Gå til innhold

Slik kan din robot-framtid bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor så mange spesialiserte småroboter? Vi kommer selvsagt til å ha en eller noen få roboter som kan gjøre de fleste ting beskrevet i artikkelen og langt flere.

 

Og shopping kommer vel til å skje enten via nettbutikker eller ved at "husroboten" gjør unna shoppingen for oss.

 

I fremtiden kommer nok manuelle og repetive jobber til å bli erstattet av roboter. Men det vil fortsatt være behov for mennesker til å gjøre ledende og kreative jobber. Det blir interessant å se hvordan man kommer til å kompensere for at mange manuelle jobber forsvinner, enten ved å ansette langt flere i andre typer stillinger, eller ved å redusere lengden på arbeidsdagen til hele arbeidsskokken.

 

Uansett gleder jeg meg til å få min egen robotslave. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Firmaet jeg jobber for har ikke råd til en million roboter. Og om de hadde det, hadde ikke jeg hatt råd til å hatt PR2 på kjøkkenet, for ingen firma betaler folk som ikke jobber for dem.

 

Så dette scenarioet, morsomt eller ikke, er umulig for det forutsetter en verden full av folk som gir deg ting gratis.

 

Det er det som er feil med ALLE framtidsvisjoner som spår 10 - 20 - 50 år fram i tid. De tror at avansert teknologi kommer til å være billig. Avansert teknologi starter alltid som svindyrt og deretter blir det allemannseie først etter mange, mange tiår. Selv noe så koselig og kult som robothunden AIBO har ikke nått ut på massemarkedet, og den kom i produksjon i 1999.

 

Det kommer noen teknologiske revolusjoner hvert tiår, men bare noen få som faktisk forandrer hverdagen til folk drastisk. Elektrisk bil kommer, ikke svevebil. Robotstøvsugere blir kanskje vanligere, men i stedet for en pannekakerobot ender folk heller opp med ei elektrisk steikepanne.

 

Hi-Tech produkter blir bedre, men det er de som produserer dagens varer som bestemmer hva vi får lov å kjøpe i morgen. Biler får bare et par nye funksjoner hvert år. Forvent ikke at en VW Polo kommer med Android mediesenter i standardpakka de neste fem årene. Selv om dette hadde vært helt trivielt å få til. Først skal de bruke det til å selge luksusmodellene.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...