Gå til innhold

Ubuntu tilbyr Debian utviklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget god og utfyllende artikkel :) mer utfyllende en mange av de artiklene jeg har lest på diverse andre sider.

 

Ble svært positiv da jeg leste dette, spesielt med tanke på at dette burde blidgjøre en del av de som mener Canonical kun "stjeler" fra Debian-prosjektet. Sammarbeid mellom distroer og diverse prosjekter ser jeg også kun på som en stor fordel for hele miljøet. Faste sykluser er OK det så lenge det ikke går utover Debian sine solide og stabile utgivelser.

Lenke til kommentar
Hva tror du? Er dette en gylden mulighet? Er dette positivt for GNU/Linux, eller er det en godt kamuflert plan for å utnytte Debian?

 

Dette tror jeg helt klart er positivt for Linux. Det er morsomt hvordan *noen* Debian-brukere ser på suksessen til Ubuntu som negativt og at de utnytter Debian. Hvis de synes det, så få Debian under en annen lisens enn GPL. Debian er en god distro, men hvsi man mener at Debian er en desktop-distro som er i nærheten av brukervennligheten til Ubuntu og Mint, bør man gå ut av geek-boksen et lite øyeblikk.

Lenke til kommentar
Dette tror jeg helt klart er positivt for Linux. Det er morsomt hvordan *noen* Debian-brukere ser på suksessen til Ubuntu som negativt og at de utnytter Debian. Hvis de synes det, så få Debian under en annen lisens enn GPL.

Helt enig. Når man jobber med GNU/Linux-utvikling, så må man være inneforstått med hva det betyr. Debian har på sin side fått masse gratis fra tidligere ledd, så det er en del av "leken". Hva om Ubuntu skulle begynt å klage på alle som "stjeler" fra dem? ( Mint, Crunchbang, Easypeasy osv. )

Lenke til kommentar

Vel, jeg synes vi må bruke de mulighetene og fordelene vi har - derfor håper jeg at Debian tar det første steget, og får snøballen til å rulle.

 

Jeg ble også veldig positivt overrasket over artikkelen - for dette er hva jeg vil kalle en artikkel, og ikke en nyhetsnotis! Og materialet er hentet rett fra kilden (mailing-lista), og ikke en annen nyhetsside. Det er stor forskjell på en som bare skriver av en nyhet, og en som virkelig setter seg inn i saken, refererer den, og kommer med refleksjoner rundt den.

 

Bra! :)

Lenke til kommentar

Jeg reagerer på det som fort kan oppfattes som en stereotyping av de Debian-utviklerne som stiller seg kritisk til forslaget fra Mark (de er faktisk tallrike). Bildet er ikke fullt så sort-hvitt som man her får inntrykk av. Ut fra det Mark skriver forutsetter han at Debian skal endre sin release schedule for å gi tilgang til Ubuntu utviklere, rett og slett for å tilpasses Ubuntu sin release schedule, altså en gi og få. For Debian er dette potensielt dramatisk siden det forutsettes en frys i desember, flere måneder tidligere enn hva Debian har klart å ferdigstille sin distribusjon på tidligere. Enda mer alvorlig er det at Gnome og KDE begge kommer med store oppdateringer over nyåret, oppdateringer som ikke vil komme med i neste stabile Debian hvis den virkelig fryses i desember. Når da i tillegg Ubuntu tidligere ikke har vist noen interesse for å synkronisere sine releaser med Debian, men effektivt har forket ut sin egen med påfølgende kaos, så forstår jeg godt at man ikke legger seg på rygg med en gang. Det er også en viss historikk, hvor Debian havnet i en bakevje når Ubuntu startet opp. Mark rekrutterte uhemmet fra Debian sin utviklerbase når han startet Ubuntu. Blant de som ble igjen var det flere som følte en bitterhet over dette. Sist men ikke minst bør man være klar over at Debian og Ubuntu har fundamentale forskjeller i ideologi. Ubuntu er et kommersielt produkt med kommersielt mål. Debian er en fanebærer for RMS sine fire friheter, dette i seg selv gjør at mange Debian-utviklere har et anstrengt forhold til Ubuntu som på sin side gjør c-moment for å hjelpe brukerne med å legge inn proprietær programvare. Jeg har forståelse for begge sidene.

Endret av Del
Lenke til kommentar

@del: Viktige poeng du kommer med her. Man skal gjerne unngå å lytte til de som skriker høyest i begge leire.

 

For Debian er dette potensielt dramatisk siden det forutsettes en frys i desember, flere måneder tidligere enn hva Debian har klart å ferdigstille sin distribusjon på tidligere.

Nå er det vell nettopp derfor de tilbyr utviklere, for å sørge for at Debian når i mål med en kortere frist.

 

Når da i tillegg Ubuntu tidligere ikke har vist noen interesse for å synkronisere sine releaser med Debian, men effektivt har forket ut sin egen med påfølgende kaos, så forstår jeg godt at man ikke legger seg på rygg med en gang.

Det er et element ved saken som desverre er blitt utelatt i det jeg skrev, og det beklager jeg. Jeg hadde det med i førsteutkasten, men det ser ut til at jeg klarte å slette det ved en feil. Det som ble tilbydd var enten utviklere som skulle sørge for at Debian nådde Desember-målet, eller at Ubuntu synkroniserte sin syklus med Debians, men ikke begge deler. Veldig dumt at dette ble utelatt i det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Neida, jeg tok det ikke som kritikk i det hele tatt :) Som sagt er, særlig dette med det andre alternativet, noe jeg mener absolutt burde være med, og derfor er det kjempefint at du belyser det.

 

Sånn rent personlig føler jeg meg veldig splittet i denne saken. Har jo, som du sikkert vet, vært Debian-tilhenger i alle år, men også veldig tilhenger av mer sammarbeid innen FOSS, derfor syns jeg det er dumt at det er Ubuntu som frir til Debian her og ikke motsatt.

 

Det som virkelig er dumt er at uansett hvordan, og med hvem man skal skape bedre samarbeid blir det en god del mennesker som må svelge en god del hårete kameler.

Lenke til kommentar
Når da i tillegg Ubuntu tidligere ikke har vist noen interesse for å synkronisere sine releaser med Debian, men effektivt har forket ut sin egen med påfølgende kaos, så forstår jeg godt at man ikke legger seg på rygg med en gang.

Debian sin release cycle er vel basert på "it's done when it's done"-prinsippet, og det er jo ikke så lett å synkronisere med, vil jeg tro. Er jo ikke uvanlig at en Debian-release er 5-6 måneder forsinket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...