Gå til innhold

Anmeldelse: Europa Universalis: Rome: Vae Victis (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan med hånden på hjertet anbefale VV om en liker Paradox sine spill. Vanilla var ganske middelmådig, men med VV er Rome endelig et spill som er morsomt å spille, lenge. Var med på beta, og mens jeg alltid har vært imponert over Paradox sitt forhold til og evne til å lytte til publikum, må jeg si at jeg ble det enda mer da jeg fikk se deres dedikasjon fra innsiden.

 

VV er ikke feilfri, og mangelen på en medfølgende manual de første par ukene var et problem, men det er feil det artikkelforfatter sier om at det ikke finnes en manual til spillet. Sjefsutvikler Johan la ut en manual for ca en måned siden, den er å finne i FAQ-seksjonen til Rome. Men man må ha registrert spillet for å få tilgang til den delen av forumet. Paradox har ingen DRM på spillene sine, utover at man må taste inn en kode som følger med spillet, på ens forum-account, for å se og få tilgang til tech support, FAQ-seksjonen og mod-seksjonen.

Lenke til kommentar

Må kommentere en gang til, så dette

"det kan hende du slipper unna med å betale dem eller du kan la dem opprette en ny nasjon i provinsen som da blir din allierte."

 

Jeg må bare si at jeg ALDRI har latt en barbarisk invasjon ta et område fra meg, for det er jo bestandig option d: annehilate

;)

Lenke til kommentar
AvieN: Nei, men guvernører utropes nå ikke per provins, men per region. Hele Italia er for eksempel to regioner, Hellas èn. Og er man republikk, innsetter senatet selv nye guvernører om du ikke gjør det selv. Du har dog et valg om du vil godkjenne senatets valg.

 

Ok, kjekt da. Kanskje jeg må kjøpe det, har jo betalt for omtrent alt annet paradox har gitt ut :)

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å starte som en av de germanske stammene, hva er den beste fremgangsmåten å begynne spillet på? Det skjer liksom ingenting etter at jeg har gjort småting som å tilbe gudene, slaktet griser,opprettet trade med nabolandet og valgt min første nasjonale ide. Jeg har en provins og en hær på tre tusen menn som står og vakter. Provinsene rundt meg som ikke er okkupert av en annen faksjon har jeg ingen mulighet til å erobre fordi coloniserings-knappen er grå.

 

Hvis jeg spoler raskt fremover så skjer det heller ingenting annet enn at jeg mister stabilitet og blir angrepet av rebeller.

 

Jeg trenger virkelig noen råd så jeg kan komme igang med spillet. Det virker ikke alt for komplisert, men jeg har liksom ingen mål å gå etter.

Lenke til kommentar
Hvis du har lyst til å starte som en av de germanske stammene, hva er den beste fremgangsmåten å begynne spillet på? Det skjer liksom ingenting etter at jeg har gjort småting som å tilbe gudene, slaktet griser,opprettet trade med nabolandet og valgt min første nasjonale ide. Jeg har en provins og en hær på tre tusen menn som står og vakter. Provinsene rundt meg som ikke er okkupert av en annen faksjon har jeg ingen mulighet til å erobre fordi coloniserings-knappen er grå.

 

Hvis jeg spoler raskt fremover så skjer det heller ingenting annet enn at jeg mister stabilitet og blir angrepet av rebeller.

 

Jeg trenger virkelig noen råd så jeg kan komme igang med spillet. Det virker ikke alt for komplisert, men jeg har liksom ingen mål å gå etter.

Jeg vil nok ikke anbefale å starte som en av disse stammene, om du ikke har prøvd spillet, med mindre du synes det er greit å få juling av noen andre og starte på nytt selvsagt. Det blir som å starte på very hard og du får ikke testet en brøkdel av spillets finesser med en slik stamme.

 

Det blir nok endel venting på deg. Importer korn i provinsen din, om du kan. Det er den beste ressursen, ettersom den øker befolkningsveksten. Ellers er det bare å sette speeden på maks og vente på at du har nok folk til å kolonisere naboprovinsen. Evt. kan du prøve deg på litt krigføring, men pass deg for store allianser. Lykke til!

Lenke til kommentar
Så jeg burde starte som Roma? Er det ikke litt hektisk å starte med så mange provinser og midt i en krig? Hva slags finesser er det jeg ikke får med meg hvis jeg starter med en germansk stamme?

Egentlig ikke, Roma var overlegen dengang da og i spillet :) Slik jeg ser på spillet er det en Roma simulator, spiller man en annen nasjon, går man glipp av mange muligheter, såvel som historisk troverdighet. Jeg noterte meg blant annet at Peleponnesos halvøya i Hellas ikke er spesielt korrekt inndelt, Sparta er altfor svake mens Argos er altfor sterke, i forhold til den historiske perioden. Dette er en av de få områdene jeg besitter endel detaljkunnskap om, ettersom det er såpass svakt laget, så er jeg litt skeptisk til resten. Men Romerriket er nok ganske bra laget :)

 

 

Spillet er vel best når man har et stort land å høste ressurser av, for deretter å ekspandere mer. Det blir et litt annet spill når man starter med en liten provins. Om du ikke går lei, så er det sikkert greit, men gi i alle fall Roma en sjanse, før du kasserer spillet ;)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Å spille som macedonia kan være en bra start for nybegynnere som vil spille noen som er mindre enn roma. Bare pass på å ikke la Roma eller carthago ta noen greske stater(f.eks. epirus). Sjangsen for krig mellom deg og en stormakt øker kraftig hvis de først grenser til deg.

 

Når deg gjelder spillet, så synes jeg at vae victis hjalp mye på ett spill som hadde en del svakheter. Jeg synes fremdeles at gameplayet er litt tynt iforhold til andre paradox titler som Europa universalis : In Nomine og HoI2. Men nå kan den ihvertfall stå greit på sine ben. Personlig så gir jeg den 6/10 før expansion og 8/10 etter.

Lenke til kommentar

Myagos.

Du tar simpelt hen over de andre germaniske stammene.

Send en assassin, la han bli tatt, f[r casus belli, drep for fote, skaff deg 6 tropper eller noe i starten skal d funke :)

 

Og som startland funker pontus bra om du er aggressiv mot de greske regioner(er allied med macedonia, men tatt over resten) og nordover, men ha ett bra forhold til selucid empire, de er skumle :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...