Gå til innhold

Forbedret vidvinkel for Leica M


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Forskjellen mellom vanlige og flytende linseelementer er hovedsaklig forbedret skarphet(særlig utover i hjørnene), samt at disse linsene forvrenger virkeligheten i mindre grad.

 

I tillegg muliggjør denne teknologien fokusering på selv kortere avstander til motivet.

 

-Anders Schnell

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så betyr ordet flytende at linseelementet beveges individuelt. I motsetning til å bevege grupper av linseelementer sammen.

 

Men det er noe jeg ikke forstår. Når et objektiv er spesifisert med 17 linseelementer i 12 grupper så må jo det bety at minst 7 elementene beveges individuelt og ikke sammen med andre elementer. Så hva er forskjellen på å bevege en "gruppe" på ett linseelement og "flytende" elementer?

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så betyr ordet flytende at linseelementet beveges individuelt. I motsetning til å bevege grupper av linseelementer sammen.

 

Men det er noe jeg ikke forstår. Når et objektiv er spesifisert med 17 linseelementer i 12 grupper så må jo det bety at minst 7 elementene beveges individuelt og ikke sammen med andre elementer. Så hva er forskjellen på å bevege en "gruppe" på ett linseelement og "flytende" elementer?

 

Jeg har bestandig forstått antallet grupper som summen av sammenlimte elementer og enkeltstående elementer. Det største antall deler en kan dele den optiske konstruksjonen opp i uten å plukke fra hverandre sammensatte elementer.

 

Om elementene kan beveges i forhold til hverandre avhenger ikke av grupperingen (elementer i samme gruppe kan dog uansett bare beveges som en enhet), men av om elementene er montert i samme stålrør eller i to som kan beveges i forhold til hverandre.

 

Elementer som beveger seg i forhold til hverandre er vanlig når en skifter brennvidde i en zoom, men det er mindre vanlig for et fastobjektiv å ha objektiver som beveger seg uavhengig av fokusgruppen i et objektiv med fast brennvidde.

 

Dette kalles CRC av Nikon og FLE av Hasselblad.

 

Den nye 35mm Summiluxen er laget for å bekjempe fenomenet hvor fokusplanet flytter seg avhengig av blenderåpning, noe den iflg Erwin Puts gjør meget effektivt:

http://www.imx.nl/photo/leica/lenses/page171/SX35FLE1.html

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...