Gå til innhold

triple screen deskstand! eyefinity++


Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Som det står i tittelen, så handler denne workloggen om noe annet enn bare pc bygging.

Hva skal jeg gjøre?

Jeg skal bygge et stativ som kan holde 3 skjermer horisontalt, pluss en skjerm over midtskjermen.

Hvilke materialer skal brukes?

Jeg skal bruke stål, og det hele skal sveises sammen.

 

Første update!

 

 

vdg4d0.jpg

Slik skal den nedre delen av stativet se ut. De to rørene som går skrått utover, fungerer som mot"vekter" for skjermene.

 

bfq0z5.jpg

Første sveis er gjort. Ja, dette er ikke pent.. men litt sliping hjelper alltid!

 

aoxo5s.jpg

 

2vwu5y1.jpg

dette så bedre ut :D

 

2qdzac1.jpg

nesting av midtrøret

 

ru2p6w.jpg

Etter litt sliping og bedre sveising

 

21o1w0l.jpg

 

23t10fm.jpg

 

Det var alt jeg hadde for i dag!

Neste update vil bestå av:

sveising av det øvre røret

- visning av hvordan skjermene skal sitte/festes

- sliping og klargjøring for lakkering

- masse mer!!!

 

Jeg håper du har kommentarer eller spørsmål, post dem HER!

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update nr.2

 

Okei!

fikk gjort litt forskjellige ting i dag. For det første så fikk jeg trent litt mer på å sveise generelt. Etter litt mer trening kunne jeg begynne på stativet!

 

160sxw9.jpg

Dette er veggfestene jeg skal bruke. De er alle av stål, og tåler godt over 15kg per feste. Skjermene veier ca 5kg hver. Håper dette blir bra!

 

34gx1j8.jpg

Måtte kutte en ny tverrliggende stang for toppen her. Måtte kalle inn "the big guns"

 

1zedrtv.jpg

litt av et arbeidsbord :p

 

99q7o0.jpg

Rett før jeg begynte sveisingen mellom topp-stangen og det staget som stikker opp

 

1znx4aq.jpg

all done! Håper jeg får noen kommentarer på dette :p Trenger litt konstruktiv kritikk..

 

w1zbkx.jpg

Dette er måten jeg skal sveise sideveggfestene på. De sveises fast til disse små stykkene. Deretter er det bare å slide skjermene på topp-stangen. Disse passer som hånd i hanske. Hvis du er forvirret etter denne forferdelige forklaringen, så please hold! Håper jeg rekker en ny update snart. Den viser de ferdig sveisede veggfestene.

 

2u8gf2e.jpg

Midt monitorfestet skal sveises slikt. Jeg har ikke tenkt til å flytte på den skjermen som står i midten. Derfor trengs ikke et mer avansert feste heller!

 

Neste update:

- Mer sveising, nå for å feste veggfestene til de små stålstykkene.

- stresstesting av sveiseskjøter

- sliping, sliping og mer sliping for å få en veldig fin overflate på dette

- flambering før lakkering, for å få bort fettlaget

- siste sjekk og klargjøring for lakkering.

 

Kommentarer legges Her

 

 

Slik ser forresten mitt nåværende setup ut:

3xAcer 243hq skjermer først her, så den gamle slitne hp skjermen til høyre :pk382f6.jpg

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar

Update nr.3

 

I dag startet jeg med litt testing av sveiseskjøtene. Ikke mye bilder her gett, ettersom jeg selv var "tester'n". Etter hva jeg kan se, så er alt like stødig fortsatt..

 

2irtbwx.jpg

En del av dagens update skulle bestå av: Sveising og fremvisning av sideskjerm-veggfestene. Jeg begynte med oppmåling av både firkantstålstykkene, samt veggfestene. Midtpunktet var veldig viktig å få frem her. Har jeg bare 2-4mm feil her, så forplanter det seg opp til kanskje 3-4cm når skjermene festes. Da blir det ujevnt!

 

w20tmo.jpg

Som du kan se på bildene, så har sveiseskjøtene blitt ganske greie.Dont you think?

 

34gsdhv.jpg

16h3ol1.jpg

Her er måten sideskjermene bare skal slides på. Likes/Dislikes?

 

70xqow.jpg

Som du kan se, så passer det som hånd i hanske.

 

2ro1f74.jpg

Begge festene er sveiset ferdig, de gikk rett på stativet ;)

30tlzf6.jpg

Så ser jeg dette... ikke som hånd i hansken lenger.

Det virker som om det er 1-2mm rom mellom de to rørene.

 

9ih3ja.jpg

Løsning: Borr et hull!

 

2ijrq7k.jpg

Sveis fast en mutter+ vingeskrue(husker ikke heelt hva den siste der het)

 

97mmnq.jpg

 

Dette ser kanskje ikke bra ut.. men det var raskeste avkjøling. Litt "vannkjøling" hjalp :)

 

2l0xgz.jpg

Litt senere var begge sideskjerm-festene ferdig sveiset med mutter+vingeskrue.

 

2m6akg0.jpg

Dette ser da bedre ut, eller hva? :)

 

bhj3w2.jpg

 

Etter at det problemet var fikset, så var det vel på tide å sveisefast midtskjerm-festet. Sjekka nok hundre ganger med vater, for å se at dette blir HELT rett og riktig.

 

34zhr9u.jpg

 

Her har jeg bare nestet, som det heter. Altså at jeg bare har festet det. Nå kunne den ekte sveisingen begynne.

 

2552std.jpg

 

icsar5.jpg

En av sidene på midtskjerm-festet.

 

a4xwuh.jpg

Andre siden. Du kan lett se at jeg sliter med slutten av sveisen. Begynte fra høyre til venstre her =\

 

Stativet er ferdig!!!!!

 

11sgt2g.jpg

Vel.. sånn ca ferdig. Masse sliping og siste finpuss igjen. Men det meste av arbeidet er nå ferdig :D

Annen vinkel:

 

mrzqxj.jpg

Vingeskruen og mutteren etter litt bedre puss :)

 

a5j8rb.jpg

 

 

Det var det jeg hadde for i kveld! Håper du har lyst til å legge igjen en kommentar i den stoore

 

Kommentartråden!!

 

Neste update består av:

 

- Sliping

- test med skjermene på stativet :O

- klargjøring for lakkering kanskje? :)

Lenke til kommentar

Update Nr.4!

 

I dag sluttet jeg tidlig på skolen, og det kom godt med! Håper du som leser, ikke bryr deg om at det er ca 1000 bilder fra dagens arbeid. Holdt på fra klokka 13:00-20:00!! :O

 

For det første måtte jeg få med meg skjermene ned til verkstedet. Current population:

3 :D

 

vxdgn.jpg

 

Når man til vanlig jobber på et så skittent sted, så var det tid for å gjøre noen endringer! kan ikke skade skjermen her, så jeg la opp litt "luksus" for skjermene når enn de skulle jobbes med.

 

2ed5i6w.jpg

Her kan du se stativet i sin fulle prakt før skjermene ble montert på.

 

w888w8.jpg'

 

ITS ALIVE :o Alle skjermene er her montert på, som du ser! Stativet står støtt som et fjell, ingen tegn til at dette skal tippe over!

 

f9gm6x.jpg

 

baksiden av stativet. Du kan her se hvor flott det er med fleksible skjermfester! Disse fungerte akkuratt slik jeg planla det :D

 

ezetn8.jpg

 

Tror du kan se her, hvor godt alle skjermene er "linet" opp mot hverandre. Ganske nært perfekt dette her :p

 

Her kan du se vinklingen på skjermene, Kanskje litt forskjellige vinkler på sideskjermene her.. men det var tross alt "kastet på" for å se om alt fungerte

 

28s8r3p.jpg

 

apjm86.jpg

Starten på sliping!

 

2m2x2ll.jpg

Getting shiney :O

 

2kqj6.jpg

 

Etter slipingen på alle sveiseskjøter, så trengte rett og slett hele stativet en god runde med litt finere slipepapir. Jeg gikk fra 60-120. Det ble mye bedre :)

 

ddlsw0.jpg

 

Hvis du ikke trodde på meg? xD

 

azdxkl.jpg

 

Et par resultatbilder!

 

ev85ud.jpg

20fys93.jpg

1z4dag4.jpg

14brmfp.jpg

 

Nå var det på tide å feste alle skjermer, og få ut litt bilder! Hvis du har fulgt med godt, og har øye for småting, ja da har du sett at jeg har kuttet i stativet :O Første gang jeg festet midtskjermen så så jeg at den hang 30 cm over pulten!! Dette var altfor mye, så jeg kuttet den på midten og sveiset stativet sammen igjen. Ble ingen bilder av den prosessen, da kameraet var på lading. Og dont worry.. stativet er like stabilt enda, jeg tør påstå at det er enda mer stabilt!!

 

opqrk9.jpg

En skjerm

 

24o2fkj.jpg

to skjermer (legg merke til at den fortsatt står støtt, uten noe hjelp!!

 

a16cyg.jpg

Her kan du se fra en litt bedre vinkel, at alle skjermene er helt perfekt satt opp!

 

2mpncz5.jpg

Lite bilde av hvordan sideskjermene sitter. Trenger ikke å skyve festet lengre inn, ettersom den bevegelige armen tar seg av resten av jobben.

 

8vw9bo.jpg

Det er mulig å kjøpe to større skjermer, og gå inn til en 2'er kombinasjon. Hvis jeg nå skulle komme frem til den konklusjonen i fremtiden.

 

2llmvpi.jpg

Her har jeg begynt monteringen på rommet. Du kan se at de fortsatt henger høyt over pulten... Vurderer faktisk å kutte stativet igjen, slik at de blir enda litt nærmere pulten..

 

10ge80p.jpg

Alle skjermer er montert! Hva syns du om kabelorganiseringen da? :p

Ps! THere are no cables yet.

 

2e2go6c.jpg

Her kan du se at både tastatur og mus passer fint inn mellom føttene. Dette var absolutt meningen. Mousepadden er litt stor, så en ny en er bestilt.

 

2ezodgh.jpg

Slik ser det ut undenifra O_o

 

14nuo1.jpg

Ovenifra. Fikk ikke stilt skjermene helt perfekt her, men et bedre bilde kommer lengre nede.

 

2r2us5i.jpg

Alt fungerer :D Pulten min føles nå myye større, og jeg har plass til alt det rotet, som jeg forresten ryddet slik at det ser akseptabelt ut...

 

20i82dd.jpg

Har fikset litt med kabler, og kom opp med en liten fiffig ide som hjelper til med å minske antall kabler som går ned bak stativet.

 

205egy9.jpg

Her er "ideen"! Smart eh? :) Svar gjerne om dette er farlig forresten.. jeg er ikke elektriker, men tror ikke det skal gjøre noe å koble tre slike skjermer på en sånn pad?

 

2jil2p.jpg

Litt annen vinkel, men like rent (ingen kabler altså...)

 

15d16jp.jpg

Hele oppsettet til slutt! Fortsatt usikker på om jeg burde montere den siste skjermen over midt-skjermen her.

Det er opp til dere! Legg igjen din mening i

 

Kommentartråden!!

 

Neste update:

- Flambering, eller fettfjerning rundt på stativet

- grunning

- lakkering

- sluttresultat

Eventuelt: Montering av siste skjerm :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update nummer 5!

 

I dag fikk jeg muligheten til å hente stativet fra pulverlakkereren, og jeg må få si det. Resultatet er *mindblowing*, kanskje var dette fordi jeg hadde lave forventninger, men so what..

 

Skjermene er nå montert opp, og fungerer perfekt. Alt av kabler og stæsj er gjemt godt bak skjermene, og jeg har oppnådd nesten alle mine mål:

- Få et "større" skrivebord

- et renere og penere utseende på hele riggen

- Bygge et awesome skjermstativ :dribble:

 

Så, uten mer snikk snakk! Her er update nummer 5:

Pulten måtte ryddes og rengjøres litt før jeg kunne sette upp alt dette. De få merkene du ser der, er desverre riper jeg har lagd i pulten xD

nehv78.jpg

 

Første glimt av stativet :D Lakken er svart, for de som ikke ser det

6xxnxc.jpg

Dette er nice!

nlv95i.jpg

ekm6iw.jpg

2mxe7hd.jpg

14j7tjd.jpg

Slik sitter tastaturet, og jeg må si at de passer godt sammen!

Note: Vurderer å lakkere aluminiumsskallet til apple tastaturet svart.

Noen som syns det høres bra ut? :)

30iw177.jpg

Første skjerm hektet på!

j5jm1c.jpg

Andre skjerm hektet på! Legg merke til at stativet fortsatt står støtt.

Må si jeg er imponert over det, trodde ikke at de utgående støttene skulle holde selv engang,

but hey.. jeg overrasker til og med meg selv :D

2qi8nrr.jpg

Ingen triks her nei! Alt står av seg se.v

20sa8va.jpg

Wiii :D Svart på svart på svart. Jeg er kjempefornøyd.

i2qbn7.jpg

2j2yd6w.jpg

16bg8cz.jpg

Dette ser bra ut :D

2rgntee.jpg

Dette var en litt morsom greie jeg fant ut av etter å ha tatt av midtskjermen. Hvis jeg noen gang oppgraderer til 2 større skjermer, så fungerer dette perfekt :)

21d7qb.jpg

Måtte prøve dette etter et tips fra en forumbruker på et annet forum.

Jeg har sett veldig få folk som bruker portrait mode for sine multi-monitor setups, og det skjønner jeg godt.

mws9zn.jpg

Like it? Jeg likte det desverre ikke.. de ender opp for langt ned mot pulten, og i tillegg blir det for rart for meg.

wum800.jpg

 

FERDIG :cool::w00t::D:p (vet at dette er for mange smileyer på en gang, men come on.. once in a lifetime, so far xD)

ibi9t3.jpg

2uhlf6v.jpg

34glwg8.jpg

 

 

Da var stativet ferdig! Det eneste jeg mangler nå er:

- 2 endestykker til firkantstålet

- 3 dvi forlengerkabler, disse kommer forhåpentligvis til uken

- en ny og STOR musematte som jeg kan ha under stativet, tastaturet og musa.

- bygge ferdig en slags modul, slik at det er mulig å feste enda en skjerm til stativet :dribble:

 

Skal det være noe, så vet vi alle hvor kommentartråden ligger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...