Gå til innhold

1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Bedriftene sine tråder
    2. Vervekampanjer
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Film
    3. TV-serier og -programmer
    4. Musikk
    5. Litteratur
    6. Tegneserier
    7. Anime og manga
    8. Språk
    9. Egenprodusert kultur
    10. Humor (snarvei)
    11. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
Foto
- - - - -

Når kan barna ha spikkekniv ut alene?

7 svar i denne tråden

#1 pakini

pakini

Bruker

• Medlemmer
  • 372 innlegg
  •   27. januar 2011

Skrevet 10. juni 2011 - 23:08

Vet ikke helt om det er rette underforumet men.

Guttene våre på 8 og 9 har fått hver sin spikke/speiderkniv av bestefaren! Når kan de bruke de alene uten oppsyn? De vil jo helst bruke de hele tiden, men har jo ikke alltid tid til det...

Er de for så tl at de kan få lov til det?? Har tenkt litt på det..
  • 0

#2 L4r5

L4r5

★ Daskemann

• EKSTRA
  • Moderatorer
  • 22 720 innlegg
  •   28. august 2004

Skrevet 10. juni 2011 - 23:14

Hvis det hadde vært jeg som hadde bestemt hadde jeg latt dem bruke de i hagen, men ikke lenger vekk.
  • 0

My favorite parks are car parks
Grass is something you smoke
Birds are something you shag

Tråden for rusmiddelstatistikk

#3 Atlanterhavet

Atlanterhavet

Bruker

• Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 10. juni 2011 - 23:15

Spørsmålet her vert ikkje alder, men koss dei nyttar kniven. Veit mange born som har hatt spikkekniv frå dei tok til på skulen. Veit og born klar for ungdomsskulen som ikkje bør ha ein.

Nei, sjå koss dei nyttar han og vurder ut frå det - utan omsyn til alder.
  • 0

#4 pakini

pakini

Bruker

• Medlemmer
  • 372 innlegg
  •   27. januar 2011

Skrevet 10. juni 2011 - 23:21

Spørsmålet her vert ikkje alder, men koss dei nyttar kniven. Veit mange born som har hatt spikkekniv frå dei tok til på skulen. Veit og born klar for ungdomsskulen som ikkje bør ha ein.

Nei, sjå koss dei nyttar han og vurder ut frå det - utan omsyn til alder.

Ja, de er godt lært opp av faren og bestefaren, og de er flinke og forsiktige, så kanskje jeg skal la de prøve litt alene i hagen imorgen
  • 0

#5 frankhaugen

frankhaugen

Bruker

• Medlemmer
  • 2 074 innlegg
  •   16. desember 2007

Skrevet 10. juni 2011 - 23:22

Som tidligere speider kan jeg si at alene burde ingen under 30 år gå rundt med kniv uten veldig voksent oppsyn ;)

men fr spøk til alvor, når et barn kan bruke en kniv fint og forsvarlig under oppsyn uten tilsnakk eller skader, er det sikkert greit, men vær obs på at kniv i offentlige områder der den ikke har noe å gjøre er STRENGT forbudt, straffbart med optil 6 mnd fengsel om jeg ikke husker helt feil.

Så lenge man bor i landlige strøk hvor det er ting å spikke er det ingenting galt, men by-barn har ikke noe å gjøre med slike ting ute på gata å gjøre for en kniv er farlig.

så kjenn på dette selv hvor moden er ungen? og er det noe nytte i at ungen løper rundt med den? men jeg løp rindt med spikkekniv i belte fra jeg var 4 år og jeg hadde minimalt med skader fra kniven.

-frank
  • 0

‎"The platform is the universe, and the programmer is god"

-Frank R. Haugen

#6 Atlanterhavet

Atlanterhavet

Bruker

• Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 11. juni 2011 - 05:29

men fr spøk til alvor, når et barn kan bruke en kniv fint og forsvarlig under oppsyn uten tilsnakk eller skader, er det sikkert greit, men vær obs på at kniv i offentlige områder der den ikke har noe å gjøre er STRENGT forbudt, straffbart med optil 6 mnd fengsel om jeg ikke husker helt feil.

Dette er berre halve sanninga - og knapt det.

Lova (gamal straffelov § 352A) seier: "Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte."

OK, så langt, så godt. Etterpå presiserer same lova tydeleg: "Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål."

Altså: Dette "knivforbodet" gjeld slett ikkje kniv nytta til "aktverdig formål", slik ein speidarkniv/spikkekniv er tenkt! Det er ein lovheimel for lensmannen til å ta affære når ein kniv rimeleg kan mistenkjast for å verta nytta til trugsmål for andre si helse.

Mogeleg det er ein overrasking for ein del byfolk, men i bygde-Noreg er det altså heilt vanleg å kniv med seg, nett som klokke, lommebok og mobiltelefon. "Knivlaus er hjelpelaus" heiter det - sjølv i 2011. Skulle ein lensmann fare rundt og bøtelagt alle som gjekk med kniv på seg, hadde han ikkje fått mykje tid til det han BURDE gjera.

Så lenge man bor i landlige strøk hvor det er ting å spikke er det ingenting galt, men by-barn har ikke noe å gjøre med slike ting ute på gata å gjøre for en kniv er farlig.

Å, det kan vel sjølv i by vera alt frå ei grein som skal spikkast til eit snøre som skal kappast? Trongen for kniv er nok ein heil del mindre der, men å seia at kniv ikkje har noko ute på gata å gjera av di han er (kan vera?) farleg er å slå barnet ut med badevatnet. Ein sykkel og kan vera farleg. Skal ein seia byborn (og vaksne?) ikkje har noko med sykkel ute på gata å gjera av di han kan vera farleg og dei kan skada seg sjølv og andre?

men jeg løp rindt med spikkekniv i belte fra jeg var 4 år og jeg hadde minimalt med skader fra kniven.

Ja, og kvifor skal ikkje born i dag kunna gjera nett det same?

Poenget er at ein gjev ikkje barn kniv til nytsle utan oppsyn før ein veit dei har lært å nytta han. Like lite som ein gjev dei ein sykkel til fri nytsle før. Båe deler KAN VERA farleg om tingen vert brukt feil. Ingen av delene TRENG VERA utprega farleg om ein har lært å nytta tingen. Og absolutt inkje ein gjer i livet er 100 % fritt for fare! Poenget er å halda farenivået til barn nede på forsvarleg nivå, ikkje prøva å la dei unngå absolutt alle farar. Vert ikkje mykje lærdom av slikt!
  • 0

#7 frankhaugen

frankhaugen

Bruker

• Medlemmer
  • 2 074 innlegg
  •   16. desember 2007

Skrevet 11. juni 2011 - 13:56

Dette er berre halve sanninga - og knapt det.

Lova (gamal straffelov § 352A) seier: "Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte."

OK, så langt, så godt. Etterpå presiserer same lova tydeleg: "Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål."

Altså: Dette "knivforbodet" gjeld slett ikkje kniv nytta til "aktverdig formål", slik ein speidarkniv/spikkekniv er tenkt! Det er ein lovheimel for lensmannen til å ta affære når ein kniv rimeleg kan mistenkjast for å verta nytta til trugsmål for andre si helse.

Mogeleg det er ein overrasking for ein del byfolk, men i bygde-Noreg er det altså heilt vanleg å kniv med seg, nett som klokke, lommebok og mobiltelefon. "Knivlaus er hjelpelaus" heiter det - sjølv i 2011. Skulle ein lensmann fare rundt og bøtelagt alle som gjekk med kniv på seg, hadde han ikkje fått mykje tid til det han BURDE gjera.

Å, det kan vel sjølv i by vera alt frå ei grein som skal spikkast til eit snøre som skal kappast? Trongen for kniv er nok ein heil del mindre der, men å seia at kniv ikkje har noko ute på gata å gjera av di han er (kan vera?) farleg er å slå barnet ut med badevatnet. Ein sykkel og kan vera farleg. Skal ein seia byborn (og vaksne?) ikkje har noko med sykkel ute på gata å gjera av di han kan vera farleg og dei kan skada seg sjølv og andre?

men jeg løp rindt med spikkekniv i belte fra jeg var 4 år og jeg hadde minimalt med skader fra kniven.

Ja, og kvifor skal ikkje born i dag kunna gjera nett det same?

Poenget er at ein gjev ikkje barn kniv til nytsle utan oppsyn før ein veit dei har lært å nytta han. Like lite som ein gjev dei ein sykkel til fri nytsle før. Båe deler KAN VERA farleg om tingen vert brukt feil. Ingen av delene TRENG VERA utprega farleg om ein har lært å nytta tingen. Og absolutt inkje ein gjer i livet er 100 % fritt for fare! Poenget er å halda farenivået til barn nede på forsvarleg nivå, ikkje prøva å la dei unngå absolutt alle farar. Vert ikkje mykje lærdom av slikt!

Jeg var positiv til at kids skal ha kniv, men jeg prøvde å formulere det slik at foreldre må finne ut av dette selv :p

kanskje jeg var litt vag i min saklighet :p

-frank
  • 0

‎"The platform is the universe, and the programmer is god"

-Frank R. Haugen

#8 osse-mon waits for alice

osse-mon waits for alice

Moderator

• EKSTRA
  • Moderatorer
  • 7 051 innlegg
  •   11. mai 2002

Skrevet 21. juni 2011 - 08:59

Jeg hadde kniv fra jeg var en 3-4 år. Dog i begynnelsen kun under oppsyn... Jeg fikk lov til å gå til skogen o.l. med kniven alene fra femårsalderen.

Det handler om hva barna er oppdratt til med tanke på knivrespekt. Hagen er et fint sted å starte, pass bare på at de har fått beskjed om konsekvensene om de tuller/løper/vifter osv med kniven.

Jeg har en to år gammel datter nå som hjelper til på kjøkkenet. Der bruker hun kniv, men aldri aldri aldri alene :)
  • 0
"I think it's the duty of the comedian to find out where the line is drawn and cross it deliberately." George Carlin (RIP!)
Stolt pappa til en jente født 18. april 2009, og en gutt født 28. mai 2012 :D
Trene Karate i Oslo?
-Valar morghulis-

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere