Gå til innhold

[Løst] Ketchup, er det mulig å ha 2 kg tomater i 1 kg ketchup?


M.K.E.A.

Anbefalte innlegg

2 kg tomater i 1 kg ketchup??

 

Skjønner ikke hvordan dette er mulig. Da må man i så fall koke vekk vann i tomatene eller ta vekk skallet eller noe.. Kan man i såfall si at det er 2 kg tomater i 1 kg ketchup? Litt som å si at det er 99% vann i en brus, men at de har kokt vekk vekk vann i prosessen.

 

Eller kan man kalle en vannmelon for en vannmelon hvis man tar ut alt vannet i melonen?

 

Synes det er rart at Idun kan reklamere med dette. Dessuten hvis man tar ut alt vannet i 2kg tomater hvor mye sitter man igjen med da? Ettersom en en tomat består av ca. 90% vann, betyr det at det er 0,1 kg tomat igjen pr kg ketchup. (hvis dette da er fremgangsmåten?) Ikke akkurat veldig imponerende synes nå jeg.

 

Er dere enig eller har dere en annen forklaring som får dette til å stemme i hodet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 kg tomater i 1 kg ketchup??

 

Skjønner ikke hvordan dette er mulig. Da må man i så fall koke vekk vann i tomatene eller ta vekk skallet eller noe.. Kan man i såfall si at det er 2 kg tomater i 1 kg ketchup? Litt som å si at det er 99% vann i en brus, men at de har kokt vekk vekk vann i prosessen.

 

Eller kan man kalle en vannmelon for en vannmelon hvis man tar ut alt vannet i melonen?

 

Synes det er rart at Idun kan reklamere med dette. Dessuten hvis man tar ut alt vannet i 2kg tomater hvor mye sitter man igjen med da? Ettersom en en tomat består av ca. 90% vann, betyr det at det er 0,1 kg tomat igjen pr kg ketchup. (hvis dette da er fremgangsmåten?) Ikke akkurat veldig imponerende synes nå jeg.

 

Er dere enig eller har dere en annen forklaring som får dette til å stemme i hodet mitt?

 

Ikke så imponert over at det brukes 2 kg tomater til å lage 1 kg ketchup... det skal liksom gjøre ketchupen veeeldig god.

 

Synd de ikke reklamerer om alt sukkeret de putter i...

 

Og til slutt... brus består vel av ca 99% vann :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Hvorfor er vil du ha med alt vannet i tomatene? Vann er vann, og tilfører ikke noe ekstra næring eller smak til det ferdige produktet. Tvert imot så vil fjerning av vann gjøre at produktet får en høyere næringstetthet. Skal ikke uttale meg om kvaliteten på ketchupen til Idun, men skjønner ikke hvorfor du reagerer på hvorfor de bruker mye råstoff. Helt innafor å reklamere med dette.

 

1 kg tørkede tomater består av MANGE flere tomater en 1 kg ferske tomater.

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar

Jeg hadde en idé om at de tar 2 kilo helt tilfeldige tomater og så blir ca. 0,5kilo fjerna pga kvalitet og resten blir til ketchup, selvfølgelig i større mengder om gangen, men at det er sånn det blir i gj.snitt :)

 

Da vil jeg nok tro om igjen....

 

Tomater til ketchup vil jeg tro uansett er en 2. sortering eller 3. sortering fra før av.

Lenke til kommentar

Ketchup er en innkokt tomatsaus med sukker, eddik og krydder. Om man koker noe inn, fordamper vannet og vekten reduseres. Jo mer vann som fordamper, jo mer konsentrert blir smaken.

 

Ellers lages brus ved å tilsette vann til en ferdig smakssatt sirup. Det er ikke særlig fornuftig å sende rundt en billion kilo med ferdig brus, når et par dunker sirup gjør susen. Alle har jo vann liggende på lur.

Lenke til kommentar

Hvorfor er vil du ha med alt vannet i tomatene? Vann er vann, og tilfører ikke noe ekstra næring eller smak til det ferdige produktet. Tvert imot så vil fjerning av vann gjøre at produktet får en høyere næringstetthet. Skal ikke uttale meg om kvaliteten på ketchupen til Idun, men skjønner ikke hvorfor du reagerer på hvorfor de bruker mye råstoff. Helt innafor å reklamere med dette.

 

1 kg tørkede tomater består av MANGE flere tomater en 1 kg ferske tomater.

 

Jeg vil ikke ha med vannet (kom kanskje ikke så godt ut av innleget). ville mye heller hatt tørket tomater. Det jeg mener er at det høres så fantastisk ut med 2kg tomater i 1kg ketchup. Det betyr at når de reduserer det, er det kanskje litt over 200g tomat igjen pr. 1kg ketchup.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha med vannet (kom kanskje ikke så godt ut av innleget). ville mye heller hatt tørket tomater. Det jeg mener er at det høres så fantastisk ut med 2kg tomater i 1kg ketchup. Det betyr at når de reduserer det, er det kanskje litt over 200g tomat igjen pr. 1kg ketchup.

Men de bruker uansett 2 kg tomater.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...