Gå til innhold

[Løst] Oppdatert: SSD-disk (OS) "forsvinner" - Boot disk failure [...]


Deluze

Anbefalte innlegg

Hei

 

Orginal førstepost er lagt i spoiler.

 

 

Crucial m4 SSD'er har en bug som dukker opp etter 5184 timer, denne gjør at SSD'en skrur seg av etter å ha vært på i ca 1 time etter å ha rundet 5184 timer aktivert.

 

For å fikse problemet må man oppdatere firmware på SSD'en. Crucial har 2 muligheter for dette, enten en .exe fil du åpner fra OS, eller en .iso du legger på en CD/DVD eller minnepenn.

 

Oppdateringen skal ikke påvirke filene som ligger på disken, men Crucial anbefaler uansett å ta en sikkerhetskopiering av viktige filer.

 

Crucial SSD Support

 

Hvordan oppdatere firmware

 

Crucial Firmware Update Utility Guide

 

For meg fungerte ikke noe av dette, og jeg trengte å kjøre SSD'en i AHCI-modus i stedet for IDE-modus.

 

Det skal i utgangspunktet være en enkel affære å endre dette i etterkant av installasjon av Win7 (obs! øvrige OS kan jeg ikke uttale meg om), det man trenger er å endre noen verdier i registeret.

Dette kan du gjøre selv, eller la Microsoft gjøre for deg.

IDE til AHCI driver

 

Følg linken over, restart maskinen og skift til AHCI i BIOS.

Maskinen må antageligvis restartes igjen etter at du har kommet inn til OS første gangen etter dette.

 

Til sist legger jeg ved en link til tråden jeg startet på forumet til Crucial.

Tråd hos Crucial

 

 

 

 

 

Hei

 

For 2 dager siden sluttet maskinen å respondere (husker ikke helt hva jeg drev med, men det var noe normalt), ingen blåskjerm, ikke noe frys, kun sluttet å respondere.

 

Jeg restartet maskinen (reset-knapp), hvorpå maskinen brukte uvanlig lang tid på POST etc. På skjermbildet før Win7 skal starte opp får jeg følgende feilmelding:

"Boot disk failure. Please insert system disk and press enter"

 

Jeg restartet maskinen, går inn i BIOS, og ser at systemdisken ikke blir funnet (Crucial m4). Deretter åpner jeg kabinettet og sjekker ledningene til disken.

 

Dette gjorde susen og maskinen startet som normalt.

 

Etter dette har det samme skjedd om lag 5-10 ganger over de to siste dagene. Jeg har forsøkt å bytte SATA-kabel, SATA-port, strømledning fra PSU, uten at noe fungerte.

 

Jeg har nå funnet ut at når dette skjer holder det med å skru helt av maskinen for deretter å starte normalt.

 

 

Jeg har ikke installert nye programmer i det siste (noen oppdateringer her og der, men ingenting de siste 8-10 dagene), ingen ny hardware på en del uker.

 

 

Maskinvare:

AMD Phenom II X3 720BE @3,4GHz

Gigabyte GA-MA790FX-UD5P

Crucial Ballistix 8GB (2x4GB)

2x Samsung F1 1TB

Seagate Barracuda 2TB

Corsair TX 650W

ASUS Radeon HD 7950 TOP

 

Win7 Prof. 64-bit

 

Maskinvaren er ca 3 år med unntak av:

GPU (2-3 måneder)

2TB HDD (2-3 måneder)

SSD (ca. 2 år)

 

 

Maskinen er gjennomsøkt med:

Microsoft Security Essentials

Malwarebyte's Anti-Malware

SUPERAntiSpyware

 

 

Oppsummering:

Maskinen slutter å respondere da den mister kontakten med systemdisken. Denne kontakten gjenopptas når maskinen blir helt av og på igjen.

 

Dette skjer ved forskjellig bruk, spilling, surfing, filmtitting, eller bare musikkavspilling.

 

 

Kjenner noen til hva dette kan være? Det jeg tenker er at det er noe galt med enten SSD eller HK, men siden SSD'en tilsynelatende er frisk står jeg vel igjen med HK som synder.

 

 

Edit: Med slutter å respondere mener jeg at jeg ikke kan for eksempel åpne nye programmer, eller avslutte de som allerede er åpne, men Spotify vil fortsette å spille musikk (i det minste ut den daværende sangen). Spotify ligger på en annen disk enn systemdisken.

 

 

 

 

-Deluze

 

 

Edit: La til alt utenfor spoiler

Endret av Deluze
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

 

Etter mye leting ser det ut til at det er m4'en som er synderen. Det er visstnok en bug i firmware som foråsaker problemene jeg opplever etter at SSD'en har kjørt i 5184 timer.

 

Det er en enkel løsning på problemet (visstnok), nemlig å oppdatere firmware.

Dessverre ser ikke det ut til å fungere hos meg, da oppdateringsprogrammet gir meldingen:

"No eligible drives found"

 

 

Jeg har en tråd på forumet til Crucial hvor jeg håper på hjelp for å løse hva enn som er problemet.

 

Så fort ting er på stell vil jeg oppdatere tråden og førstepost med informasjon, for dette er et problem som alle med en Crucial m4 og eldre firmware vil komme til å oppleve.

 

 

-Deluze

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...