Gå til innhold

Skjerm som simulerer fargeblindhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Definitivt et sikleobjekt for min del! Er fortsatt fornøyd med min Eizo FlexScan SX2461W som har 12bit LUT og 16bit intern prosessering. Problemet er at det er VA panel, noe som gjør at jeg mister detaljer i mørke områder sett rett forfra. Har lenge vurdert å bytte til IPS panel, og Eizo lager de beste skjermene for fotoredigering. Prislappen var litt dryg da, men Eizo lager bra FlexScan modeller også. Som f.eks. SX2462W/SX2762W som har IPS panel, og koster litt mindre..

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar
Panelet er av IPS-type, naturligvis

 

Visste ikke at IPS var naturligvis på Eizo. Alle Eizoene jeg har hatt har vært S-PVA, som jeg liker mye bedre enn IPS. Sitter på Dell U3011 nå som er IPS og den skinneffekten som er i IPS pluss den skitne looken hvitt får klarer jeg ikke helt å venne meg til.

Lenke til kommentar

Var da faenmeg på tide! Jeg har slitt i alle år med dårlig tilrettelagte skolebøker, og lærere som skal skrive på grønn tavle med rødt kritt for å "understreke et poeng". Helt latterlig at folk flest (lærere inkludert) virker for å være helt uvitende om at en såpass stor del av (den mannlige) befolkninga er ramma av en eller annen form for fargeblindhet. Tok meg 8 års skolegang før jeg skjønte at de fleste andre helt fint kunne se det jeg måtte anstrenge meg til det ytterste for å tolke. Skjønner dog det har bedra seg litt i etterkant, når whiteboards og tusj blir brukt i større grad. Om det samme gjelder skolebøkene vet jeg ikke.

 

Til og med legen ble stor i øynene når jeg ikke kunne se et eneste tall i blokka som ble brukt da jeg var innom til sesjon for drøyt 6 år siden.

 

Kan forsåvidt legge til at det eneste eksempelet jeg ser tydelig er #3 (Deuteranope), resten flyter sammen til ei salig gugge med mindre jeg nistirrer. Litt synd at det skal gå på bekostning av bildet generelt. Til og med jeg kan se at vannmelonen der kommer fra Mars :ermm:

Lenke til kommentar

Var da faenmeg på tide! Jeg har slitt i alle år med dårlig tilrettelagte skolebøker, og lærere som skal skrive på grønn tavle med rødt kritt for å "understreke et poeng". Helt latterlig at folk flest (lærere inkludert) virker for å være helt uvitende om at en såpass stor del av (den mannlige) befolkninga er ramma av en eller annen form for fargeblindhet. Tok meg 8 års skolegang før jeg skjønte at de fleste andre helt fint kunne se det jeg måtte anstrenge meg til det ytterste for å tolke. Skjønner dog det har bedra seg litt i etterkant, når whiteboards og tusj blir brukt i større grad. Om det samme gjelder skolebøkene vet jeg ikke.

 

Til og med legen ble stor i øynene når jeg ikke kunne se et eneste tall i blokka som ble brukt da jeg var innom til sesjon for drøyt 6 år siden.

 

Kan forsåvidt legge til at det eneste eksempelet jeg ser tydelig er #3 (Deuteranope), resten flyter sammen til ei salig gugge med mindre jeg nistirrer. Litt synd at det skal gå på bekostning av bildet generelt. Til og med jeg kan se at vannmelonen der kommer fra Mars :ermm:

Når det gjelder det med at skjermen kan simulere fargeblindhet, så har Eizo holdt på med det lenge.. Min FlexScan fra 2007 kan simulere: two types of red-green color vision deficiency 3–protanopia and deuteranopia.. Intet er nytt under solen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...