Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelseskonflikt mellom meg og utleier (gone wild)


hawtzirl

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en 3 års leiekontrakt i et kollektiv, hvor jeg er den som har kontrakten mellom utleier og meg, og så har jeg kontrakter innad med de 4 andre som bor her, hvor de er pliktig til å betale fellesutgifter etc. Vi har alle x antall tusen på en depositumskonto som jeg har opprettet med utleier.

 

Jeg skal flytte ut. Skriftlig (altså i selve kontrakten) har jeg 3 år uten oppsigelse. Men når vi var på kontoret hans og før jeg signerte kontrakten (det var meg + 2 andre venner som skulle flytte inn med meg som var der), så spurte jeg hvordan vi skulle gjøre det hvis jeg ville flytte ut. Han hadde ikke nevnt at det var uten oppsigelse før jeg så det i kontrakten, så jeg måtte jo høre om det før jeg signerte. For jeg ville aldri signert en 3 års kontrakt uten oppsigelse, hvis jeg ikke hadde hatt muligheten til å flytte ut. Jeg var i en situasjon som studenter kjenner godt til, og jeg trengte sted å bo til studiestart. Han sa at det går fint for meg å flytte ut, så lenge jeg finner en ny leietaker til å ta over min "posisjon", slik at han kunne signere ny kontrakt, og det kunne opprettes ny depositumskonto i den nye leietakeren sitt navn. Det hørtes ut som en akseptabel måte å gjøre det på, og jeg signerte.

 

Men nå er situasjonen helt annerledes. Utleier nekter for at han har sagt det, og påstår at det kun var snakk om framleie, men jeg har som sagt 2 vitner. Jeg har vært i banken og krevd utbetalt depositumet, så han har vel 5 uker på seg til å klage?

 

Vi har drevet og smset litt frem og tilbake i kveld, og jeg kan prøve å summere samtalene:

 

Jeg har påpekt at jeg har vitner, og at jeg kommer til å flytte ut. Jeg har finnet ny leietaker, han er klar til å signere kontrakt, og jeg har lagt alt til rette for at denne prosessen skal gjennomføres. Jeg har forklart at jeg ikke bryter noe kontrakt, da jeg mener den muntlige avtalen klart er gyldig. Hvis han skulle hindre meg i å hente ut depositum eller på annen møte prøve å pålegge meg kostnader, vil jeg gå til tvisterådet, og til media med saken. Ellers har jeg påpekt at uansett om tvisterådet ikke skulle anerkjenne den muntlige avtalen, så har han en ulovfestet tapsbegrensningsplikt til å minske mitt tap dersom leieforholdet opphører, og at jeg har gjort alt klart til han på et sølvfat. Han mener at jeg må sende brev med underskrift før han kan foreta seg noe som helst om saken, for sms er tydeligvis ikke et gyldig skriftlig medium. Han sier at hvis jeg bryter kontrakten, må jeg betale alt av utgifter i den forbindelse. Ellers står han fast på det med fremleie. Det siste han skrev var "ønsker du feks at jeg skal skrive en ny kontrakt vil dette koste penger for deg. Normalt ligger kostnadene for en ny kontrakt på en til to husleier."

Endret av hawtzirl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om du vet hva du gjør, så jeg har ikke noe særlig å tilføye. (Det er en liknende tråd her: http://www.diskusjon...owtopic=1480183 .)

 

Jeg har vært i banken og krevd utbetalt depositumet, så han har vel 5 uker på seg til å klage?

Ja.

 

(Men jeg stusser litt på at du tilsynelatende krever depositum før du har flyttet ut...)

 

... tvisterådet...

(Avhengig av hvor du bor er det snakk om forliksrådet eller husleietvistutvalget. :))

 

Ellers har jeg påpekt at uansett om tvisterådet ikke skulle anerkjenne den muntlige avtalen, så har han en ulovfestet tapsbegrensningsplikt til å minske mitt tap dersom leieforholdet opphører, og at jeg har gjort alt klart til han på et sølvfat.

Enig. Vær klar på at du flytter/har flyttet, og hvis utleier mener at den muntlige avtalen ikke eksister så bryter du å så fall fall leieavtalen, og har ikke til hensikt å betale mer leie.

 

Han mener at jeg må sende brev med underskrift før han kan foreta seg noe som helst om saken, for sms er tydeligvis ikke et gyldig skriftlig medium.

Jeg har ikke hørt om noe slikt formkrav. Så det tror jeg er tull.

 

 

Han sier at hvis jeg bryter kontrakten, må jeg betale alt av utgifter i den forbindelse.

Gitt at du faktisk bryter avtalen så stemmer det.

 

Det siste han skrev var "ønsker du feks at jeg skal skrive en ny kontrakt vil dette koste penger for deg. Normalt ligger kostnadene for en ny kontrakt på en til to husleier."

Det høres svært urimelig ut. Be om dokumentasjon. Utleier har ikke anledning til å kreve "bot", bare erstatning for faktisk tap/skade.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Men dette er snakk om fremleie, er det ikke?

 

Det har vel egentlig ikke mye å si i praksis.

 

Finn en annen leier som du leier videre til noe som trolig utleier nekter på uten saklig grunnlag, da kan du bare si opp kontrakten med full rett. Husk skriftelig kommunikasjon som bevis i en eventuell tvist.

 

Hvis utleier ikke nekter har du heller ikke tapt noe på dette, kanskje utleier heller vil leie ut direkte til ny leier istedefor å ta det via deg.

 

Uansett løsning så er det hverken noe du eller utleier taper på så jeg ser ikke hvorfor dette skulle bli ett problem.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg si opp en kontrakt når det er fremleie? Må jeg ikke da være et slags bindeledd mellom utleier og de nye leietagerne?

 

Hvis det ender med fremleie gjør du som enhver utleier, oppretter en depositumskonto så de får betalt depositum, kreve inn leien månedlig kanskje noen dager før du selv skal betale så du rekker å betale videre.

 

Er ikke noe verre enn det....

 

Men jeg ville heller sendt en slik mail til utleier!

 

Hei

 

Er dessverre i en situasjon som gjør at jeg ikke ha anledning til å bo her mer.

 

Siden det er uenighet om oppsigelsesbetingelsene angående leieforholdet har jeg dessverre ikke annet valg enn å leie boligen videre til en annen person.

 

Vil legge inn en annonse i neste uke og det kan i den forbindelse bli en del visninger i en periode.

 

Du får like vel leien fra meg og jeg vil selvsagt ikke kreve depositum utbetalt før min leieperiode offisielt er over.

 

3 mnd før min leiekontrakt er over vil jeg si opp de nye leierne og da er det selvsagt mulig for deg å leie ut direkte.

 

Mvh

x

 

Det som trolig vil skje da er at han nekter deg å skaffe ny leietager og da kan du i følge husleieloven si opp som om kontrakten var tidsubestemt.

Lenke til kommentar

^ Jeg forstår TS slik at utleier har gitt uttrykk for at fremleie er greit.

 

Fremleie vil medføre ekstra forpliktelser og arbeid for TS, og er etter min mening unødvendig.

 

TS vil flytte ut og ikke bo der men har 3 års kontrakt og utleier vil ikke la han finne en annen leier...

 

Hvordan er da fremleie helt unødvendig, kan du begrunne den?

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på noe! I kontrakten står det at vi skal få utlevert 5 sett med nøker. Men vi har kun fått 4. Er det noe jeg kan bruke mot han? Jeg har også noe annet snusk på han: vi hadde en vannlekkasje før jul. Oppvaskmaskinen ble ødelagt, og det lekket vann fra vår etasje (3.) helt ned til kjelleren. Som følge av det var kjøkkenet ganske ubrukelig frem til slutten av januar. Forsikringsselskapet måtte bytte gulv etc. Oppvaskmaskinen påstod han var vårt ansvar å fikse, men at han skulle kjøpe ny hvis det ikke var gunstig å fikse den. Nå har kan kjøpt ny, men ikke fått noen til å komme og montere den enda. Men her kommer iallefall poenget: jeg sendte han en sms hvor jeg sa vi holder tilbake leien til vi er blitt enige om godtgjørelse pga mangler i leiligheten. Han sendte sms tilbake hvor han påstod at kompensasjon vil bli ordnet direkte mellom hans forsikringsselskap og meg, og at vi måtte betale inn leie til han som vanlig. Jeg ringte forsikringsselskapet og fikk bekreftet at det ikke er sant, men at HAN får kompensasjon av forsikringsselskapet for tap av leie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...