Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Krise at maskinen ikke starter / ikke skjermbilde


Anbefalte innlegg

Dette er situasjonen:

 

Maskinen min, en AMD phenom x3 med et Radeon HD 5850BE har stått på lager i 6 mnd. Den fungerte helt og fullt når jeg satte den fra meg på lageret (temperatur og fuktighetsregulert), men nå som jeg har hentet den etter en laaaaang ferie får jeg ingen kontakt mellom maskin og skjerm.

 

Den har et integrert skjermkort som heller ikke fungerer, og jeg har testet å resette bios osv.

 

Alle vifter osv starter som de skal, men det kommer ingen bilde på skjermen. Bruker DVI til skjermen, og har testet HDMI til tven, men fortsatt ikke noe bilde.

 

Hva har gått føyken her (om noe)? Trenger skikkelig hjelp og heslt i går, for dette hadde jeg gledet meg til leeeenge...

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve det du sier, men kan du fortelle meg hvordan dette påvirker skjermbildet? (Glemte forøvrig å nevne at skjermen fungerer helt fint, bare ikke noe signal til den...)

 

Det som kommer opp på skjermen når jeg prøver de 3 (2 på 5850 og 1 på hovedkort/integrert) dvi-tilkoblingene er "no signal detected".

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa du hadde rett!!

 

Tok først ut ledningene til HD, men ingen hjelp. Tok deretter ut RAM-brikkene og testet den første og DING!! TUUUUUUSEN takk for at du siter oppe og hjelper kløner som meg :)

 

Men betyr dette at en av de 3 rambrikkene (1gb hver) er ødelagte? (Testet nå med alle tre og de fungerer visst fint )

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

Det kan være mye som er feil, men viser det seg at pcen starter opp med 1 rambrikke og så etterpå med alle så kan det ha med rekkefølgen du monterte disse med.

Siden datamaskinen din nå greier å komme igang er det på tide å finne ut om det virkelig er ramen som er problemet, kjør derfor en memtest.org (last ned en versjon som du kan bruke enten via dvd/cd eller usb thumbdrive) , kan være du må justere i bios så den booter hvor du har memtest86 programmet.

 

Så fort du får feil i minnet så stopper du opp, plukker ut en brikke og fortsetter å teste til du ikke lenger har en feil (memtest kan også vise deg sånn ca hvilken brikke som er problemet), det er svært vanlig å teste ca 2 - 4 passes for å være sikker på at alt fungerer som det skal.

 

Får du noen flere ymse problemer så kan det derimot være Strømforsyningen din som er et problem , noe du fort vil merke når du kobler til hd'ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...