Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc som slår seg vrang


Anbefalte innlegg

Har en pc her som fryser helt random, slik at den eneste mulighet man har er og restarte pcen. Dette skjer minst 1 gang daglig og jeg er litt usikker på hva årsaken er. Som regel skjer dette når jeg lar den stå i desktop, jeg går afk 2min, og når jeg kommer tilbake er skjermen fryst.

 

Noen med samme erfaring eller vet hva som kan være årsaken?

 

Bruker windows 8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en pc her som fryser helt random, slik at den eneste mulighet man har er og restarte pcen. Dette skjer minst 1 gang daglig og jeg er litt usikker på hva årsaken er. Som regel skjer dette når jeg lar den stå i desktop, jeg går afk 2min, og når jeg kommer tilbake er skjermen fryst.

 

Noen med samme erfaring eller vet hva som kan være årsaken?

 

Bruker windows 8

 

Kanskje en ide å liste opp hardware da det kan hjelpe mye mer enn kun si hva som skjer med en PC?

Lenke til kommentar

Kanskje en ide å liste opp hardware da det kan hjelpe mye mer enn kun si hva som skjer med en PC?

 

Jau du har jo et poeng der, tenkte bare at dette var en symptom som kunne kjennest igjen på erfaring når det kom til feil.

 

Men kan no ramse opp hva hw jeg sitter på:

Corsair TX 650W PSU

i5-760 CPU

Kingston DDR3 HyperX blu 1333MHz 8GB

Corsair SSD Force Series 3

460 GTX nvidia GPU

MAXIMUS III FORMULA 1156

~

 

Etter at pcen sto på med memtest inatt kom det tilbakemelding om at det var ingen feil på brikkene. Så ser ut som dem er i orden. Hmm noe flere tips, taes imot med takk :)

Endret av harryman123
Lenke til kommentar

Jo, mye kan jo gjenkjennes på symptomer, men ikke alt. I mange tilfeller kan en BIOS oppdatering hjelpe med slike feil da de fikser feil med ustabilt system. Siste BIOS versjon er 2202, versjonen før den, 2104 har følgende fikser:

 

1. Improve memory compatibility

2. Improve system stability

3. Update CPU Level up function

4. Update Marvell Option ROM

5. Support new CPUs.

 

Prøv også å ha et program som overvåker spenningen til PSU, f. eks. HWMonitor eller SpeedFan. Kan være GPU som forårsaker slike frys, lydkort kan også gjøre det.

Lenke til kommentar

Jo, mye kan jo gjenkjennes på symptomer, men ikke alt. I mange tilfeller kan en BIOS oppdatering hjelpe med slike feil da de fikser feil med ustabilt system. Siste BIOS versjon er 2202, versjonen før den, 2104 har følgende fikser:

 

1. Improve memory compatibility

2. Improve system stability

3. Update CPU Level up function

4. Update Marvell Option ROM

5. Support new CPUs.

 

Prøv også å ha et program som overvåker spenningen til PSU, f. eks. HWMonitor eller SpeedFan. Kan være GPU som forårsaker slike frys, lydkort kan også gjøre det.

 

Ok, det hørest fornuftig ut og prøve og updatere bios, siden det aldri har blitt gjort fra pcen va ny.

Det med overvåkning av spenning, man skal sjekke verdiene til 3.3v, 5v og 12v sant? Nå når jeg ser på Hwmonitor så viser 3.3v verdien 3.280 feks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...