Gå til innhold

Valget som avgjør fremtiden min..?


DaddyYankee

Anbefalte innlegg

Hallo hallo!

 

Som mange andre har jeg også tenkt å søke videreutdanning. Jeg har alltid trodd at dette skulle være en av de letteste valgene når karakterene først er på plass, men slik ble det ikke allikevel. Ligger på rundt 5 i snitt, kanskje litt over? Men er usikker på valget videre! Realfag var retningen jeg falt for i VGs. Har ikke kjemi 2, men har ellers fordypning i R-matte og Fysikk. Føler ikke dette er noe jeg har lyst til å drive med resten av livet.

 

Jeg elsker å trene, å reise, å møte mennesker, snakke med mennesker. Dette er ting som gjør meg motivert og glad! Det finnes en haug med muligheter, men problemet er at jeg ikke vet hva jeg er flink med, eller kanskje trives med? En ting som er viktig er jobbmuligheter etter utdannelsen, og grei lønn? Noen andre som har vært i en lignende situasjon, og funnet veien videre?

 

Edit: Glemte å nevne at jeg er flink til å manipulere folk, burde jeg bli psykolog? Just jk :)

Endret av CreativeFantasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

økonomi?

er i samme situasjon som deg, kommer nok til å gå NHH

 

Økonomistudiet er ikke svaret til alle som er i tvil om hva de vil gjøre. Folk må slutte å anbefale dette studiet til alle og enhver med en gang de nevner lønn og tvil om valget videre. Etter 4 år med økonomistudier har jeg sett drøssevis falle av lasset. Mange folk som valgte økonomi fordi de trodde det var et "smart" valg, ettersom de ikke visste hva de ville.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Husk at det er ingen fare om du velger feil, det går alltids an å hoppe av en utdanning og starte med noe annet.

 

Det er heller ikke noe stress med å skulle forte deg å finne "riktig" utdanning, ta gjerne et år på folkehøgskole, militæret eller bare jobb full tid et eller annet sted. Absolutt alt er en livserfaring som du vil ha med deg i bagasjen videre i livet. Du kan også f.x. jobbe 6 måneder, og så reise i 6 måneder siden du er glad i å møte nye mennesker og reise.

 

 

Lykke til, u cant go wrong!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Økonomer pleier storsett å sitte på et kontor right? Ensom jobb..? Har lest meg litt på det, men det er så mange som velger økonomi fortiden, lurer på hvordan jobbmulighetene blir om ca 5 år?

 

Ethele, jeg vil helst rett på sak. Det jeg er redd for er å ta feil valg, å miste ett helt år på ingenting, kan jo selvfølgelig tjene penger, gjøre noe annet, men det er ikke akkurat det som prioriteres akkurat nå.

Lenke til kommentar

Etter 4 år med økonomistudier har jeg sett drøssevis falle av lasset.

 

Det gjelder vel alle studier? Jeg er enig i at ikke alle bør bli økonomer, men det rådet er ikke noe dårligere enn noe annet basert på den lille informasjonen vi får fra førsteinnlegget. Hvis man kommer seg gjennom, kan en økonomiutdannelse brukes til mye.

 

Trådstarter, har du vurdert å sikte mot en jobb i hotellnæringen eller reiseliv? Har du et godt språkøre? Uansett vil jeg anbefale deg å velge en utdannelse som blir etterspurt. Det er så klart viktig at du gjør noe du kan trives med et helt arbeidsliv, men en jobb skal først og fremst være en inntektskilde og ikke en hobby.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Ta et friår! Du vil angre om du ikke gjør det, tren, reis, jobb, se verden.

Prøv ut så mye forskjellig som du klarer, slik du får en viss følelse hva du vil.

 

Eventuelt et år i militæret. Er som sagt muligheter for å ta utdanning i militæret,

eksempelvis so ingeniør. Da får du trening og utdanning gratis, eneste aberet

er at du binder deg til å jobbe i militæret noen år etter endt utdanning.

 

Jeg liker å prate med mennesker er et sosialt vanedyr og liker realfag.

Fant derfor ut at læreryrket er et fantastisk valg. Studerer lektorutdanning

ved NTNU, hvor jeg får pedagogikk + integrert master. Altså en master

jeg kan bruke på hva jeg vil. Fabelaktig studiemiljø, sikkret jobb etter utdanning,

og grei lønn. Her er ulempen gjerne mye arbeid i perioder, og at en må være trygg som leder.

 

http://www.norsklektorlag.no/kommunalt-tariffomraade-ks/hva-skal-du-tjene-som-lektor-article476-170.html

 

http://www.ntnu.no/studier/mlreal

 

Sivilingeniør er også er greit valg, her er det mye snadder å velge mellom. I tillegg så er

det veldig mange jobbmuligheter etter endt utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Nebuchadnezzar

Det du nevner i første avsnitt er det jeg elsker, det jeg drømmer, og det jeg vil. Men det er også det jeg ikke tør å gjøre. Jeg har ikke mot til å la miste ett år på "ingenting". Det er jo selvsagt ikke "ingenting", det er lykke, glede, det jeg ønsker, men det er ikke en utdannelse. Og det er utdannelsen som avgjør fremtiden min. Jeg tør ikke å ta ett år fri for å si det mildt. Skulle kanskje ønske jeg gjorde det..?

 

Lærer tror jeg ikke helt fungerer for min del. Har aldri hatt det yrket i tankene, og det er ikke noe jeg brenner for, men hva er det jeg brenner for..? :(

Lenke til kommentar

@Nebuchadnezzar

Det du nevner i første avsnitt er det jeg elsker, det jeg drømmer, og det jeg vil. Men det er også det jeg ikke tør å gjøre. Jeg har ikke mot til å la miste ett år på "ingenting". Det er jo selvsagt ikke "ingenting", det er lykke, glede, det jeg ønsker, men det er ikke en utdannelse. Og det er utdannelsen som avgjør fremtiden min. Jeg tør ikke å ta ett år fri for å si det mildt. Skulle kanskje ønske jeg gjorde det..?

 

Lærer tror jeg ikke helt fungerer for min del. Har aldri hatt det yrket i tankene, og det er ikke noe jeg brenner for, men hva er det jeg brenner for..? :(

 

Jeg er på mange måter også i samme situasjon som deg. Jeg går tredje året og må snart velge utdannelsen min. Jeg vil også ikke miste ett år på ingenting. Ting som trene kan du gjøre uavhengig av studiet, og reise rundt i verden har jeg også lyst, men det har jeg lyst å gjøre etter at jeg har fått et stabilt liv og havnet inni den riktige jobbposisjonen.

 

Forskjellen mellom meg og deg er at jeg vet at jeg har noe interesse for realfag(matte og fysikk), men hovedproblemet er at jeg har ikke peiling hva er det jeg brenner for(og jeg mener at hvert menneske har noe de brenner for, de kan vite om det eller ikke). Og det spørsmålet dreper meg.. For at det eneste veien å være lykkelig i livet er å gjøre det du elsker å gjøre, altså det du brenner for.

 

Jeg har også kanskje litt bedre karakterer enn deg, men jeg er kanskje ikke så mye sosialt anlagt som deg(siden du sier at du liker å reise og møte nye mennesker). Intuitivt føler jeg at sivilingeniør utdanningen på NTNU er veien å gå for meg. Men det er så mange alternativer å velge mellom, og siden jeg har ikke noen konkret interesse er det veldig vanskelig å velge for meg den riktige studieretningen.

 

Har dere noen tips til meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du selv tatt ett år fri? Hva oppnådde du i den tiden?

 

Det kommer ann på hva man gjør. Mange gjør akkuratt det de har lyst til, hva man vanligvis ikke kan. Reise, dyrke hobbyer og ha frihet. De fleste jobber også for å tjene penger til denne "friheten". Det er absolutt ikke bortkastet dersom man er skolelei og/eller ikke vet hva man vil gjøre videre. Motivasjonen bygges også opp til å faktisk begynne å studere.

 

Jeg tror det er langt fler som angrer på at de hoppet rett på høyere utdannelse etter vgs, enn de som tok et friår for å reise etc.

Lenke til kommentar

Vel, om jeg sier lønn kan være avgjørende for valget mitt, siden jeg er så usikker som jeg er.. er det lettere å hjelpe med å finne meg en utdannelse da? Startlønn- og lønn langsiktig er faktorer som kan bety noe.

 

Lønn = medisin

Lenke til kommentar

Jeg støtter opp under friår, det er på ingen måte bortkasta tid. Selv tok jeg et år på folkehøgskole, det har uten tvil vært det beste valget jeg har gjort. Jeg ser ikke på det som sløs med tid, men en investering i gode opplevelser, gode venner og personlig utvikling (bl.a. nye perspektiver på ting og folk, blir kjent med og ser nye sider ved personer som jeg ellers ville styrt unna). Nå i studenthverdagen har det også vært en fordel, siden mange fra folkehøgskolen flytta til samme by, så da har jeg et stort nettverk med folk som har mye av de samme interessene som meg (firluftsliv), dette er spesielt en fordel på en del studier (som f.eks. mitt) der det i hovedsak er store forelesninger og dermed ikke det store klassemiljøet.

 

Det å gjøre noe annet enn vanlig utdanning et år er veldig vanlig, og jeg tror personlig at det kan være et viktig avbrekk for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Kanskje du kan ta ingeniørutdanning i forsvaret, og ha det morro der i noen år, så jobbe noen år privat. Deretter kan du studere noen år til for så å jobbe på et universitet enten som foreleser/lærer eller drive med forskning. Når jeg tenker på det, kanskje jeg burde gjøre det selv... :huh: Merkelig at valgene ble så enkle når jeg snakker til andre :wee:

 

Edit: Forresten så kan du se på fgtj. som friår nok!

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...