Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp til matteeksamen


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en oppgave jeg har lyst til å løse. Jeg skal finne ut hvor mye vann det er i et basseng i Bergen Akvariet.

 

Hvis jeg sier at bassenget rommer 100 tusen liter. Og jeg velger at oppgaven skal være at jeg skal finne ut hvor lang tid det tar å fylle bassenget når pumpen trekker (gir fra seg) 1000L i minuttet.

 

Hvordan kan jeg vite hvor lang tid det vil ta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har laget denne oppgaven:

 

Det er 500 tusen L i bassenget.

Hvor lang tid tar det å fylle bassenge når pumpen trekker 1000 liter i minuttet?

500k/1000= 500 minutter. Det tilsvarer 8 timer og 20 minutter.

Nora og Torvald skal fylle bassenget og dette tar 8 timer og 20 minutter. Problemet er at Nora skal rekke flyet som går om 7 timer og 10 minutter. Torvald kan ikke bli igjen fordi Torvald skal kjøre Nora til flyplassen. Nora kommer med noe lurt og sier at man kan bruke to pumper for å redusere tiden.

 

Hvordan kan jeg regne ut det? Den andre pumpen trekker bare 100k L i minuttet.

Lenke til kommentar

Jeg har laget denne oppgaven:

 

Det er 500 tusen L i bassenget.

Hvor lang tid tar det å fylle bassenge når pumpen trekker 1000 liter i minuttet?

500k/1000= 500 minutter. Det tilsvarer 8 timer og 20 minutter.

Nora og Torvald skal fylle bassenget og dette tar 8 timer og 20 minutter. Problemet er at Nora skal rekke flyet som går om 7 timer og 10 minutter. Torvald kan ikke bli igjen fordi Torvald skal kjøre Nora til flyplassen. Nora kommer med noe lurt og sier at man kan bruke to pumper for å redusere tiden.

 

Hvordan kan jeg regne ut det? Den andre pumpen trekker bare 100k L i minuttet.

 

Den andre pumpen trekker bare 100k liter i minuttet? Du mener 100, ikke 100k (100k er det samme som 100 000). Da bare legger du sammen pumpenes kapasitet og regner slik du har gjort tidligere.

Lenke til kommentar
Den andre pumpen trekker bare 100k liter i minuttet? Du mener 100, ikke 100k (100k er det samme som 100 000). Da bare legger du sammen pumpenes kapasitet og regner slik du har gjort tidligere.
Oj, ja mente det! Haha

Er det sånn?

500k/1100= 454,5

7 timer og 34 minutter?

 

Er det riktig?

Endret av Bassurs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...