Gå til innhold

Test: Panasonic Lumix DMC-FT1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+564623

Artikkelforfatteren bør vite at det slett ikke er Leica som lager objektivene til Panasonic. Det er heller snakk om en snedig markedsføring, der Leica _godkjenner_ objektivene slik at Panasonic kan sette Leicas velrenommerte navnetrekk på fronten. Derfor bør ingen ha høye forventninger om optiske prestasjoner bare fordi det står Leica eller for den saks skyld Carl Zeiss foran på et kompaktkamera...

Lenke til kommentar

Kjøpte kameraet på fredag og gleder meg til å få testet det ut. Så langt er jeg for det meste positiv til opplevelsen det har gitt meg.

 

Jeg er vant til bilder fra et Canon 40D og som fryktet så var ikke bildene fra FT1 like gode som fra mitt speilrefleks :)

 

Men det er bare slik jeg må leve med, jeg er er "pixel peeper", men prøver å ikke være.

 

Har savnet å ha et kamera som jeg kan ta med under vann om sommerene etter at mitt Canon Ixus 400 tok kvelden. Og så er det så utrolig kjipt å ha et dyrt undervannshus som da blir helt ubrukelig.

 

Tenkte derfor denne gang at jeg skulle få meg et kamera som tåler vann i utgangspunktet og etter å ha kikket på de forskjellige modellene så falt valget på FT1.

 

 

Grunner for mitt valg er at bortsett fra Canon D10 så har FT1 høyest blender på full vidvinkel (F3.3). Det har god vidvinkel (28mm), kan filme i HD. Rask lading av blits (utrolig viktig på fest)

 

Mitt Casio Z750 tok kvelden på fest forleden når en kamerat var litt uheldig og mistet det i gulvet. Håper dette "støt sikre" kameraet kommer til å tåle mer røff behandling, spesielt siden objektivet ikke stikker ut av kameraet.

 

Så FT1 blir mitt nye fest og undervannskamera. Til alt det andre har jeg speilrefleks.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Husk at vanntette kameraer må inn til service for utbytting av deler hvert år...

 

Kvaliteten som leveres av dette kameraet er god, men ikke god nok til å gi det en plassering i toppklassen. Dette vil kanskje overraske litt – kameraet er jo tross alt utstyrt med Leica-optikk og 12,1 megapiksler.

Hvorfor er det overraskene? Fordi "det er så mange megapiksler, derfor må det være bra" eller fordi "de har ikke kjørt på med 14 megapiksler, og da er det håp for bildekvaliteten"?

 

Videokvaliteten er god, men trenger man HD-oppløsning?

Eh, ja. Man kan fange flere detaljer. Og man trenger ikke ha en HD-TV. De fleste har som kjent skjerm til PCen sin.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...