Gå til innhold

Tror dette kan bli en perfekt HTPC


Anbefalte innlegg

Etter å ha hold på opp og ned i mente, ombestemt meg stadig, svettet og grublet er dette hva jeg sitter med til nå:

 

3RSYSTEM Mstation HT-1000

ht-1000_black_b-300x200.jpg

Dette kabinettet har jeg valgt av flere grunner. Det ser pent og moderne ut. Det har samme høyde og bredde som en standard forsterker, og passer dermed fint inn i stereohyllen, enten den skal stå over, under eller ved siden av forsterkeren. Det negative med dette kabinettet (etter min smak) er at fagene i displayet er blått med sorte bokstaver og symboler. Motsatt hadde vært mye finere og lettere å matche mtp forsterker.

 

Gigabyte GA-MA790GP-DS4H

Dette hovedkortet er et helt nytt ATX-kort fra Gigabyte med AMD 790GX brikkesett, noe som betyr onboard ATI Radeon HD 3300 skjermkort. Alternativt så har også Asus og MSI kort av denne typen, men jeg har hørt så mye fint om Gigabyte at det er vel bare å knuse på...

 

AMD Athlon X2 4850E

Siden jeg er på en AM2+ plattform så betyr det at jeg må ha AMD processor, og siden dette skal bli en HTPC så er det viktig at det ikke er en CPU som utvikler mye varme. Derfor er E-serien til AMD perfekt, og 4850E gir mest for pengene med sine 2 kjerner på 2,5 GHz og TDP på bare 45 Watt.

 

Zalman CNPS8700 NT

Til å kjøle denne processoren så har jeg valg denne kjøleren. Den skal være relativt god, og det kreves strengt tatt ikke så mye å kjøle ned CPUen, så dette går nok greit. Viften har dessuten 4pins kontakt som byr på bedre hastighetsregulering. Må jo også har på noe Arctic Silver 5 kjølepasta, men det har jeg liggende.

 

Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500

Siden RAM har blitt så billig, så er det jo bare å kjøre på med 4 GB fra Corsair på 1066 MHz. Ikke noe mere å si om det. Har ingen tro på at dette skal bli et varmeproblem, isåfall for jeg lære meg å underklokke litt :)

 

Samsung Spinpoint F1 1 TB

Harddisk må man ha, og da har jeg valgt en Samsungdisk siden de får så mye god omtale hva angår lydnivå. I tillegg skal jeg se om jeg får jallet til et harddiskoppheng med o-ringer for å redusere støyen enda litt til..

 

Corsair VX 450W

Denne strømforsyningen får mye skryt for å være stillegående og gi mye strøm for pengene. 450 Watt bør holde i massevis i dette "pusle" oppsettet jeg setter opp her.

 

TerraTec Cinergy S2 PCI

Denne saken skal gjøre det mulig for meg å se på parabol i HD med maskinen, og ta opptak etc.

 

Sony BDU-X10S

Når det gjelder BluRay drevet, så er jeg faktisk veldig usikker på hva jeg skal velge, men denne står på listen nå. Har egentlig aldri hørt eller funnet noe særlig om det, så er litt usikker på hvor mye den støyer..

 

Logitech Harmony 785

En universalkontroll følger jo med når man skal ha HTPC, og denne er en drøm. Har prøvd den, og den er enkel å programere til å passe ALT mulig, så da er det jo bare å dumpe resten av fjernkontrollene i huset.

 

 

Ellers så må jeg finne mus og tastatur som ser pent ut og er praktisk med lang levetid. Har ikke bestemt meg for det enda. Som et alternativ til kabinettet har jeg også kikket på Lian Li PC-C37 som er et pent kabinett med standard bredde, dog beregnet for mATX hovedkort, og det har enda ikke kommet noe 790GX mATX hovedkort på markedet, så sånn er det....jaja...

 

Når dette en gang blir satt sammen, så skal jeg inn med GNU/Linux Ubuntu eller Mint, og få god stemning i stua. Da sitter jeg altså med en kombinert Jukebox,CD/DVD/BluRay spiller,parabol-tuner m/harddisk, filmbibliotek, pc, spillekonsoll (MythTV har innebygget emulator for gamle Nintendo spill, kan bruke f.eks. XBOX360 elite remote) og så videre. Er ikke så dyrt hvis man tenker over det :DHer er forresten en link til galskapen.

 

BTW! Tar gjerne imot kommentarer og tips av alle slag. Egentlig derfor jeg legger dette ut her, for å få finpusset idéen min ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke linux, ville jeg valgt en raskere prosessor.

Det er ikke støtte for dvxa (denne er basert på DirectX) i driverene til ATI under linux.

Det er også dårlig støtte for multithreading i ffdshow.

 

Jeg slet med at lyd og bilde kom i usync under linux ved avspilling av .mkv 1080p.

Jeg har en AMD Phenom 9750 2.4 Ghz.

 

Ville gått for en intel løsning med Intel C2D e8500. Denne prosessoren kan dekode alt uten hardware akselerasjon.

 

Problemet er hvilket hovedkort. Tradisjonelt har Nvidia chipsettene vært best under linux.

Kanskje Intel g45 er et bra alternativ. Vet ikke hvordan støtten til dette kortet er under linux.

 

Edit: Western Digital har lansert Green Power hardisker. Disse skal være mer stillegånde enn Samsung

 

Edit2: Siden du har valgt et fullt ATX kabinett ville jeg gått for Intel P45 hovedkort + Nvidia 8500 grafikkort.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Hmm, syntes det høres rart ut. Har blitt anbefalt denne cpu'en før, men dog når du nevner det har jeg hørt at det ikke alltid er fryd og gammen med Linux...

 

Det er jo forresten ikke veldig ulikt anbefalingen til hardware.no sin såkallte "stuegris".

 

Lurte også på denne greenpower, men mener at SilentPCReview sa at Samsungen var stillere...

 

I mitt forrige oppsett hadde jeg et P35 HK fra Gigabyte med en E7200 cpu i oppsettet. ATI sine drivere har visstnok blitt en del bedre den siste tiden, og ATI er jo bedre enn Nvidia på HD materiale. Sånn er det bare. Trodde ikke CPU skulle ha så mye å si siden GPU dekoder HD-materialet...

Lenke til kommentar

Hva skal du forresten koble denne HTPC'n til? Rett i en reciever med HDMI for både lyd og bilde? Uansett hva hovedkort du velger, ville jeg sett på de nye Radeon HD 4650 - du får til og med modeller som er passivt kjølt, og de leverer 7.1 HD lyd og 1080p bilde over HDMI. Til den nette pris av rundt 600kr.

 

Eneste onboard-skjermkort som kan levere det samme er på Intel P45 og Geforce 8200 (AM2+) hovedkort.

 

Skal du ha en stille og billig disk - prøv en 2,5" sata 5400 rpm.

Lenke til kommentar

regner med i første omgang å kjøre hdmi til tv (Toshiba 52z3030d) og optisk toslink til forsterker. Men anlegget skal også byttes ut snart... Er jo ikke dumt å være fremtidsberedt, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal kjøre lyd og bilde i samme kabel. Innebygde høyttalere i tven er crap.

 

Er det egentlig noen grunn til å kjøre bildet via forsterker?

Lenke til kommentar
Er det egentlig noen grunn til å kjøre bildet via forsterker?

Ja - mest av praktiske, da har du kun TV'n på en bestemt kanal, og switcher både lyd og bilde via reciever/forforsterker, uten å måtte både bytte til AUX-5 på forsterker og HDMI-14 når man bytter mellom forskjellige enheter. Det er ofte heller ikke nok HDMI-innganger på en TV om en har et konsoll, en htpc, en HD-dekoder og litt annet koblet til.

 

Støtter TOSLINK 7.1 / 128Hkz 24bit overføring av lyd? Kan du evt koble alt til TV'n også hente et digitalt lydsignal ut fra denne?

 

HDMI er uansett digitalt, så noe særlig bildekvalitetstap er det ikke snakk om.

Lenke til kommentar

ser hvor du vil hen, men de poengene betyr 0 for meg. Jeg vil at HTPC skal erstatte ALLE andre apparater. Altså skal den være en HD-paraboltuner, bluray spiller etc. Dessuten, skulle jeg skaffet meg enda et apparat, så har jeg multifjernkontroll fra Logitech som gjør alle nødvendige byttene med et trykk på kontrollen.

 

3xHDMI inn på tven holder nok. Vet ikke om Toslink støtter 7.1, men jeg kan aldri se for meg at jeg vil ha mere enn 5, kanskje til nød 6 høyttalere i stua. Den ene siden blir jo åpen, og da vil jeg ikke ha en høyttaler stående midt på gulvet. 5 for holde...

Lenke til kommentar
Edit2: Siden du har valgt et fullt ATX kabinett ville jeg gått for Intel P45 hovedkort + Nvidia 8500 grafikkort.

Hvorfor et Nvidia fremfor et ATI 3650 f.eks?

 

Og P45 har vel ingen nyttige fordeler i et HTPC oppsett i forhold til P35? Det er vel først og fremst støtte for raskere minnefrekvenser og bedre SLI/Crossfire muligheter?

 

EDIT: Vurderer dette Intel oppsettet

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Du har rett P45 har ingen fordeler fremfor P35. Men er usikker på om P35 støtter 45nm CPU?

 

Jeg valgte Nvidia fordi den hadde bedre driverstøtte under linux, men det viser seg at bare Nvidia 6600 er støttet (XV mpeg akselerasjon). Ville gått for ATI 3650 da dette er et bedre kort. (8 kanalers lyd).

 

Edit: det er vel ikke offesiell støtte under linux for HD4650 enda, men den kommer vel 1 oktober.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

ok. P35 støtter 45nm så det er greit.

 

men da er det vel egentlig bare å knuse på med den handlevognen jeg nevnte i forrige posten min da. takk for all hjelp...

 

EDIT: Men for å diskutere litt, hva med å ta eksemplet fra første post, bare bytte ut cpu'en med en AMD Athlon 64 X2 5600+ sokkel AM2 (Brisbane) for eksempel?

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...