspråket). Men har hatt lyst å lære meg programmering av nettsider lenge, og nå har jeg også motivasjon i at jeg har en nettside idé :) .

 

Skal jeg sjekke ut PHP ;) . Forsåvidt gjort det en gang før også, men lagde da ikke noe annet enn en "side" hvor det sto "Hello world".

 

Johnsendata:

 

Takker for svar :) . Skal sjekke ut wordpress. Har ikke Skype konto (hvert fall ikke en jeg kan huske), men skal sende deg brukernavn om jeg trenger hjelp, setter pris på at du er villig til å hjelpe meg :) .

Lenke til kommentar

@Kun10kr: Du som er helt ny i webutvikling og ønsker å lage alt fra bunnen av: glem alt babbelet her om XSS, MVC, OOP, mysql injections, framework/rammeverk for et år fremover. Ingen vits å ta seg vann over hodet.

 

Det du trenger å lære deg er først og fremst HTML5 og CSS, og ikke Wordpress. Ikke før du er noenlunde stødig i det, er det aktuelt å gjøre nettstedet ditt dynamisk ved å lære deg serverscripting (php/ruby/python/asp.net/el.).

Lenke til kommentar

Man kan også lage seg en statisk bloggmotor... Hjelper bra hvis man skulle dumpe til å skrive noe populært ;)

 

Se f.eks. https://github.com/mojombo/jekyll

 

Hvis du skal begynne med noe nytt nå så ville jeg faktisk gått for Javascript. Javascript kan kodes både serverside og clientside og begynner å bli ganske allsidig :)

Hvis du vil gå gjennom en tutorial så kan du f.eks. se http://net.tutsplus.com/tutorials/javascript-ajax/this-time-youll-learn-node-js/ hvor leksjon 2 går på nettopp å bygge sin egen bloggmotor.

 

..

 

Og til slutt... Hvis du bare vil blogge, så ikke lag ditt eget system ;)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...