Gå til innhold

Hvilket språk er enklest å lære av spansk og tysk?


€uropa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Hei !

 

Hvis du vil ha det letteste språket så tror jeg det er lurest og ta tysk. De sier at det er det som er lettest og lære, siden det er mye som er likt norsk der.

 

Spansk er mye vanskeligere og lære, jeg har hat det selv. Men jeg syns sev det er drit kjedelikt. Men det er nok bare for de jeg ikke liker språk.

 

;)

Lenke til kommentar

Ta tysk. Tysk er ganske lett å forstå og å snakke, men grammatikken er litt innvikla. Spansk kan eg ikkje, men kan førestille meg at det er langt vanskelegare å lære sidan det er heilt ulikt norsk. Hjå oss kan ein velje mellom fransk og tysk, og det er eit faktum at dei som har fransk slit tydeleg meir enn vi med tysk. Vil tru det hadde vore det same dersom det var spansk det var snakk om. Sjølv om grammatikken på tysk er litt vanskeleg, tek det ikkje lang tid før du forstår språket svært godt og klarar å gjere deg sjølv forstått på det.

Endret av Kalvegodt
Lenke til kommentar

Ser ikkje akkurat den store fordelen med å kommunisere med tyske turister med mindre man jobber på hotell el. lignende.

 

Tysk, trenger du om du skal reise til Tyskland, hvor ofte gjør du det ?

Du KAN få brukt for det innen industri, handel osv., spesielt om du skal jobbe i utlandet.

Jeg har selv hatt Tysk på skolen, personlig hatt brukt for det en gang da jeg skulle tyde en VW bilmanual som kun stod på tysk.

 

Spansk, jeg har vært på ferie i spania flere ganger, har også noen i familien med hus der nede. Har vært en tur i Cuba nå nylig og har definitivt planer om å reise til et spansktalende land igjen. Nå etter siste turen til Cuba var jeg på nippen til å begynne på spansk kurs rett og slett for å få det mer praktisk på ferie turene mine.

 

De tysk timene jeg hadde, var personlig bortkastet tid. Hadde jeg kunne valgt spansk i dag, hadde jeg valgt det.

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar

Han spør om hva som er lettest, ikke hva som 'lønner seg'.

For en nordmann er tysk lettest. Mange like ord og lik grammatikk, selv om sistnevnte er noe mer avansert enn grammatikken i f.eks. engelsk.

 

I spansk vil du også kjenne igjen mange ord av latinsk opphav som du allerede har fått gjennom engelsk, men grammatikken er mer forskjellig, og spanske verb er en bitch. :wee:

Lenke til kommentar

Da går jeg nok for tysk. Jeg har en bror nede på Tenerife, men jeg kan lære spansk på egenhånd senere hvis jeg får lyst til det. Med tanke på at jeg skal få karakter i fremmedspråk og vil inn på universitet eller høgskole etter vgs vil jeg ta det som er lettest. Jeg kan også velge fransk, men det har jeg ingen interesse av. Jeg går i 10. klasse nå og har engelsk fordypning som språkvalg.

En venn av meg som har tysk klager på at han har så mye mer lekser enn dem som har spansk og fransk. Vi i engelsk fordypning har sjelden lekser.

Lenke til kommentar

Tysk er enklere og mer gjenkjennelig for norske ører enn spansk.

 

Når det gjelder hva som er mest nyttig: Ikke alle får noe som helst utbytte av å lære andre fremmedspråk enn engelsk. Men Tyskland er så vidt jeg vet Norges viktigste handelspartner, så om man velger å arbeide i næringslivet (og det gjør vel mange), ser man nok fort at tyskkunnskaper er en fordel. Det samme gjelder forresten dem som akter å arbeide med turisme. Tyske turister er ikke akkurat noe ukjent fenomen. Og selv om en del tyskere behersker engelsk, er det mange som slett ikke gjør det.

 

For en nordmann vil spansk sikkert være nyttig om man drar på charterferie, men ellers har jeg vondt for å se at spanskkunnskaper kan brukes til noe særlig. Norge har ikke så mye å gjøre med Mexico eller Chile.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ta det du har lyst til aa laere. Ingen spraak er umulig om du gaar inn for det. Tysk er noe enklere, men tror det er lettest aa laere det spraaket du er mest interessert i. Les mye grammatik, laer deg og hilse/aapne en samtale og pugg ord, masse ord! Hoer paa radio/musikk paa spraaket du vil laere. Praktiser!

 

Kan du spansk kan du forstaa en god del italiensk og lese enkel portugisisk uten store problemer. Skal du ta deg rundt i latinamerika maa du kunne spansk! Tysk er et stort spraak i europa og du vil kunne laere nederlandsk paa noen uker om du allerede kan tysk.

 

Lykke til! Spraak er goey.

Lenke til kommentar

Spansk er lett og gjøre kanskje det første året, men visst du "hopper" litt av så sliter du til senere.

Selv sløvet jeg meg igjennom 9-klassende året og angrer sterkt på det nå i 10-ende klasse. Angrer selv på at jeg ikke valgte engelsk fordjupning som jo er mye enklere.. Prøver og få 4 i spansk dette året men sjansene er lave.

Spansk er forresten veldig lett å uttale, er nesten bare til å lespe på alt du sier så inponerer du læreren...

Gå for tysk!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Som en del andre her har sagt, hvis du vil du vil velge det enkleste språket - så velg tysk. Det er mest gjenkjennelig og en del av ordene er faktisk like. Gramatikken kan være litt innviklet - men hvis du bruker litt tid på det, skulle det ikke være noen problem ;) Jeg selv har valgt tysk, og jeg angrer ikke på det.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring å lære spansk eller fransk på nett?altså selvstudiet??
Les deg gjennom alt som omhandler spraaket paa: http://www.ielanguages.com 4-5 ganger, hoer paa fransk/spansk musikk, se filmer og les deg gjennom et par boeker (slaa opp og skriv ned ALLE ord du ikke forstaar, naar du foeler at du behersker det godt kjoeper du noen billige flybiletter til et sted hvor det ikke finnes turister, snakker med alle du moeter og koser deg med det nye spraaket ditt.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...