Gå til innhold

Mini-test: Phobya NOVA 1080


Anbefalte innlegg

Mini-test av Phobya NOVA 1080

 

post-165136-1278549370,3567_thumb.jpg

 

Phobya er som kjent et merke som produserer radiatorer og andre kjekke produkter av høy kvalitet, til lav pris. Jeg har hatt gleden av å leke meg med en NOVA 1080, Phobyas px120mm radiator. Med 1330cm2 radiator-areal bør den klare å bite godt fra seg.

 

Info om Produktet

 

Materiale: Kobber/Messing

Dimensjoner: 390x365x46mm

Nipler: 2x G1/4"

Vekt: 2,75 kg

 

Tilgjengelighet: Kjøpes kun hos Aquatuning

Pris: 90 Euro ~ 800 kr

 

Leveres uten vifter. Selges med i egen versjon:

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p8067_Phobya-Xtreme-NOVA-1080-Radiator-Bundle-mit-9x-Phobya-Nano-G-12-Silent-Waterproof-1500rpm-Multioption.html

 

 

Utseende og kvalitet

 

Radiatoren er stor. Den er størrelsesmessig på linje med 3 triple-raddiser satt ved siden av hverandre (no shit?!), men ganske tynn. Den måler 38*35cm på sidene, men er bare 4,5cm tykk uten vifter. Radiatoren er såppas stor at den bør kunne fungere godt med et lite antall vifter, lave turtall og passivt.

 

post-165136-1278549494,9963_thumb.jpg post-165136-1278549576,4866_thumb.jpg

 

Viftene monteres ved hjelp av en stor aluminumsplate, som lett kan plukkes av. Platen er ikke mye å skryte av kvalitetsmessig, og den kunne trengt både en lakkeringsjobb og litt ettersliping. Jeg merker meg også at det ikke følger med en ekstra plate for montering av 9 vifter ekstra, for push/pull-oppsett. 9 vifter bør holde i lange baner for de fleste, men mange av oss ønsker også å tyne ut siste bit av kjøleevnen.

post-165136-1278549560,0674_thumb.jpg post-165136-1278549398,3922_thumb.jpg

Ellers ser radiatoren veldig grei ut. Den har en matt lakkering, og kjennes solid og grei ut. Merk at radiatoren renses før den brukes, da det fra butikk er mye skitt i den (dette gjelder forsåvidt alle andre radiatorer også, men det er spesielt viktig med en rad. av denne størrelsen).

 

Ytelse

 

post-165136-1278549459,4574_thumb.jpg post-165136-1278549429,7754_thumb.jpg

 

Vi tester med følgende testoppsett. Jeg har desverre ikke 9 identiske vifter å teste med, men alle viftene brukt under testingen ble kjørt på 1000 rpm i et pull-oppsett. Jeg har ikke tatt en skikkelig overklokkings-test med denne rad'en, men det kommer ved en senere anledning. Alle temps er tatt ved bruk av 9 vifter.

 

i7 920 @ stock

EK Supreme

3/8" slange

Laing DDC (355)

 

Vifter:

2x Scythe S-Flex

3x Fractal Design

2x Yate Loon

1x Nexus

1x Silverstone

 

Idle-temperatur

 

post-165136-1278549479,9802_thumb.jpg

 

Som vi ser legger idle-temperaturen seg på småpene 32 grader (Snitt over alle kjernene). De to temperaturene isolert sett er ikke viktige. Det er differansen load-idle vi er ute etter. 32 grader er uansett kun 7 grader over romtemperatur, noe vi kan si oss fornøyde med.

 

Load-temperatur

 

post-165136-1278549474,0914_thumb.jpg

 

Først her ser vi radiatorens ytelse. Med en temperatur på 43,5 grader viser radiatoren muskler. Dette betyr at et sett med en NOVA-radiator tilbyr samme load-temperatur som et singel-sett gir idle. Det var forventet, men like gøy å leke seg med uansett :) Delta-tempen blir her 11,5, hvilket er småpent.

 

Hvis vi ser på sett som Coolit ECO og Corsair H50 - kan vi merke oss at load-temperaturen fra Nova 1080 er den samme som idletemperaturen til de to nevnte. Dette er imponerende, selv om det bare skulle mangle, med 8 ekstra vifter som grunnlag.

 

Konklusjon

Sammenligne et 9x120-oppsett med et singel-oppsett? Ja, det høres idiotisk ut, men det viser overklokkingspotensialet og forskjellene på en veldig fin måte. 1080-radiatorer er ikke noe man kjøper dersom man ikke skal klokke, og i resultatene ser man hva 9x120mm er godt for.

 

Hvorvidt den kan anbefales eller ikke er litt vanskelig å si, da det er et nisjeprodukt uten like. Dersom man vil maxe ut vannkjølinga, og har 800 kroner til overs - er det definitivt gøy å leke seg med. Til normale oppsett og rolig klokking blir det veldig stort og dyrt, og etter min mening ikke verdt det. Men en god radiator er det utvilsomt!

 

Fordeler

Ytelse

Fleksibilitet ift vifter

Passiv

 

Ulemper

Ikke mulighet for push/pull

Størrelse

Pris

 

 

Mitt eksemplar ble kjøpt hos Aquatuning. Merk at dette er eneste salgssted for denne radiatoren, da merket er eid av butikken. Se også på det gode utvalget av andre ekstrem-radiatorer (Link i bildet).

 

12170726944l.jpg

 

 

Merk at det ved tester som dette finnes et titalls feilkilder. Resultater kan variere fra oppsett til oppsett. Testene kan også bære preg av menneskelige feil.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saken burde vel klare og kjøle en hel pc (cpu, sli/tri gfx og chipset), uten og klokke?

Har ikke brukt vannkjøling selv, men ser jo andre som bygger med bare en 360 og 240 for alt det nevnte.

 

Vet noen om noe kabinett som vil kunne ta denne internt? Lian Li PC-343B, Modular Cube Case kanskje?

Endret av B-QL
Lenke til kommentar

Fint test, kansje ett flowmeter hadde vert fint å ha med i testen og? :)

 

Eg har Airplex Evo 1080 og angrer ikkje ett sekund på at eg kjøpte den, eg slepper å tenke på om kabinettet mitt har plass til ein radiator i top eller bunn eller må feste ein bak kabinettet.

 

Skru den fast i sida og der sitter den, da den er så stor at det er som regel einaste muligheten vist du vil ha den fast i kabinettet.

 

Oppgradering av radiator trenger eg ikkje tenke på da eg er rimeleg sikker på at eg kan ha 3x GTX480 i SLI + MB + CPU uten at noko skal vera i fare for å ta fyr.

 

Eg er sikker på at Airplex Evo 1080 blir min siste radiator så sant den ikkje skulle bli ødelagt, da kjøper eg ein ny :)

Lenke til kommentar

Joda, har et flow-meter liggende, men mangler mellomstykke. Får føye det til når det er på plass ;)

 

Har lest at flow gjennom slike beist som dette kan være ganske dårlig (altså at det blir stor motstand). Hvordan er det med denne sammenliknet med f.eks en vanlig 360 raddis?

Lenke til kommentar

Motstanden blir naturligvis større, da man har mange flere resistansepunkter. Det dreier seg nok om godt i overkant av dobbel motstand i forhold til en 360-radiator.

 

Med en skikkelig pumpe bør uansett ikke dette være noe problem. Jeg skal forøvrig teste med en ekstra pumpe og flowmeter, så vi får se :)

Lenke til kommentar

Motstanden blir naturligvis større, da man har mange flere resistansepunkter. Det dreier seg nok om godt i overkant av dobbel motstand i forhold til en 360-radiator.

 

Med en skikkelig pumpe bør uansett ikke dette være noe problem. Jeg skal forøvrig teste med en ekstra pumpe og flowmeter, så vi får se :)

 

Sweet! Vet du hva forskjellen på phobya nova 1080 og mora3 er? Ser at de divergerer kraftig i pris...

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...