Gå til innhold

Philips kommer med 4KTV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil dette vises som 4K ready da eller? btw, Er ikke det vanlig å ha teknologien tilgjengelig før innholdet, enn at innholdet er tilgjengelig før teknologien? Hadde det ikke vært et værre scenario med å nedskalere materiale enn det å kunne oppskalere dette?

Lenke til kommentar

Vil dette vises som 4K ready da eller? btw, Er ikke det vanlig å ha teknologien tilgjengelig før innholdet, enn at innholdet er tilgjengelig før teknologien? Hadde det ikke vært et værre scenario med å nedskalere materiale enn det å kunne oppskalere dette?

 

Innholdet er tilgjengelig. Mange filmer er skutt på RED kamera i 4K / 5K :) Problemet er å tilby dette til forbrukerene, altså plass på Blu-Ray plater og at dagens blu-ray spillere skal støtte det.

Lenke til kommentar
Vil dette vises som 4K ready da eller? btw, Er ikke det vanlig å ha teknologien tilgjengelig før innholdet, enn at innholdet er tilgjengelig før teknologien? Hadde det ikke vært et værre scenario med å nedskalere materiale enn det å kunne oppskalere dette?
Innholdet er tilgjengelig. Mange filmer er skutt på RED kamera i 4K / 5K :) Problemet er å tilby dette til forbrukerene, altså plass på Blu-Ray plater og at dagens blu-ray spillere skal støtte det.

 

Ganske enkelt å få det ut på internett eller USB. Er vel ikke mange som har blueray uansett? Jeg kan da ikke huske at jeg sett en bluerayfilm noensinne.

 

Lenke til kommentar

Ganske enkelt å få det ut på internett eller USB.

Fire ganger oppløsningen på HD/1080p.

Så snakker vi om 100GB+ for 4K filmer før de nye kompresjons codecene som HEVC/h.265 er klare.

Internett, streaming USB ikke så enkelt.

 

Er vel ikke mange som har blueray uansett?

Markeds andeler for Blu-ray er ca. 40% versus DVD 60%. Er nok heller du som ikke følger med i tiden.

 

Jeg kan da ikke huske at jeg sett en bluerayfilm noensinne.
:scared:

Tyder jo på at du ikke bryr deg om bilde kvalitet eller ikke har peiling på denslags.

Hvorfor du da kommenterer i en tråd angående et film og TV format som er overlegent Blu-ray, for ikke å snakke om DVD eller den elendige streaming kvaliteten som serveres, er jo ganske uforståelig.

 

Kanskje på tide å følge med og tilegne deg litt kunnskap når du henger på et teknisk forum?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vil dette vises som 4K ready da eller? btw, Er ikke det vanlig å ha teknologien tilgjengelig før innholdet, enn at innholdet er tilgjengelig før teknologien? Hadde det ikke vært et værre scenario med å nedskalere materiale enn det å kunne oppskalere dette?
Innholdet er tilgjengelig. Mange filmer er skutt på RED kamera i 4K / 5K :) Problemet er å tilby dette til forbrukerene, altså plass på Blu-Ray plater og at dagens blu-ray spillere skal støtte det.
Ganske enkelt å få det ut på internett eller USB. Er vel ikke mange som har blueray uansett? Jeg kan da ikke huske at jeg sett en bluerayfilm noensinne.

 

Codecen (h.265) er ikke helt ferdig enda men er det meget nære, for det første enn så lenge så er det knapt noen 4k skjermer tilgjengelig for stua eneste jeg kan komme på av disse er en projektor (HW1000) fra Sony til omtrent 170 000 kr, og sony XBR tv til omtrent det samme.

 

Dette er ikke akkurat i budsjettet for de gemene film entusiastene og bransjen er ikke spessielt interesert etter og gamble med noen provisoriske formater siden det enda er veldig mye gjenstående, først som nevnt codecene må på plass, her går det nok mest sannsynlig i H.265 og med denne vil faktisk en 4k film ikke ta mer plass enn en vanlig 1080p blueray gjør i dag, så blueray formatet er godt nok, det er spillerene for dette som må støtte h.265 i software og hardware så disse blir neppe og finne før neste år. Men før dette kan bli aktuelt må vi også ha ny standard på på HDMI som pr.dags dato klarer 4k i 24 hz. For en bransje som fortsatt ønsker og pushe 3d etc er dette ikke særlig aktuelt og satse på.

 

Angående 1080p filmer, vel nå kan du få helt ok blueray spillere ned til 600kr (de som har en ps3 har allerede) og blueray filmer selges på rema\rimi og kiwi til 100 lappen dog utvalget er ikke det beste, men kikker du innom amazon eller cdon.com er det ikke stort mer enn 100 kr for de fleste (ikke 3d filmene).

Og imotsetning til hva mange mener så er en BD disc betraktelig bedre kvalitet enn en 10 +\- GB torrent nedlastning.

Lenke til kommentar

Og imotsetning til hva mange mener så er en BD disc betraktelig bedre kvalitet enn en 10 +\- GB torrent nedlastning.

 

En torrent med en blu-ray på er 30-45GB, lær deg det :) Det er de ubevisste som laster ned 10GB versjoner. Selv laster jeg ned en "remux" om jeg ikke gidder å rippe platen :)

 

Det sies vel at H.265 codec skal ligge på rundt 30mbit for 4K. Men med dagens H.264 vil en 4K film ligge på ca 160GB (varierer selvsagt). Det vil la seg gjøre å legge ut på internett, men da med torrent teknologien og god tålmodighet, men det er fullt mulig med dagens teknologi å få det ut, spørsmålet ligger i hvor mange som faktisk gidder/kan skaffe seg det.

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...