Gå til innhold

Prøvespill høstens fotballspill (3DS, PC, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva var problematisk med FIFA?

 

Akk, så mange ting! :cool:

 

Tar noen fra et tidligere innlegg jeg skrev i den store FIFA-tråden og legger til litt mer:

 

- Bedre kunstig intelligens - joda, legendary er vanskelig med Brann mot Real Madrid, men det er ikke fordi motstanderen spiller smart. CPUen er altfor ensformig og ikke ligner spillet på ekte fotball heller. Mer variasjon!

- Dommerne - helt håpløse. Man legger ikke voldsomt merke til det i multiplayer, men i singleplayer er det så mange latterlige avgjørelser. Ofte blir helt like situasjoner ikke frispark når CPU står bak. Det virker som om CPU vet akkurat hvor grensen går. Kunne vært gøy med litt straffer for i blant også, dette skjer jo nærmest aldri.

- Spillemodusene (får to egne punkt):


  •  
  • Managermoden er elendig, det samme er Be A Pro. Managermoden har ingen variasjon og viser ingen fotballforståelse. Man må f. eks tape om man ikke har 7 spillere disponible til benken. Med mange skader og en frustrasjonskamp kan dette skje. I tillegg er styrets forventninger fullstendig bugga. Jeg og en kompis spilte modusen med Arsenal. Vant første sesong. Så i andre sesong forventes det liga og fa cup-gull. OK, det er vel og greit det. Vi vinner omtrent samtlige kamper de første månedene frem til første performance check (enda et latterlig konsept, må da være mulig med FM-aktige styrevurderinger?). Men siden vi er med i mange turneringer skjer det mange utsettelser i Premier League. OK. Så får vi plutselig sparken, fremdeles med i FA-cupen, et poeng bak Chelsea i PL (med TRE kamper til gode). Flaut.
     
  • Be A Pro-moden er fryktelig svak og det verste er de andre spillernes AI. Selv på legendary spiller lagene latterlig og medspillerne er idioter. Det har nærmest ingenting å si hvilket lag man spiller på og hvem som er motstanderen, du må gjøre alt selv. Jeg syns modusen er uspillbar, selv på legendary.

 

- Realisme - spillet ser bra ut, men kampene er ikke like fotball og motoren er for ensformig. Et av de eneste punktene PES er bedre på; det ser i det minste ut som ekte fotball (selv om det absolutt ikke føles slik).

- Grensesnittet - elendig, stygt og lite responsivt. Alt for mye loading.

- Bugs - dette gjelder ikke bare de elendige bytte spiller-sekvensene, hvor spillerne ofte går igjennom 10 hårsveiser og i blant er usynlige. Patching er farlig, managersesonger kan bli ødelagt. Jeg og en kompis hadde en to sesonger lang Newcastle-save som var skikkelig moro å holde på med. Etter patch ble plutselig halvparten av spillerne usynlige. Der gikk 5 mill pund som ble brukt på Rodwell rett ut vinduet...

- Fotballforståelse - Det må da være mulig at spillere kan unngå å kollidere med lagkamerater så ofte? Dette skaper latterlige situasjoner hele tiden.

- Gameplay-messig - raskere respons på individuelle ferdigheter. Det må være mulig å gjøre ting i trange rom uten nødvendigvis å gå berserk med fintespaken. Her syns jeg også FIFA burde lære av PES (i hvert fall tidligere årganger). Mer variasjon hadde også vært fint.

- Dødball - trenger vel ingen forklaring, men dette har de vel annonsert at skal bli bedre?

 

Og så noen småting:

- Snø - her må det være mulig å få til noe bedre?

- Høye innlegg - ser på ingen måte ut som ekte fotball. Spesielt ikke når CPU gjør dette.

- Repriser - WTF. De kan i det minste prøve å lage noe ut av dette. Her kan de gjerne kopiere det siste PES, som hadde fantastiske repriser opp i all elendigheten. Frekvensen bør vel kanskje justeres også? Enorme sjanser blir ikke viet oppmerksomhet i det hele tatt.

- Kommentatorer - Stolpeskudd får kommentatorgjengen til å sovne, mens et lefsete tilbakespill blir behandlet som tidenes sjanse.

 

Når alt dette er sagt syns jeg fremdeles FIFA er bedre enn PES, som har så monumentale problemer at jeg ikke klarer å spille det. Skal faktisk ha FIFA-kveld seinere! :w00t:

Endret av akyel
Lenke til kommentar

hva var problematisk med FIFA?

 

Akk, så mange ting! :cool:

 

Tar noen fra et tidligere innlegg jeg skrev i den store FIFA-tråden og legger til litt mer:

 

- Bedre kunstig intelligens - joda, legendary er vanskelig med Brann mot Real Madrid, men det er ikke fordi motstanderen spiller smart. CPUen er altfor ensformig og ikke ligner

 

+++++ (Se full post ovenfor)

 

 

Mye bra poenger her, jeg har faktisk ikke spilt mot CPU ennå i Fifa 2011, spiller bare når jeg har venner på besøk. Har spilt fotballspill siden Kick Off 1 på amiga, og må innrømme at jeg likte PES best inntil 2010, da fifa tok over. (Som veldig mange andre også er enige i tydeligvis)

 

Problemer med fifa 11:

Føler at det ble enklere å forsvare seg, konsekvensen er at det blir mye færre mål enn i 2010. Greitnok at det blir færre mål, men ofte føler jeg at det er "tabber" eller rare ting med spillet som er årsaken bak de få målene som kommer. Dette er utrolig frustrerende. Hvis ett av 5 mål i en match er pga at spillerne tryner inn i hverandre eller at en forsvarsspiller insisterer på å dempe ballen før han klarerer, så kan man leve med det, men når dette ofte er det ene målet totalt i matchen, blir det fryktelig irriterende.

 

Problem jeg mener både PES og FIFA har:

Frihet i forhold til å styre crossballer og skudd. I "gamledager" skrudde man med full frihet innlegg og skudd med gamepad'en, slik som i Kick Off, Sensible Soccer, Total Soccer, Actua Soccer osv.. Dette så sikkert ikke like realistisk ut, og var kanskje litt vanskeligere enn å bare trykke på en knapp, men du verden så tilfredsstillende når det først fungerte. Når du hadde sett en spiller foran mål, og skrudd innlegget perfekt inn, for så å time headingen og plassere den utagbart i kassa. Eller når du så at en spiller var på løp, og sendte en perfekt cross-ball igjennom på kanten istedenfor å trykke gjennombruddsknapp og holde inne LB. Mulig det er nostalgi fra min side, men savner litt mer frihet..

 

Sist:

Mangel på konkurranse, hvorfor er det bare to fotballspill? Ingen av dem er sinnsykt bra, de er gode, men her snakker vi verdens største sport. Det er vel bare ett skikkelig svar på dette, og det er lisensmodellen. Det er bare Fifa og PES som har råd til å betale for spillernavn osv, dette er jo utrolig irriterende og lite produktivt. Dessuten har disse forskjellige rettigheter, og noe mangler på det ene og ikke på det andre osv. Det er teit i seg selv at man må betale for å lisensiere spillernavn, men når det først er sånn, kunne man ikke gått over til en mer patentlignende modell, der alle som valgte å bruke fifa eller uefa navn, måtte gi fra seg en viss andel av hver solgte enhet? Slik kunne man fått et større mangfold i utvalget.

 

Uansett, håper hvert år på en liten revolusjon, men det kommer vel ikke i år heller ;)

Lenke til kommentar

Kjøpte PES11 i år faktisk. Bedre enn PES10, men jeg synes liksom det ikke er så gøy å spille som PES5, som er det beste fotballspillet jeg noensinne har spilt. Selvfølgelig var det ikke perfekt, men jeg synes de etterfølgende PES-ene ikke har vært så gøy å spille som det.

 

Det er noe med responsen på spillerne som har blitt verre, og så er det så lett å tape ballen bare en motstander går i deg og knuffer litt. Grusomt frustrerende! Det er sikkert mer realistisk, men det betyr ikke at det blir gøyere å spille. Animasjonene er heller ikke så bra. Ofte ser det rart ut når spillerne treffer ballen. På det punktet er sikkert FIFA bedre.

 

Spilte demoen av FIFA10 og det virket veldig bra, men det var liksom noe med banespillet som ikke var så gøy som i PES. Kanskje det var noe med variasjonen i situasjonene som oppstod. Dessuten var jeg ikke helt fornøyd med ballfysikken. Virket som om gravitasjonen var litt for stor. Eller kanskje jeg bare er vant med PES.

 

I år skal jeg i hvert fall stille med åpent sinn og teste begge demoene grundig før jeg tar en avgjørelse.

Endret av Whitestar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...