Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

borett oppsigelse


zulo

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at styret gjør tiltak med fellesutgiftene når en andelseier sier opp sin borett? Har de lov til å øke fellesutgiftene pga noe slikt?

 

Bor i et borettslag med kun 4 leiligheter, innskuddet var lavt og det er vanskelig å selge. Vurderer å si opp boretten for å ha opsjonen om 6 måneder til å forlate dette her om jeg ikke har fått solgt.

 

Spørsmålet er om det er noe vits og om styret vil måtte foreta endringer i perioden på fellesutgifta for å spare opp midler til perioden som kommer etter oppsigelsesperioden.

 

Har styret i borettslaget lov til å øke fellesutgiftene pga slikt? I tilfelle er det jo ingen poeng i å si opp boretten da jeg uansett bare må betale mer i oppsigelsesperioden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidig har jo styret plikt til å fastsette felleskostnader som er tilstrekkelig til å dekke lagets utgifter. Når TS skriver at "Innskuddet var lavt" antar jeg at dette betyr at det er en betydelig fellesgjeld. Dersom styret ser at de vil komme i en situasjon hvor borettslaget selv må svare for renter og avdrag på den lånedel som tilfaller andel nr 4 må de øke inntektene og/eller redusere kostnadene (f.eks ved å søke lånegiver om avdragsfritak).

 

TS: Jeg ville sjekket om borettslaget er medlem av borettslagenes sikringsfond, OG om dette er en situasjon som dekkes inn av dette fondet. I så fall kan jeg ikke se at du løper noen risiko ved å si opp andelen.

Lenke til kommentar

Samtidig har jo styret plikt til å fastsette felleskostnader som er tilstrekkelig til å dekke lagets utgifter. Når TS skriver at "Innskuddet var lavt" antar jeg at dette betyr at det er en betydelig fellesgjeld. Dersom styret ser at de vil komme i en situasjon hvor borettslaget selv må svare for renter og avdrag på den lånedel som tilfaller andel nr 4 må de øke inntektene og/eller redusere kostnadene (f.eks ved å søke lånegiver om avdragsfritak).

 

TS: Jeg ville sjekket om borettslaget er medlem av borettslagenes sikringsfond, OG om dette er en situasjon som dekkes inn av dette fondet. I så fall kan jeg ikke se at du løper noen risiko ved å si opp andelen.

 

Det er medlem av sikringsfond, borettslaget er medlem via norges boligbyggelag.

Lenke til kommentar

Kanskje er det da mulig å gå i litt uformell dialog med styret? Det bør jo ikke være i deres interesse å sette opp felleskostnadene for å dekke inn for den tiden din andel står uten eier hvis dette ellers dekkes inn gjennom sikringsfondet. Dette er etter min forståelse nettopp poenget med et slikt fond.

Lenke til kommentar

Kanskje er det da mulig å gå i litt uformell dialog med styret? Det bør jo ikke være i deres interesse å sette opp felleskostnadene for å dekke inn for den tiden din andel står uten eier hvis dette ellers dekkes inn gjennom sikringsfondet. Dette er etter min forståelse nettopp poenget med et slikt fond.

 

Jeg er styreleder, 4 boliger og 3 stk i styret inkludert meg.. 2stk møtte opp på forrige generalforsamling i 2012 inkludert meg selv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...