Gå til innhold

Gå Forkurs til ingeniør på HIST (Trondheim)


Lovegame

Anbefalte innlegg

Heisann folkens,

 

 

Er en gutt på 21 år som får fagbrevet i IKT-faget nå til sommeren, fra før av har jeg 1.året Idrett, 1.året Elektro og 2.året IKT. Har bestått alle disse årene.

 

Får som sagt fagbrevet til sommeren, men føler meg ikke ferdigutdannet. Vil ha en bachelor, helst en master. Tenker da på ingeniør/siv.ingeniør innenfor IKT.

 

Har peilet meg inn på NTNU da jeg hører mye positivt om skolen.

 

 

Det jeg rett og slett lurer på her er hvordan det funker med forkurs/allmennfaglig påbygning. Har ikke dette selv. Tenkte å ta dette som privatist, men har lagt det på hylla for nå.

Må jeg ha dette for å søke meg inn på NTNU? Kan jeg eventuelt ta dette på NTNU og så hoppe rett på bachelor-utdannelsen?

Hvordan er det å jobbe mens man studerer? Veldig krevende?

 

Blir også glad om andre som har gått på NTNU har noe praktisk info de vil dele, samt info om boplass o.l. i Trondhjem.

 

Takker for alle svar. :)

Endret av Extremer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil bli ingeniør på NTNU så har de ingen bachelorutdanning, kun en integrert masterutdanning på fem år hvor du starter fra scratch og går ut med master. Du må ha generell studiekompetanse og fysikk 1, samt R1 og R2, eller ha bestått noe tilsvarende forkurs for ingeniører. Du kan ikke komme inn med de kvalifikasjonene du har nå. Dette gjelder for øvrig også for alle andre ingeniørutdanninger i Norge (selv om de fleste andre skoler også tilbyr bachelore i ingeniørfag).

 

Og bare for å svare på spørsmålet

Kan jeg eventuelt ta dette på NTNU og så hoppe rett på bachelor-utdannelsen?

Her er svaret blankt nei.

 

Vet ikke hvor du bor, men det er godt mulig at de tilbyr forkurs for ingeniører i nærheten av hvor du bor. Som eksempel har HiST dette: http://hist.no/ingforkurs/

 

http://www.ntnu.no/s...ogi-informatikk

 

Du finner her en oversikt over NTNU sine informatikk/ITK-utdanninger. Mest relevant for deg er nok Datateknikk, Kommunikasjonsteknologi eller Ingeniørvitenskap & IKT. Bachelor Informatikk er også kanskje relevant, men dette er ikke en ingeniørgrad. Du finner mye informasjon om disse ved å klikke deg videre herfra.

Endret av Quent
Lenke til kommentar

Med relevant fagbrev, kan du søke deg inn på et såkalt ingeniørstudie ved en høgskole. Dette kalles Y-vei, og da slipper du forkurs/påbygg.

 

NTNU tilbyr ikke noe slikt, men det er diverse 2-årige masterstudier, f.eks. i datateknikk og telematikk, som du kan søke deg inn på med bestått bachelor i ingeniørfag eller annen relevant bachelor så lenge du møter kravene som stilles til matematikk, statistikk og fysikk ved NTNU. Dette er vel i all hovedsak 30 studiepoeng i matematikk og 7,5 i henholdsvis fysikk og statistikk. Muligens noen andre krav også.

 

Bachelor i informatikk krever generell studiekompetanse og R1. Her er det egentlig ingen snarveier. Forkurs kvalifiserer ikke til annet enn de såkalte ingeniørstudiene som leder til høgskoleingeniør eller siv.ing.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nå søkt på forkurset på HIST, håper virkelig jeg kommer inn. Tar opp fag fra IKT for å forbedre karakterpoengene mine as we speak. Fagprøven har jeg i handa om cirkum 3 måneder. :)

 

Noen som har gått forkurset på HIST tidligere som vil dele litt info om hvordan det egentlig er?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå søkt på forkurset på HIST, håper virkelig jeg kommer inn. Tar opp fag fra IKT for å forbedre karakterpoengene mine as we speak. Fagprøven har jeg i handa om cirkum 3 måneder. :)

 

Noen som har gått forkurset på HIST tidligere som vil dele litt info om hvordan det egentlig er?

 

 

Har selv gått forkurs på Hist for deretter å ta dataingeniør på Hist og deretter siving på NTNU. Ja, det betyr 6 år på skole (jeg hadde også bare fagbrev fra videregående og ikke allmennfag)

 

Jeg angrer ikke på noe. Hist forkurs hadde gode lærere (vil vel nesten si at de hadde bedre lærere enn Hist ingeinør og NTNU) Med litt jobb er det relativt lett å få gode karaktererer.

 

Hvis man tar ekstra norsk kan man begynne direkte på NTNU, men det er en fordel med å ta 3+2 (evt 3+3)) da du kan ende utdanningen etter 3 år med papirer. I tilegg er du noe mer allsidig enn de som bare har gått NTNU. Hist har masse ekstrafag man kan ta.

 

I dag jobber jeg som IT konsulent og jeg har flere kollegaer som har gått samme opplegget.

Lenke til kommentar

Når du har fagbrev i IKT Servicefag er det mulig å gå Y-veien, dvs. direkte opptak til ingeniørutdanning uten påbygning eller forkurs. Mange høgskoler har dette, og opplegget er da at de skifter ut flere av de grunnleggende datafagene på førsteåret med mer matematikk og fysikk, slik at man ender noenlunde likt ut. Uansett vil det være en fordel med fagbrevet i tillegg - siden man da har mye mer hands-on erfaring...

 

Høgskolen i Gjøvik har dette, i tillegg til bl.a. Høgskolene i Østfold og Narvik, og Universitetet i Agder...

Mer om y-veien:

http://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/hva_er_y-veien

http://www.hig.no/studietilbud/yvei

Lenke til kommentar

Jeg har selv søkt forkurs for ingeniør på HiST. Har hørt mye bra om dette, men at det er temmelig intensivt. Mattematikken er vel det folk bruker 80-90% av tiden på. Den går mer inn i detaljene på det som er rettet for ingeniører, enn R1+R2, så du ligger godt ann når du søker deg inn på ingeniørfag senere.

 

Husk å sende dokumentasjon inn til HiST (vitnemål + f.eks. høyere utdanning) for å få riktig poengsum når du søkte.

 

Fikk svar fra HiST om tidligere poenggrenser. Poenggrensen for høsten 2012 var 44,5 poeng. Antar dette er ordinær kvote (inkludert alderspoeng)

Lenke til kommentar

Skal sende inn info (vitnemål + bestått fagprøve) når jeg har tatt fagprøven i Juni. Ser at datoen er satt til 1. Juli for ettersending av dokumentasjon.

 

Tar opp tre eksamener nå fra IKT, så om jeg får 4/5 på dem, pluss poengene for fagprøven og læretiden, så ligger jeg på cirka 50 poeng. Satser på at det holder.

 

Blir et jævlig intensivt år, men jeg gleder meg faktisk. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...