Gå til innhold

Jobbe med databaser på flere pcer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får anta du snakker om MySQL?

 

Dette er jo teknisk mulig, men avhenger av hvordan skolepc'en din og skolenettverket er satt opp, og det vet jo egentlig ikke vi som er her så mye om ...

Nå bruker jeg en localhost server, men det jeg ønsker er å kunne få tilgang til serveren fra hjemme-pcen. Hvis det er teknisk mulig, hvordan skulle jeg i så fall gått fram?

Lenke til kommentar

For å koble til en mysql server vil du som regel koble deg opp mot IP'n til datamaskinen og porten som mysql ligger på.

 

Er dette en bærbar pc som du kan ta med hjem, eller en stasjonær pc som ligger på skolen? Har du ditt eget hjemmeområde på skolen som du kan nå utenom skolen? F.eks din egen hjemmeside på skolen.

Lenke til kommentar

For å koble til en mysql server vil du som regel koble deg opp mot IP'n til datamaskinen og porten som mysql ligger på.

 

Er dette en bærbar pc som du kan ta med hjem, eller en stasjonær pc som ligger på skolen? Har du ditt eget hjemmeområde på skolen som du kan nå utenom skolen? F.eks din egen hjemmeside på skolen.

Den er bærbar. Hadde den med idag for å prøve å fikse det, men virker som det er mye vanskeligere enn jeg trodde :hmm:

Endret av olav195
Lenke til kommentar

Standard i mysql er at alle brukere kun kan koble til databasen fra localhost, så du må oppdatere den brukeren og databasen som skal kunne koble til utenifra. For å gjøre dette kan du kjøre disse to spørringene

UPDATE db SET Host='ipadresse' WHERE Db='db-navn';
UPDATE user SET Host='ipadresse' WHERE user='brukernavn';

 

Ipadresse : Ipadressen til maskinen som skal få lov til å koble til utenifra

db-navn : Navn på databasen

brukernavn : brukeren i mysql som skal få lov til å koble til utenifra

 

Du må også åpne porten 3306(standard port for mysql) slik at den tillater tilkoblinger på den porten.

Lenke til kommentar

Standard i mysql er at alle brukere kun kan koble til databasen fra localhost, så du må oppdatere den brukeren og databasen som skal kunne koble til utenifra. For å gjøre dette kan du kjøre disse to spørringene

UPDATE db SET Host='ipadresse' WHERE Db='db-navn';
UPDATE user SET Host='ipadresse' WHERE user='brukernavn';

 

Ipadresse : Ipadressen til maskinen som skal få lov til å koble til utenifra

db-navn : Navn på databasen

brukernavn : brukeren i mysql som skal få lov til å koble til utenifra

 

Du må også åpne porten 3306(standard port for mysql) slik at den tillater tilkoblinger på den porten.

Har en følelse at jeg kan litt for lit til å begynne med det her egentlig.. Men når jeg skriver inn den koden og fyller ut informasjonen på db, ip-adresse og brukernavn får jeg feilmeldingen: "table 'test.db' does not excist"

Lenke til kommentar

som sagt, utfordringen her er ikke å koble seg til mysql, men å få tilgang til akkurat din skole-laptop i skolenettet, hjemmefra. og det er det nok noen på skolen din som må svare på. har dere f.eks. en vpn-løsning bør det gå, hvis ikke må du nok mase mye for å få kobla deg opp.

 

er det et alternativ å ta med databasen hjem på minnepinne (mysqldump &co)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...