Gå til innhold

GUIDE: Leter du etter ny bærbar, men vet ikke hvilken du skal velge?


BorN

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en bærbar datamaskin. Da jeg lette etter den riktige fant jeg raskt ut at det ikke var så enkelt å velge rett, i dagens jungel av datamaskiner og datamaskinkomponenter. Forhåpentligvis vil denne guiden hjelpe deg på veien ved å gi deg mer informasjon om bærbaren du sikler på.

 

Les reglene nederst dersom du skal svare i denne tråden.

 

=== SPØRSMÅL: ===

  1. Hva er best av bærbar X og bærbar Y?
  2. Kan denne bærbaren takle spill Z?
  3. Hvor mye bedre er dette skjermkortet over det andre?
  4. Hva er best av denne og denne bærbaren?

=== SVAR: ===

(Trykk på overskriftene for "svar" på spørsmålene.)

 

1. Så, hva er egentlig best av bærbar X og Y?

 

Svar: Finn ut hva du trenger, gjør research, sammenlign anmeldelser og spesifikasjoner, og døm selv!

Det finnes ingen eksakte svar, og det beste svaret for deg kan rett og slett være å sjekke selv, uansett om du har lagd en tråd eller ikke. Her finner du fyldige anmeldelser av bærbaren akkurat DU snart sitter og sikler på. De fleste anmeldelsene (eller alle?) tar for seg hver enkelt funksjon på bærbaren, det er inkludert ytelsestester, mange bilder, og detaljrike spesifikasjoner

 

Et forslag på hvordan du kan gå frem:

1) Bla rundt, eller søk etter merke og modell, og finn en bærbar du tror passer for deg.

2) Er du usikker på om en annen bærbar kanskje yter bedre, sjekk overskriften lenger nede, "Rangering av bærbare".

3) Alternativt kan du sammenligne selv ved å åpne en ny fane (CTRL+T) eller et nytt vindu (CTRL+N), og gjenta punkt 1) til du finner maskinene du vil sammenligne.

3) Sammenlign modellene ved å se på hver maskins spesifikasjoner, og gå gjennom hva du egentlig trenger.

 

For å sammenligne norske priser kan du bruke prisguide.no, tilknyttet Tek.no-nettverket.

 

 

2. Sjekk hvor mange FPS du får i tabellen. Jo lenger ned skjermkortet er, jo færre spill takler det.

For å gjøre dette må du først og fremst sjekke hvilket skjermkort som leveres med bærbaren. Når du har gjort det, trykk CTRL+F og skriv inn skjermkortets modellnummer (ikke skriv Nvidia eller ATI) Les teksten øverst på siden for forklaring. Du må selv bestemme hvor mye du skal stole på nøyaktigheten av disse testene.

 

 

3. Lurer du på hvor kraftig et skjermkort er i forhold til et annet?

De har en egen liste med så godt som alle skjermkort på markedet i dag, prosent-rangert etter hvor kraftige de er.

 

 

4. Rangering av bærbare utifra anmeldelser

 

Her har folkene bak websiden gått gjennom en god del (tusenvis, påstår de selv) anmeldelser gjort av andre sider på nettet, for deretter å ha rangert de bærbare maskinene etter den gjennomsnittlige totalkarakteren de fikk i anmeldelsene.

 

Rangeringen kan også sorteres etter gjennomsnittlig karakter på:

pris

ytelse

funksjoner

skjermkvalitet

mobilitet

Workmanship - om kvaliteten på den bærbare er bra eller ei.

ergonomi

utslipp.

 

 

=== NYTTIGE LENKER: ===

 

Nyheter om bærbare maskiner

 

- De har også et nyhetsarkiv som går helt tilbake til 2005.

 

- Siden er egentlig tysk (tysk versjon her), men utvalgte nyheter som har internasjonal relevans blir oversatt til engelsk, ifølge dem selv. Jeg vil anta at alle tester skrevet på tysk blir oversatt til engelsk.

 

 

Sjekk FAQ/Tips/Technics dersom spørsmålene dine ikke ble besvart

 

I Frequently Asked Questions-seksjonen er det blant annet artikler om hvor mye grafikkminne som er nødvendig, benchmarker av prosessorer/skjermkort, opplisting/sammenligninger av mobile prosessorer og skjermkort, hva du bør se etter når du kjøper brukt bærbar, test av Windows 7 Beta, og hva som er greia med en skjerm som har størrelsesforhold 16:10 kontra 16:9.

 

 

=================================================

 

 

Info om tråden og websiden

  • Kildehenvisning: Alt som er linket til i denne førsteposten, stammer fra, og tilhører Notebookcheck.net.
  • Jeg er ikke ansvarlig for noe av det som står på siden, og har ingen tilknytning til den annet enn at jeg snublet over den for noen dager siden.
  • Ingenting skrevet på siden er 100% objektivt, siden alt er skrevet av normale tyskere. Ha i bakhodet at feil kan forekomme, for eksempel ved skjermkort- og prosessor-testene, og karakterer på bærbare. Ikke stol blindt på alt som står på en enkeltside, men søk etter og sjekk med andre sider for å få mer info om ting du er usikker på. Søk her på Tek-nettverket, eller opprett en tråd på forumet, i en kategori som passer ditt spørsmål.
  • Har du spørsmål, kommentarer, påpekinger m.m om selve anmeldelsene eller det som står skrevet på Notebookcheck, ta kontakt med folkene bak her. De tar ikke mot spørsmål om tekniske ting rundt bærbare (som pris/ytelse/hva er best osv.)
  • Jeg opprettet denne tråden for å opplyse folk om hvilke muligheter dere har til å finne drømmebærbaren raskere. Jeg postet ikke for utelukkende å reklamere for websiden.

To do:

  • Skrive et avsnitt eller to rundt hvilke komponenter en bør prioritere i forhold til hva bærbaren skal brukes til.
  • [Nytt forslag her]

OBS! Regler før du poster:

 

1) Denne tråden er her for å hjelpe folk i gang med å finne sin perfekte bærbare datamaskin. Det meste kan diskuteres her, inkludert nettsiden som det er lenket til, bærbare du har tenkt å kjøpe eller har kjøpt, og hva du gjorde for å bestemme deg.

2) Hvis du fortsatt lurer på hva som er best av bærbar X eller Y, ikke spør her, men lag din egen tråd i en kategori som passer. Du kan poste generelle spørsmål som har relevans til emnet.

3) Hvis noen vet om andre nyttige websider som gjør det enklere å velge riktig bærbare datamaskin, ikke nøl med å informere om eller diskutere dette i denne tråden!

4) Skrivefeil tas på PM med den det gjelder.

5) Hvis du ser eventuelle faktafeil, linker som ikke fungerer el. i førsteposten, post her, eller send meg en PM.

6) Kommentarer på disse reglene tas på PM.

 

Håper dette hjalp deg i litt i gang med å prøve å finne din bærbare datamaskin. Lykke til med kjøpet!

 

BorN :)

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin tråd! Har selv begynt å snuse litt på en eventuell ny bærbar PC.

 

Det som er fokus for meg er støy. Har desverre altfor god erfaring med bråkete bærbare PC'er. Altså, vifter som begynner å ule/suse etter en liten brukstid eller ved høy aktivitet.

 

Har fortsatt til gode å finne et sted hvor hensynet til støy blir tatt seriøst. De fleste anmeldelser nevner støy ofte kun i en bi-setning, noe som gir dårlig grunnlag for sammenligning.

 

Jeg kan desverre ikke se at siden du så flittig linker til tar for seg støy. Har noen tips til hvordan man kan få et overblikk over hvor mye forskjellige bærbare PC'er støyer? :)

Lenke til kommentar

Problemet med slike massetråder for bærbare er at de ikke fungerer og blir alt for uoversiktlige dette har blitt prøvd ut flere ganger og moderatorer stengter de fleste med en gang så vi får se hvor lenge denne lever...

 

Første post var jo mye fin info for kjøper men begynner man blande maskiner diskuterer opp og ned her inne så er tråden kjørt for som skrevet det fungerer rett og slett ikke og alt blir bare en stor lapskaus.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fin tråd! Har selv begynt å snuse litt på en eventuell ny bærbar PC.

 

Det som er fokus for meg er støy. Har desverre altfor god erfaring med bråkete bærbare PC'er. Altså, vifter som begynner å ule/suse etter en liten brukstid eller ved høy aktivitet.

 

Har fortsatt til gode å finne et sted hvor hensynet til støy blir tatt seriøst. De fleste anmeldelser nevner støy ofte kun i en bi-setning, noe som gir dårlig grunnlag for sammenligning.

 

Jeg kan desverre ikke se at siden du så flittig linker til tar for seg støy. Har noen tips til hvordan man kan få et overblikk over hvor mye forskjellige bærbare PC'er støyer? :)

Takk for det. Jeg må nok dessverre skuffe deg og si at jeg heller ikke vet om noen spesifikke sider som omtaler støy.

 

Problemet med slike massetråder for bærbare er at de ikke fungerer og blir alt for uoversiktlige dette har blitt prøvd ut flere ganger og moderatorer stengter de fleste med en gang så vi får se hvor lenge denne lever...

 

Første post var jo mye fin info for kjøper men begynner man blande maskiner diskuterer opp og ned her inne så er tråden kjørt for som skrevet det fungerer rett og slett ikke og alt blir bare en stor lapskaus.

Joda, du sier noe der. En mulighet hadde vært å få denne tråden til å bli en ren informasjonstråd hvis folk diskuterer gode, nyttige sider som tar utgangspunkt i bærbare maskiner.

 

Så kan de som har generelle spørsmål, eller spørsmål om bærbare i det hele tatt, lage egne tråder.

 

Gjør mye studier for tiden, vet ikke hvor aktiv jeg kommer til å være fremover i denne tråden.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...