Gå til innhold

Uke 50mm 2011 - Trondster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Starter ut med å presentere deltagerne - det er min kjære 50mm, samt en nyanskaffet sak - en brukt Canon FD 50/1.8, brukt på NEX-5 med adapter. Funker fjell å velge blender med blenderring på objektivet - synes bare det gir bedre kontroll enn å endre på kameraet. På speilrefleksen velger jeg blender ved å snurre på et hjul uansett, så hvorfor ikke snurre på et større og bedre hjul montert på objektivet? :)

 

Så - her er

 

Dag 1 - Gutta

post-71211-0-81218300-1323720141_thumb.jpg

ISO 100, f/5.6, 5s

Lenke til kommentar

I ettertid lurer jeg på om jeg skulle hatt neonlisser og tittelen "selvlysende blitssko", men dette får holde. Det er selvfølgelig kun den blitsen som er belysningen. ;)

 

Kom også på akkurat da jeg hadde postet at jeg burde hatt rust i blitsskoen jeg også - 5DmkII har tross alt samme værtetting som 7D.. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Litt kjedelig bilde i dag - drittvær med vind og pøsende regn ("dansk vinter") satte stopper for planene om fotografering på vei hjem fra jobb. Her i steden et torturbilde for å se hvordan den "nye" 50mm'en klarer seg på nærgrensen på full blender. Litt rotete bokeh bak fokusplanet, med harde kanter. Foran fokusplanet er den myk som smør, men har noen underlige mønstre. De store ringene i bakgrunnen er fine, da. Vel - bortsett fra løk-mønsteret, som nok kommer av et asfærisk element.

 

Men - på nærgrensen på full åpning er ikke stedet objektiver yter best. Og det ble allikevel penere enn ZE Planar T* 1.4/50, som også var en av grunnene til at jeg solgte den (se bildene i spoiler, særlig det uten blits). Jeg liker nemlig bilder tett på tatt på stor blender. :)

 

Dag 3 - Julebokeh. -Sko.

post-71211-0-67793500-1323892338_thumb.jpg

ISO 200, f/1.8, 1/60s

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Heldigvis yter FD 50/1.8 bedre blendet litt ned - og byggekvaliteten er milevidt bedre enn EF 50/1.8 II. 50mm på 1.5x crop er allikevel litt trangere enn jeg er vant til på50mm, og i trangt serverrom ble det vanskelig å få med poenget med den åpne døra, men jag får nu trots detta kommunicera att

 

Dag 4 - Jag trivs bäst i öppna lanskap

post-71211-0-66326300-1323976948_thumb.jpg

ISO 200, f/5.6, 1/60s

Lenke til kommentar

Hehe - eller for den del fyrstikker - det er en seriøs flaske med et-eller-annet flammekvelende i hjørnet, med klar beskjed om at man peller seg ut hvis det er brann. :)

 

Satse på noen utendørsbilder i morgen - her er et illustrasjonsbilde av NEX'en. Fikk nemlig med en el cheapo FD->EF-converter da jeg kjøpte FD 50/1.8 - el cheapo så det holder - må sette den fast med gaffatape for å holde blenderen lukket - fungerer dårlig med lange eksponeringer på gorillapod med fingre på objektivet..

 

Dag 5 - Ååh, så stor den er!

post-71211-0-89446700-1324068666_thumb.jpg

ISO 100, f/5.6, 30s

 

Og ja - objektivet ser "litt" større ut på NEXen enn på 5D'en - sammenlign bare med bildet fra dag 1! :D

 

 

Edit: Bonusbilde:

 

 

..Og så så lang den er!

post-71211-0-45936000-1324068943_thumb.jpg

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Teit dag - kommerhjem og ser at de aller fleste bildene er lett frontfokusert - teit når flesteparten er skutt på stor blender. Og for lang lukkertid. Opp i ISO, Trondster - opp i ISO!

Justerte litt på diopteret da jeg kom hjem, og konkluderte at jeg nå foretrekker en annen innstilling enn "der den alltid har vært". Meh. Spesielt teit når jeg nå kun*) har optikk med manuell fokus, og alltid har basert meg på hva jeg ser i søkeren og ikke fokusbekreftelse. Jaja. Får prøve meg fram. :)

 

Her er et par stykker på tur - spennende å se at de blir mer og mer autonome - de kan nå følge med og gå selv på fortauet, uten å strene ut i hverken gjerder, veier eller sykkelstier.

 

Dag 6 - Ut på Eventyr

post-71211-0-20066600-1324151557_thumb.jpg

ISO 100, f/2, 1/80s

 

..Og så var det et herlig, gyllent lys i kveld. :)

 

 

*) For de fleste praktiske formål.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...