Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra 97 - mod, 180 000 km: Motorkontrollampe


Anbefalte innlegg

Heisan, er det noen folk med peiling på Bil og serlig Opel her inne?

 

Jeg har en Opel Astra 97 modell (180 000 km ca) som jeg bruker veldig mye nå i vinterhalvåret for å komme meg på fjellet.

 

Kjøpte denne brukt for 3000 NOK av en gammel mann som jeg kjenner :p så bilen er så som så, men jeg vet at denne bilen har vert pent brukt/kjørt i sitt tidligere liv, da denne gamle mannen passet veldig godt på bilen.

 

For noen måneder siden når jeg var ute å kjørte fikk jeg noe som virket som en feiltenning under oppstart, og bilen hørtes ikke helt god ut. Motorkontrolllampen (Ikon som ligner en motor, med et lyn inni) begynte å lyse med en gang. Jeg kjørte noen km, før jeg stoppa motoren, og startet den igjen. Den startet helt fint og jeg så ikke noe mer til denne lampen, og bilen har fungert greit siden, så jeg har ikke tenkt så mye mere på dette.

 

I dag når jeg skulle kjøre mot fjellet skjedde det samme igjen. Bilen startet fint første gangen, men etter å ha stoppet på en bensinstasjon fikk jeg Motorkontroll lampen igjen og en helvetes feiltenning (Måtte ruse motoren over gjennomsnittet mye for å få den i gang). Det virket og som at motoren mistet noe av effekten sin, og at den ikke gikk skikkelig.

 

Stoppet bilen og lot den stå en times tid. Startet opp på nytt, og alt er helt fint. Kjører noen km til, og lampen kommer nå (for første gang) under kjøring - (ved senket turtall i en rundkjøring) det hørest ut som om motoren fusker litt, og lampen ligger lysende helt til jeg stopper bilen. Har prøvd å starte bilen en gang til, men får feiltenningen igjen, og bilen vil ikke starte skikkelig.

 

Vurderer om jeg skal levere inn bilen på mandag for å lese av feilkoder på verksted (??), men er det noen her inne som kan ha en idé om hva som er galt??? Er det noe jeg kansje kan fikse selv, slik at jeg kommer meg på fjellet? ;-)

 

Jeg er heller ikke så veldig keen på å legge så mange penger i å reparere denne bilen, da jeg heller har lyst på en ny bil.

 

Er sikkert ikke enkelt å si noe om hva en slik reparasjon vil koste, siden jeg ikke vet feilen ennå, men kan dette bli veldig dyrt? Jeg gidder liksom ikke legge 10 000 NOK i å reparere en bil som jeg betalte 3000 kr for heheh...

 

Da skaffer jeg med heller en ny bil.

 

Håper på svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når motorlampa lyser så kan det være så mangt. Men pga feiltenning kan jeg kanskje tippe på coil/coiler som begynner å ta kvelden. Men en skal aldri si sikkert. Stikk innom et opel verksted der de kan lese ut feilkoder, og det er relativt billig å få gjort.

Lenke til kommentar

Når motorlampa lyser så kan det være så mangt. Men pga feiltenning kan jeg kanskje tippe på coil/coiler som begynner å ta kvelden. Men en skal aldri si sikkert. Stikk innom et opel verksted der de kan lese ut feilkoder, og det er relativt billig å få gjort.

 

Jepp. Jeg har tenkt litt på dette i dag, og jeg tror nok at jeg driter i hele verkstedet å vraker bilen før jeg må betale årsavgiften.

Går nok mot en ny bil nå ja. Er ikke ille å ha betalt 3000 kr for en bil jeg har hatt tilnermet feilfri i 3 år... Heheh, bærer ikke noe nag til 80 åringen som solgte den til meg... Den bilen var tenkt opphugget for tre år siden... ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...