Gå til innhold

Oktoberfest - 2009 - RandiA - 60mm f/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Oktoberfest - 2009 - RandiA - 60mm f/2.8 Macro

Bruker: RandiA

Brennvidde: 60mm

Deltakernivå: Kandidat

Utstyr: Canon EOS 50D og Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro

Tilleggsutfordring: Høst i nærmiljøet, pluss litt eksperimentering av ting jeg ikke har prøvd med dette kamera. Annet: Prøve å vise litt fremgang fra Oktoberfest 2008 da jeg brukte samme objektiv, men annet kamera.

 

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bilde 1 – 1.oktober: Faye Brawner stjernepelargonia

Starter med noe planter jeg mens det ennå er noen i live….Har problemer med mine billedredigeringsprogram for tiden, så det ble liten tid til fotografering og etterbehandling nå i starten.

Shooting Date/Time:01.10.2009 10:49:07

Exif: 1/15– f/10 - ISO 200

Exposure Compensation: -1/3

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

post-92574-1254441127_thumb.jpg

 

Litt høstlige bær av Crataegus Levigata - rosehagtorn, med litt øving på "extract" i PS

 

post-92574-1254441144_thumb.jpg

 

(Det er ikke PS det er noe i veien med, det er visst operativsystemet som er ustabilt, spesielt når jeg åpner mapper med tunge filer i...systemet lukket seg mange ganger nå når jeg prøvde å ha inn bilder her. Ska ha nytt utstyr, men venter på Windows 7)

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Jeg må ærlig inrømme at blomster, og bilder av blomster interesserer meg over middels veldig lite. Men jeg måtte allikevel sitte å glane litt på dette bildet. Da har du gjort noe riktig. Kanskje jeg skal prøve meg på et blomsterbilde selv.

Hadde kanskje vært fint å isolere en blomst så man virkelig får se detaljene på kronbladene. Nå jager øynene litt rundt i bakgrunnen og fram og tilbake mellom blomstene. God start!

Lenke til kommentar
....... Men hvor lenge klarer du å finne noen i full blomst i oktober?

Det varierer litt, høsten ser ikke bra ut i år, men "Den grønne julen-2006 " tok jeg bilde av en rose som blomstret på julaften. (Har den dokumentert i ett av albumene på nett, vel den så litt pjusk ut, men plenen var grønn og rosen Bonica blomstret)

RandiA

Lenke til kommentar

Nesten selvlysende grønt. Et hell i uhellet at du stakk deg mens du stelte planten, slik at en bloddråpe trakk seg utover fra midten.

 

Når det gjelder spoileren, lurer jeg nesten på om jeg hadde foretrukket en forstørrelse et sted i mellom de to bildene. Slik at man kunne dvele ved overgangen mellom de to fargene.

Lenke til kommentar

Bilde 3 – 3.oktober: Høstblad

Håndholdt og fotografert på voksestedet. Behandlet minimalt i etterkant.

 

post-92574-1254608343_thumb.jpg

Exif: 1/100– f/8.0 - ISO 200

Exposure Compensation: -2/3

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

 

 

Her hang det:

 

 

post-92574-1254608361_thumb.jpg

 

Rosene blomstrer fortsatt, kunne også valgt denne Queen Elizabeth, men hun ble litt trang I toppen :D

 

post-92574-1254608379_thumb.jpg

 

RandiA

Lenke til kommentar
Så detaljert avslørende klarer jeg nok ikke å få det med mitt oktoberfestobjektiv. Hypersterk kontrast mot den grå bakgrunnen. Høst. Hva mer er det å si egentlig...

Takk for det, til å være håndholdt fotografering i vind, i en oppover-bakke med sykkelen på glid nedover...så er jeg rimelig fornøyd med det der...det kom da noen bilder utav det mini-mine-fototreffet ratleto og jeg hadde i dag :yes: .

RandiA

Lenke til kommentar

Meget bra Randi! Som du selv sier ligger utfordringen i håndholdt fotografering med appåtil en sykkel på slep (har selv mye erfaring med slikt). Som bekostning på svært flotte detaljer synes jeg bakgrunnen blir litt for synlig i bildet. Dette løses selvfølgelig med større blenderåpning eller større brennvidde, men da øker utfordringen å få hele bladet skarpt. :)

Lenke til kommentar

Her var det faktisk bevisst å ha med den naturlige bakgrunnen, (se første spoiler), synes den lille begynnelsen til et nytt tre var litt søt inntil steinkanten i bakken. (Hadde ikke tenkt å fotografere...utstyret var pakket bort, men det lysende bladet mot den grå steinen nesten ropte på et kamera) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...