Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Forholdsvis ny PC - meget treg.


Anbefalte innlegg

Heisann..

 

I sommer kjøpte jeg meg en Asus Zenbook UX31. Begynte ikke å bruke den noe særlig før i aug/sep, og den er usedvanelig treg, kjøpte denne fordi jeg hørte at den skulle være forholdsvis kjapp til mitt bruk. 5-6 internett faner oppe + spotify, altså ikke noe veldig tunge programmer.

 

Men opplever at den stadig mer begynner å hakke. kan spille sporify uten at andre ting er oppe og spotify begynner å hakke veldig, selv når jeg er offline, så derfor kan jeg vel utelukke internettlinjen min?

 

specs:

Intel® Core™ i7 2677M Processor

DDR3 1333 MHz SDRAM, OnBoard Memory GB

256GB RPM SSD

Integrated Intel® HD Graphics 3000

 

Har ikke så altfor mye peiling på data, så håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann..

 

I sommer kjøpte jeg meg en Asus Zenbook UX31. Begynte ikke å bruke den noe særlig før i aug/sep, og den er usedvanelig treg, kjøpte denne fordi jeg hørte at den skulle være forholdsvis kjapp til mitt bruk. 5-6 internett faner oppe + spotify, altså ikke noe veldig tunge programmer.

 

Men opplever at den stadig mer begynner å hakke. kan spille sporify uten at andre ting er oppe og spotify begynner å hakke veldig, selv når jeg er offline, så derfor kan jeg vel utelukke internettlinjen min?

 

specs:

Intel® Core™ i7 2677M Processor

DDR3 1333 MHz SDRAM, OnBoard Memory GB

256GB RPM SSD

Integrated Intel® HD Graphics 3000

 

Har ikke så altfor mye peiling på data, så håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg.

Nå synes det som om du har mange programmer oppe samtidig? Fjern så mye som mulig av programmer som du ikke trenger i oppstartslisten.

 

Se i oppgavebehandling hvor mange prosesser er oppe og går. 50? Du bør ikke ha mer enn 30, fordi jeg ser at du har veldig lite RAM for å kjøre noe større-. 1333 . 2 GB burde du gå for. Mange som har pc tar inn for mange tillegg til browseren, slik at maskinen blir tregere. Ask osv osv osv. fjern alle tillegg i broweren, så hjelper det på. De som har maskiner med 3,3 Ghz prosessor merker nok også alt skvalderet som fins på nett. Slett alt som du ikke trenger. Sminke og juggel duger inte.

 

 

 

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Hei, hvor mye ram har den? Når du har den koblet i stikkontakten, hvilken strømprofil kjører du? Vet at flere kjører på strømsparer osv for å spare batteri, prøv å sett den på høy ytelse. Obs! Vil tappe batteri raskere enn vanlig. :)

 

Heisann..

 

I sommer kjøpte jeg meg en Asus Zenbook UX31. Begynte ikke å bruke den noe særlig før i aug/sep, og den er usedvanelig treg, kjøpte denne fordi jeg hørte at den skulle være forholdsvis kjapp til mitt bruk. 5-6 internett faner oppe + spotify, altså ikke noe veldig tunge programmer.

 

Men opplever at den stadig mer begynner å hakke. kan spille sporify uten at andre ting er oppe og spotify begynner å hakke veldig, selv når jeg er offline, så derfor kan jeg vel utelukke internettlinjen min?

 

specs:

Intel® Core™ i7 2677M Processor

DDR3 1333 MHz SDRAM, OnBoard Memory GB

256GB RPM SSD

Integrated Intel® HD Graphics 3000

 

Har ikke så altfor mye peiling på data, så håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Heisann..

 

I sommer kjøpte jeg meg en Asus Zenbook UX31. Begynte ikke å bruke den noe særlig før i aug/sep, og den er usedvanelig treg, kjøpte denne fordi jeg hørte at den skulle være forholdsvis kjapp til mitt bruk. 5-6 internett faner oppe + spotify, altså ikke noe veldig tunge programmer.

 

Men opplever at den stadig mer begynner å hakke. kan spille sporify uten at andre ting er oppe og spotify begynner å hakke veldig, selv når jeg er offline, så derfor kan jeg vel utelukke internettlinjen min?

 

specs:

Intel® Core™ i7 2677M Processor

DDR3 1333 MHz SDRAM, OnBoard Memory GB

256GB RPM SSD

Integrated Intel® HD Graphics 3000

 

Har ikke så altfor mye peiling på data, så håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg.

Nå synes det som om du har mange programmer oppe samtidig? Fjern så mye som mulig av programmer som du ikke trenger i oppstartslisten.

 

Se i oppgavebehandling hvor mange prosesser er oppe og går. 50? Du bør ikke ha mer enn 30, fordi jeg ser at du har veldig lite RAM for å kjøre noe større-. 1333 . 2 GB burde du gå for. Mange som har pc tar inn for mange tillegg til browseren, slik at maskinen blir tregere. Ask osv osv osv. fjern alle tillegg i broweren, så hjelper det på. De som har maskiner med 3,3 Ghz prosessor merker nok også alt skvalderet som fins på nett. Slett alt som du ikke trenger. Sminke og juggel duger inte.

 

 

 

 

BmOnline

 

Sjekket oppgavebehandlingen og der står det 114 prosesser, men på prosessorbruk varierer den mellom 8-40 % men 114 virker veldig høyt i forhold til ditt tall på rundt 30.

 

Hei, hvor mye ram har den? Når du har den koblet i stikkontakten, hvilken strømprofil kjører du? Vet at flere kjører på strømsparer osv for å spare batteri, prøv å sett den på høy ytelse. Obs! Vil tappe batteri raskere enn vanlig. :)

 

Heisann..

 

I sommer kjøpte jeg meg en Asus Zenbook UX31. Begynte ikke å bruke den noe særlig før i aug/sep, og den er usedvanelig treg, kjøpte denne fordi jeg hørte at den skulle være forholdsvis kjapp til mitt bruk. 5-6 internett faner oppe + spotify, altså ikke noe veldig tunge programmer.

 

Men opplever at den stadig mer begynner å hakke. kan spille sporify uten at andre ting er oppe og spotify begynner å hakke veldig, selv når jeg er offline, så derfor kan jeg vel utelukke internettlinjen min?

 

specs:

Intel® Core™ i7 2677M Processor

DDR3 1333 MHz SDRAM, OnBoard Memory GB

256GB RPM SSD

Integrated Intel® HD Graphics 3000

 

Har ikke så altfor mye peiling på data, så håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg.

 

Den har vel 4GB ram mener jeg. Når jeg kjører den i stikkontakten så har jeg den på "powermodus" els no sånt, når den går på batteriet bruker jeg strømsparing, men hakkingen skjer på begge modusene..

 

i tillegg hakker den veldig ofte hvis jeg åpner ny fane med hotkey og begynner å skrive inn en nettadresse med engang.. :/

Lenke til kommentar

Ja, jeg lurer da også på om du har et bra virus-program som oppdatert til å holde maskinen fri for virus?

 

Om du har kjørt en scann, så gjør det nå- skift gjerne om til windows essentials virusprogram.

 

Det jeg tenkte på i forbindelse med oppgavebehandling, jo- du må sjekke i oppstartslisten, den finner du her:

klikk på start, og kjør skriv kommandoen msconfig. Nå må du være varsom her og ikke gjøre noen endringer som du ikke skjønner. Men i oppstart kan du gå inn og se hvor mange programmer som er haket av?

Der bør ikke være all verdens programmer til å kjøre når du ikke bruker dem i øyeblikket. Det er hva jeg kaller bortkastet energi. Her kan du da hake av for dem du kan fjerne. Gjør det. Og unngå nå å røre selve boot osv. Når du har fravalgt programmer i oppstart, så klikker du bruk og ok.

 

Det kan hende du har 40 stk her som ikke behøver å starte opp. Derfor er det nødvendig å fjerne noen i oppstarten. Normalt skal jo maskinen komme opp etter 30 sekunder fra du slår den på.

 

Når jeg efterspurte deg om antall prosesser, så var 115 et meget høyt tall ja.-

 

Så om du kommer til ca 30-40 så skulle det gjøre susen.

 

Du vet når det blir for meget å gjøre på en gang, og ressurssene ikke strekker til, så får du lagging.

 

BmOnline

Lenke til kommentar

takker for gode svar her. maskinen er veldig rask til å starte opp, bruker kanskje 25-30 sek fra jeg trykker på knappen til firefox er oppe.

Edit: ser kanskje ut som sarkasme, men mente fra jeg trykker på On-knappen.

 

Windwos experience test sier følgende:

Prosessor: 6.9

Minne: 5.9

Grafikk: 5.6

Spillgrafikk 6.3

Primær harddisk: 5.9

 

Har virus program, det som fulgte med pc`en. Men burde kanskje skaffe ett annet. er jo ett hav på nettet av gratis versoner :)

 

Ny edit: Scannet med Microsoft security scanner og den fant ingenting, men vet ikke hvor pålitelig den er da.

Endret av Hørselsvern
Lenke til kommentar

takker for gode svar her. maskinen er veldig rask til å starte opp, bruker kanskje 25-30 sek fra jeg trykker på knappen til firefox er oppe.

Edit: ser kanskje ut som sarkasme, men mente fra jeg trykker på On-knappen.

 

Windwos experience test sier følgende:

Prosessor: 6.9

Minne: 5.9

Grafikk: 5.6

Spillgrafikk 6.3

Primær harddisk: 5.9

 

Har virus program, det som fulgte med pc`en. Men burde kanskje skaffe ett annet. er jo ett hav på nettet av gratis versoner :)

 

Ny edit: Scannet med Microsoft security scanner og den fant ingenting, men vet ikke hvor pålitelig den er da.

Heisann, ja det er da noe. Men siden du hadde over hundre prosesser gående, så hadde det vært morro å vite hvor mange programmer du har i oppstart?

 

Du gjør ikke noe galt ved å hake bort noen programmer som du ikke benytter hele tiden. Du vet at de ligger jo på maskina, med en link til feks skrivebordet, så du sletter dem ikke fra maskinen, bare stopper de å stå aktive. På den måten sparer du maskinen fra å bruke kraft til ingen nytte.

 

Prøv igjen, klikk start, så velg kjør som du ser oppe til høyre på vinduet. klikk kjør og så kommer et vindu opp, skriv inn kommandoen msconfig og trykk enter. Så kommer vinduet opp, så klikker du på fanen oppstart. Her finner du helt sikkert noe du kan ta bort fra å kjøre unødvendig- du skjønner det er ikke nødvendig å ha alle program stående på vent så og si. Det tar jo bare noen sekunder å starte de opp uansett.

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Har en ux32vd selv og vil vel anbefale å kvitte deg med all asus bloatware eller installere fresh windows. Hadde samme problemene selv

 

du kan også deaktivere startup programmer via msconfig, ligger vanligvis en del crap der med asus sin bloated windows install.

Endret av XfsB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...