Gå til innhold

Leirdueskyting -trenger man "lappen"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Man trenger ingen papirer for å kunne skyte med hagle eller andre skytevåpen for den slags skyld.

Det som derimot kreves er at person med våpenkort eller utlånserklæring (fungerende våpenkort) er tilstede for å dokumentere eierskap av våpen.

 

MAO du har ikke lov til bruke skytevåpen alene uten tilsyn fra noen som har lov.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har et spørsmål som gjelder denne tråden, jeg har tenkt å kjøpe meg leirdue, men lurer litt på hvor man kan få lov til å skyte. Bor ved sjøen. Fjord som er ca 1km bred, på andre siden er det bare øde fjell, og nå på vinterstid er det kun 1 ferje som går, 1 gang for dagen. Har ingen naboer som kan reagere på skyting, men har E16 25m fra husveggen. Eneste som kan være forstyrrende er lyd, altså ikke skyting mot veg.

 

Er det lensmann eller kommunen jeg skal søke løyve om? Eller hva skal jeg ??

Går utfra når jeg får bestått jegerprøven, og får kjøpt våpen av min far så burde vel ikke dette by på problemer..

Lenke til kommentar

Har et spørsmål som gjelder denne tråden, jeg har tenkt å kjøpe meg leirdue, men lurer litt på hvor man kan få lov til å skyte. Bor ved sjøen. Fjord som er ca 1km bred, på andre siden er det bare øde fjell, og nå på vinterstid er det kun 1 ferje som går, 1 gang for dagen. Har ingen naboer som kan reagere på skyting, men har E16 25m fra husveggen. Eneste som kan være forstyrrende er lyd, altså ikke skyting mot veg.

 

Er det lensmann eller kommunen jeg skal søke løyve om? Eller hva skal jeg ??

Går utfra når jeg får bestått jegerprøven, og får kjøpt våpen av min far så burde vel ikke dette by på problemer..

Du må ha tillatelse av grunneier! Men da du skal skyte utover et vann, er jeg usikker på forurensningen, hvis dette blir mange skudd. Kan du ikke snakke Lensmannen da. Kan hende han har andre tips til deg også, hvis det ikke er skytebane i nærheten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stålammunisjon er ikke akkurat noen fæl forurensning. Tillatelse fra grunneier er nødvendig, og siden det er nær en vei kan det være lurt å spørre lensmannen. Mulig de lokale politivedtektene har noe å si på det. Ellers er det tut og kjør så lenge det foregår i sikker retning.

 

Det kan riktignok lønne seg å ikke skyte på tidspunkt da du vet at det er mye trafikk. Enkelte vil reagere på at det smeller. Vet lensmannen at du bruker å stå der burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...